Recension: Outcast – Second Contact

För snart 18 år sedan släpptes Outcast, ett spel som på den tiden ansågs totalt banbrytande med sin voxelgrafik och öppna värld. Jag minns än idag hur jag inhandlade spelet vid lanseringen och satt helt hänförd framför datorn i min ungdom, utvecklarna Appeal hade inte bara lyckats skapa ett vansinnigt snyggt spel utan också en engagerande berättelse och värld. Nu är det återigen dags att stifta bekantskap med Cutter Slade men lyckas denna omgjorda version klara tidens tand?

Outcast - 2
Det är svårt att förklara för den som inte var med när det begav sig men få spel har tagit ett så stort grafiskt kliv som just Outcast år 1999. Spelet var inte bara snyggt utan det fick mig också engagerad i flera veckor, jag ville verkligen hitta allt i världen Adelpha och ingen blev gladare än jag när det utannonserades en nyversion av originalet. Efter en viss tid med Outcast: Second Contact kan jag dock konstatera att det i vissa fall inte var bättre förr.

På papperet skryter utgivaren Bigben Interactive med att detta minsann är en helt omgjord version av spelet där man tagit hänsyn till originalet och allt som gjorde det bra. Verkligheten är dock en helt annan då spelet dras med ofantligt många tekniska problem som gör mig som spelare bara frustrerad över att ratta runt herr Slade. Rent tekniskt ser det bedrövligt ut och att kalla det “remake” är något av en skymf mot de som faktiskt försöker göra originalspelen rättvisa. Grafiskt ser det hela ut som något som hör hemma på exempelvis App Store och att bilduppdateringen ständigt är sviktande känns helt oförlåtligt på ett så tekniskt undermåligt spel.

Outcast - 3
Rent spelmässigt är dock Outcast: Second Contact precis som jag minns det, världen är fortfarande lika stor, röstskådespelarna är fortfarande lika usla (dialogen är tagen direkt från originalspelet) och kontrollen är precis lika styltig som för 18 år sedan. Bara för att något fungerade förr betyder inte att det kommer fungera nu och rent spelmässigt håller tyvärr inte Outcast i modern tid då det gjorts så otroligt många open world-spel varav nästintill alla är bättre än detta.

Outcast - 1
Det som dock fortfarande imponerar är den spelvärld som utvecklarna på Appeal byggt upp, den är fortfarande vacker i sin enkelhet och lika mystisk som hänförande att utforska. Jag önskar dock att de valt ett modernare sätt att tackla det hela på för som det är nu så blir det mest en tråkig historielektion.

Största +
Adelpha är fortfarande en vacker spelvärld

Största –
Kontrollen är hopplöst föråldrad
Tekniskt undermåligt
Mängder av buggar som irriterar

5av10

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *