Recension: Gran Turismo Sport

När jag startar upp GT Sport för första gången känns det som ett otroligt bipolärt spel. Jag sätter mig för att gå igenom spelets träningsläge och möts av utmaningar som på något sätt behandlar mig som om jag aldrig suttit bakom en ratt förut samtidigt som de ger mig ganska rejält utmanande mål att nå.

GTS2

Spelet sätter mig i en trampbil med stödhjul, hjälm och vadderad skyddsdräkt samtidigt som det kastar in mig i en superbil som kör i 400 knyck nedför en brinnande backe utan bromsar. Okej, riktigt så extremt är det egentligen inte men min poäng är densamma, att GT Sport inledningsvis ger ett något splittrat intryck.

Det dröjer dock inte länge innan spelet bestämmer sig för vilket ben det vill stå på och det på gott och ont. Dagarna där Gran Turismo stod för spel med hundratals bilar i alla olika klasser och där mångfald var det starkaste kortet är borta. I GT Sport erbjuds vi inte längre över 1000 olika bilar utan vi får strax över 120 fordon att välja mellan och det är allt.

Utvecklarna har istället valt att fokusera på ett fåtal noga urvalda modeller och därefter återskapa dem till perfektion, vilket de sannerligen lyckats med. Bilmodellerna i GT Sport är förmodligen de läckraste jag någonsin sett och på PS4 Pro med högre upplösning och HDR-stöd ser bilarna och spelet i allmänhet fullkomligt fantastiskt bra ut.

GTS3

Även körkänslan, som i de senaste inkarnationerna av GT-serien lämnade en del att önska, är fenomenalt bra.Utvecklarnas snävare fokus har gett resultat även här och resultatet är en racingsimulator som är utmanande men alltid rättvis och lättillgänglig.

Jag förstår verkligen att utvecklarna har velat lägga krutet på färre bilar, mer realistisk fysik och en fantastisk presentation och jag står bakom deras beslut helt och hållet. Dock tycker jag faktiskt att GT Sport är aningen snålt när det kommer till innehåll. Det bjuds på banor som är fantastiskt vackra men precis som när det gäller bilarna är de relativt få till antalet. Överlag får jag känslan av att GT Sport är mer av en spelmotor än ett färdigt, fullfjädrat spel emellanåt.

Återigen, det tåls att understrykas hur fenomenalt snyggt spelet är på alla plan och att körkänslan är smått otrolig, framförallt när jag skruvar upp svårighetsgraden en aning. Men med det sagt är bristen på innehåll för stor för att jag helt ska kunna se förbi det. Spelet vill också VERKLIGEN att jag ska spela online så mycket som möjligt och försöker locka mig till att möta mänskligt motstånd på flera olika sätt. Onlineläget fungerar utan några som helst problem men även här känns det lite sparsmakat då och då.

GTS1

Jag kan älta fram och tillbaka om hur bra och snyggt spelet är men hur det hålls tillbaka av bristen på innehåll men jag tänker faktiskt nöja mig där. Om du är ute efter ett riktigt bra racingspel till PS4 som verkligen drar nytta av PS4 Pro på bästa tänkbara sätt är Gran Turismo Sport ett klockrent val. Om du däremot hoppas på ett spel sprängfyllt med bilar, banor och discipliner i stil med seriens tidigare delar finns det risken att du blir aningen besviken.

Jag väljer dock att se glaset som halvfullt i detta läge och applåderar Polyphony Digital för att de vågat fokusera så intensivt på den del av Gran Turismo som alltid varit dess starkaste kort: körkänslan.

Största +
Körkänslan är briljant
Fantastisk grafisk presentation

Största –
Snålt med bilar
Ännu färre banor

8av10

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *