Recension: Agents of Mayhem

agentsofmayhem_01Volition’s nya IP efter det galna Saint’s Row är nu här i form av Agents of Mayhem, ett renodlat actionspel i tredje person med många härliga karaktärer och vansinniga dialoger och uppdrag. Ända sedan spelet utannonserades så har det rått olika uppfattningar om spelet är (eller till och med borde) vara multiplayerbaserat och när man ser trailers och dylikt så ser det ju ut som ett coop- eller PvP-baserat spel. Så är dock inte fallet, det är ett renodlat singelplayer där du tar med dig ett team på tre karaktärer som du kan byta mellan när som helst.

Så vad handlar Agents of Mayhem om då? Jo, i framtiden så tas jorden över utav den ondskefulla organisationen LEGION med Doktor Babylon i täten och det är upp till den hårda agenturen Mayhem att ta upp kampen. Mayhem leds utav den förre detta ondskefulla Persephone som nu axlar manteln som jordens försvarare. Genom spelets gång så antar man flera uppdrag som bland annat låser upp samtliga spelbara karaktärer och belönar dig med resurser och erfarenhet. Huvuduppdragen och de uppdrag som presenterar en ny agent första gången är helt klart mina favoriter och både hjältarna och skurkarna översvämmas med personlighet.

Till en början så har du trion Hollywood, Fortune och Hardtack som i tutorialen rensar ett LEGION Lair och sätter tonen för resten av spelet. Uppkäftighet och ren banter mellan karaktärerna gör att jag direkt fattar tycke för dem och inser hur olika strategier kan tillämpas på olika fiender och bossar. I praktexemplet ovan så är Fortune bäst på att skala ner fiendens sköldar med sina snabba pistoler medan Hardtack river bort deras rustning med sin tunga shotgun. Hollywood har definitivt mer crowd control i form av granater och explosioner samt sin snabba assault rifle.

agentsofmayhem_03

Efter tutorialen är över så får jag genast ett begär att låsa upp fler karaktärer och varje ny karaktär presenteras med en härlig animerad film. Uppdragen varvas med både story- och sidouppdrag men efter ett par stycken på raken så börjar det kännas rätt upprepande, trots att layouten förändras. Efter mitt 7:e LEGION Lair så är jag redan riktigt less på de sterila väggarna och abstrakta rummen. Det som driver mig framåt är karaktärerna snarare än uppdragen i sig, det är personkemin mellan allihop som gör spelet riktigt roligt! Det är dock synd att det inte åtminstone finns ett coop-system likt det i Saint’s Row där en kompis kan hoppa rakt in i all action, det hade definitivt gjort många uppdrag mer hållbara.

Utmaningen finns absolut där då du bland annat själv kan skruva upp svårigheten (och erfarenheten) samt att fienderna ibland bjuder på extremt motstånd och ju längre du kommer desto mer märks det att teamuppsättningen är viktig att tänka på. Att byta karaktärer med jämna mellanrum är också bra för att få upp dem i level och låsa upp nya färdigheter och bonusar. Det är även därför som det är viktigt (om än tråkigt efter ett par stycken) att köra så många LEGION Lairs som möjligt då de förutom erfarenhet och bonusar även kan låsa upp LEGION Tech, specialuppgraderingar till alla agenter. För att inte tala om flera uppsättningar Gremlin Tech som är användbara attacker och föremål som du kan equippa på ditt team.

agentsofmayhem_02

Agents of Mayhem är ett actionspel med mycket personlighet, om än väldigt repetitivt. Det är lätt att sätta igång och bara ösa nån timme men det är också runt timmesnåret som jag känner att nog är nog och måste stänga av för att inte tröttna helt. Att låsa upp karaktärer och höra deras banter är det jag har mest kul med, även skurkarna och göra uppdragen är kul i början. Att samtliga karaktärer kan trippelhoppa och ta sig fram fort över byggnader gör också att det blir ett bra flow i rörelserna ute i staden. Släng på ett coop-system så skulle spelet absolut bli mycket bättre!

Största +
Karaktärerna
Humor
Snabb action

Största –
Otroligt repetitiva missions
LEGION Lairs är alla färglösa och tråkiga

7av10

 

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *