Recension: Valkyria Revolution

Utvecklarna på Media Vision har länge varit något av en “underdog” i spelbranschen. Jag minns tydligt när de släppte det enligt mig helt fantastiska Wild Arms till PlayStation som blev totalt överkört av det betydligt mer kända Final Fantasy VII och jag tyckte då riktigt synd om dom. Wild Arms var inte bara ett fantastiskt rollspel, det hade även ett av de bästa soundtracksen under hela den konsolgenerationen. Många spel har förstås utvecklats sedan dess av dom men nu är deras senaste alster Valkyria Revolution här.

Valkyria - 2
Det bör sägas omedelbart att om du är allergisk mot politiska konflikter, långa dialoger och sällsynta strider så är Valkyria Revolution inte ett spel för dig. Om du däremot älskar ovanstående element är det absolut värt att titta närmare på. Trots namnet så har spelet lite gemensamt med klassikern Valkyria Chronicles som utvecklades av SEGA. Det delar dock vissa saker som temat med krigsdrabbade länder exempelvis.

På förhand känns det som att på tok för många dömt ut Valkyria Revolution under premissen att spelet skulle vara en uppföljare till Chronicles när dom i själva verket inte ens är utvecklade av samma team, det är något tragiskt då det är så vitt skilda spelupplevelser. Detta är ett actionorienterat rollspel med vissa taktiska inslag medan Chronicles var ett renodlat strategispel.

Valkyria - 1
I Valkyria Revolution får vi följa en man med det något svenskklingande namnet Amleth Gronkjaer och genom diverse tillbakablickar tar vi del av hans förflutna. Hela spelet är nämligen en slags berättelse som en äger rum mellan två personer i en skog där det ifrågasätts om Amleth verkligen var en folkförrädare eller en hjälte. Jag uppskattar den här formen av berättande men i det här fallet är det inte helt utan brister. Berättelsen uppdagas nämligen extremt långsamt och det kan i princip ta en timma mellan varje spelmoment i vissa fall och även om själva grundidén är häftig så levereras inte denna historia på bästa sätt.

Vad som roar desto mer är dock striderna som känns väldigt annorlunda men samtidigt inte. Det känns som man avsiktligt blandat Star Ocean-serien med Final Fantasy XII och till skillnad från Chronicles är striderna nästan helt actionbaserade i realtid. Du kan dock när som helst pausa spelet för att välja magier, ta fram ditt skjutvapen eller kasta handgranater och det faktum att man ser träffytan för varje attack gör att det blir enkelt att lägga upp strategier.

Valkyria - 3
Striderna är helt klart det absolut bästa med Valkyria Revolution och jag hade bara önskat att de vore mer varierade samt att slagfälten vore fler. Det känns som att många uppdrag är varianter av en och samma karta utan variation i miljöerna och det är lite tråkigt. Valkyria Revolution är inte på långa vägar ett dåligt spel, tvärtom, det är för det mesta riktigt roligt att spela och jag hoppas att det får en uppföljare där konceptet förfinas och där man skalar ner allt onödigt.

Största +
Musik av Yasunori Mitsuda
Intressanta karaktärer
Bra stridssystem

Största –
På tok för mycket onödig dialog
Väldigt lite variation mellan slagfälten

7av10

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *