Recension: the Silver Case

SIlver Cas logo ps4

Det är med intresse som jag tar mig an Grasshopper Manufacturers debutspel från 1999, nu i återutgiven form för PS4. Det är vad som kan komma att kallas för Goichi Sudas debutspel i en den då nyskapade spelstudion Grasshopper Manufacture, mannen bakom spel som kritikerrosade Killer 7.

Att ta sig an ett sådant spel är inte så lätt som det låter. Det gäller att ha en balans mellan kulturarv samt hur det arvet har förvaltat i den nya utgivningen. Till skillnad från då, när spelet var högst aktuellt i sin samhällskritik, så är det idag en stycke historia.

The Silver Case är en visual novel som ska utspela sig i en fiktiv värld nunder året 1999. Du är en del av en specialstyrka som får möta på Kamui Uehara, en hänsynslös och brutal mördare som lyckats fly från mentalsjukhuset. Genom spelets gång kommer du som spelare att få uppleva flera olika fall som alla är unika på sitt sätt, men Uehara kommer hela tiden på tal. Spelet är uppbyggt som en tv-serie där du som spelare får uppleva en allt mer djupare förståelse för huvudkaaktärerna och mördaren Uehara.

Silver Case art

Som historia är det oerhört intressant att se vad Goichi Suda verkligen brinner för. Många av fallen har en viss del verklighetsförankring med ånga kulturella inslag från den japanska kulturen för att få till en mystik. Däremot har jag inte mycket för de stereotypiska karaktärerna som ser ut att vara hämtade från vilken halvdan detektivfilm som helst. Karaktärerna är överdrivna och tappar allt för ofta sin trovärdighet i en novell som ofta försöker göra ett seriöst intryck. Ibland fungerar det, men för det mesta inte alls. Det finns en del guldkorn som faktisk är väldigt intressanta och skapar många intressanta existentiella frågor medan nästa del kan vara helt horribelt actionbetonat och en testosteronstinnad smörja.

Som sagts innan så är detta även en återutgivning. Är det något som jag avskyr så är det nyutgivningar som inte fått någon kärlek för att anpassas till dagens standard. De flesta funktionerna går inte att ändra på då det helt skulle förstöra spelupplevelsen som den var tänkt, men horribelt kontrollschema och visuella effekter som gör mig illamående skulle verkligen ha behövt lite kärlek. Framförallt menyer och effekter som hela tiden flyger på skärmen gör det oerhört svårt att på ett lättsamt sätt läsa och följa med i historiens gång. Samtidigt låter det helt förfärligt när texten skrivs hela tiden. Jag har spelat tillräckligt många spel där texten låter när den skrivs ut för att veta att det finns exempel där det inte alls stör.

Silver Case Big Dick

I slutänden kan jag bara säga att jag förväntar mig mer på en återutgivning som ska hylla en sådan etablerad spelutvecklare som Suda och spelet hade verkligen mått bra av en del finputsning. Nu är det istället en halvdan upplevelse som hela tiden stör med tråkiga beslut från utvecklarna som hade varit enkla att åtgärda utan att förstöra spelets kärna: dess berättelse.

Största +
Vissa delar av historien

Största –
Kontrollschemat
Visuella stilen

5av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *