Recension: Ys VIII – Lacrimosa of Dana

Falcoms enastående rollspelsserie Ys har underhållit spelare i mer än 20 år och det är verkligen en spelserie som likt ett dyrt vin åldrats med värdighet. Jag spelade för bara några år sedan igenom PSP-versionerna av de första två spelen och trots många år på nacken roar de fortfarande och det om något är ett bevis på hur bra serien faktiskt är. Efter en paus på några år är äntligen den åttonde delen här men lyckas den leva upp till föregångarna?

Lacrimosa - 1
Likt alla titlar i serien (förutom Ys Origin) följer vi så även denna gång den rödhåriga äventyraren Adol Christin på en av hans resor och precis som tidigare delar utgår även detta spel från att berättelsen avslöjas långt efter hans död. Den ständiga följeslagaren Dogi från de tidigare spelen finns förstås också med på ett hörn även om han denna gång ej är spelbar som i sjuan.

När spelet börjar befinner sig Adol till havs på ett gigantiskt fartyg och arbetar som en slags säkerhetsvakt som ska ansvara för passagerarna och rapportera allt skumt som försigår till kaptenen på skeppet. Det dröjer dock inte länge förrän kaos bryter ut när ett gigantiskt sjöodjur attackerar båten och efter en mindre batalj slutar det med att Adol blir skeppsbruten på en gigantisk söderhavsö och det visar sig att det är här merparten av Ys VIII: Lacrimosa of Dana skall komma att utspela sig.

Lacrimosa - 3
Ys-serien har aldrig varit känd för att ha en särskilt nyskapande handling och så är det även denna gång. Dragkraften med spelen har istället varit ett fantastiskt stridssystem samt utforskarlusten hos den som spelar och del åtta i ordningen bjuder verkligen på bägge delarna så det står härliga till! Initialt så är Adol ensam på ön men efter ett tag slår han följe med ett flertal andra karaktärer bland annat den hårdförde sjömannen Sahad och den mystiska transportören Hummel och man kan när som helst byta mellan karaktärerna genom ett enkelt tryck på fyrkantsknappen.

Det som slår mig är hur pass olika kampstilar de olika karaktärerna har, Adol slåss exempelvis som vanligt med svärd medan Sahad har ett gigantiskt ankare och Hummel ett gevär till sitt förfogande och detta i kombination med de varierade miljöerna utgör grunden för ett ruskigt beroendeframkallande upplägg. En bit in i äventyret träffar du även på icke-spelbara karaktärer som hjälper dig att bygga upp ett basläger med nödvändiga faciliteter för att kunna överleva på ön. Detta skapar en slags koppling till mig som spelar och öns alla invånare, det är helt enkelt karaktärer man bryr sig om i längden och att utöka sitt örike är nästan oförskämt roande.

Lacrimosa - 2
Striderna i Ys VIII: Lacrimosa of Dana liknar dom i föregångarna bara det att de är så pass mycket mer raffinerade den här gången. Ys-serien har alltid varit ganska utmanande spel och även om det är aningen enklare den här gången så krävs kännedom om vapen, bossarnas attackmönster och annat för att kunna överleva i längden då spelet blir successivt svårare ju länge in man kommer.

En av de nya funktionerna är möjligheten att trycka på L1 precis innan en fiendes attack träffar, då gör man en så kallad ”Flash Move” som innebär att tiden saktas ner för fienden och du får chansen att dela ut duktigt med stryck, detta är inget nytt i spelsammanhang och det känns igen från bland annat Bayonetta men det gör det inte desto mindre belönande att bli bra på.

I en tid med så pass många grådaskiga skjutspel och sterila miljöer känns det som en ren fröjd att få följa med på Adols resa och Falcom har verkligen fattat vad det något uttjatade begreppet spelglädje innebär. Denna åttonde del är så pass beroendeframkallande att jag knappt kan lägga ifrån mig handkontrollen, jag vill veta vad nästa del av ön bjuder på för överraskningar, jag vill veta hur nästa boss ser ut och jag vill framförallt inte att Adols äventyr någonsin ska ta slut. Ys VIII: Lacrimosa of Dana är inte bara ett helt fantastiskt actionrollspel, det är även ett av de bästa spelen i år överhuvudtaget.

Största +
Fantastiskt stridssystem
Ön känns hela tiden intressant att utforska
Musiken är i vanlig ordning något i hästväg

Största –
Vi kommer antagligen få vänta många år på Ys IX

9av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *