Recension: Battle Chasers – Nightwar

För den som kan sin serietidningshistoria så bör Joe Madureira inte vara ett helt obekant namn, mannen har förutom Battle Chasers illustrerat både Deadpool, X-Men samt en rad andra serier genom åren. Han ligger tillsammans med Vigil Games även bakom den extremt populära spelserien Darksiders och efter att studion stängdes skapade han tillsammans med några andra Airship Syndicate som nu gör debut med Battle Chasers: Nightwar.

Battle Chasers - 1
Efter en enormt lyckad kampanj på Kickstarter och efter ett antal års utveckling så är nu Battle Chasers: Nightwar äntligen här och även om jag inte läst serietidningen blev jag sugen på spelet då jag verkligen älskar Madureiras ikoniska design. Darksiders-spelen är enligt mig renodlade mästerverk både speltekniskt och när det kommer till det estetiska men efter ett antal timmar med Battle Chasers kan jag konstatera att det inte riktigt lever upp till samma höga nivå.

Istället för att skapa ett nytt äventyrsspel i tredjeperson valde Airship Syndicate istället att skapa ett traditionellt rollspel med inspiration från de klassiska Final Fantasy-titlarna, Grandia och Chrono Trigger och resultatet är blandat. Vi har klassiska turbaserade strider där de olika karaktärerna väljer kommandon ur en lista och för det mesta fungerar det riktigt bra. Handlingen i spelet känns dock väldigt splittrad och har man inte läst serierna känns det som att det är svårt att få grepp om hur karaktärerna känner varandra.

Battle Chasers - 3
Vi kastas direkt in i hetluften när huvudkaraktären Garrisons luftskepp kraschar efter att ha blivit beskjutet och detta resulterar i att hjältarna tappar bort varandra och en stor del av spelets början går därför ut på att hitta Red Monika, Calibretto och resten av ensemblen. Istället för att skapa ett berättelsedrivet spel fokuserar Airship Syndicate istället på att kasta in spelaren i en rad olika grottor av varierande svårighetsgrad och en stor del av spelet består av att man ska spela om samma grotta på högre svårighetsgrad för att få bättre utrustning.

Lite av problemet med Battle Chasers: Nightwar är att karaktärerna är oerhört väldesignade och färgstarka och därför känns de en aning malplacerade i de ganska generiska miljöer och grottor man ställs inför. Lägg där till de sedvanliga problemen med spelmotorn Unity som gör att spelet stundtals kraschar oväntat efter strider, animationer hackar till och så vidare.

Battle Chasers - 2
Rent spelmässigt är Battle Chasers riktigt bra, striderna sitter som en smäck för oss som uppskattar rollspel av den gamla skolan och karaktärerna är ruskigt väldesignade. Jag får dock en känsla hela tiden av att någonting fattas för jag blir aldrig personligt engagerad i berättelsen eller spelvärlden, något som var vitalt för de spel som Battle Chasers försöker härma. Trots dessa problem har jag dock ändå ganska så kul med det i små omgånger och även om det inte är ett nytt Chrono Trigger så är det ändå ett väldigt kompetent rollspel.

Största +
Joe Madureiras fantastiska design
Striderna är gammaldags och härliga

Största –
Berättelsen engagerar mig aldrig
Problem med spelmotorn Unity i vanlig ordning

7av10

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *