Recension: Toukiden 2

toukiden2_01Toukiden Kiwami som släpptes för cirka två-tre år sedan fick en ganska överraskande bra säljsiffra här i väst. Toukiden är nämligen ett spel som lånar mycket ifrån den japanska jätten Monster Hunter som är betydligt större i Asien än här. Det är svårt att veta vilken genre jag skall baka in det i, det är ju liksom ett ”Monster Hunter”-spel: du jagar gigantiska bestar med en hel arsenal vapen och utrustning för att skörda dem på material för att kunna jaga ännu farligare monster. Släng in några sidequests så har du en heltidssyssla att kämpa med.  

I Toukiden 2 så är du en så kallad Slayer, en krigare som specialiserar sig på att jaga och döda demoner. Du börjar din resa mitt i en pågående invasion som resulterar i att du sugs in i en portal som slänger dig 10 år framåt i tiden. Du vaknar upp i den lilla byn Mahoroba där du träffar den lille roboten
Tokitsugu och hans skapare, en kvinna som  bara går under namnet Professor. Du lär dig ganska direkt att byn är oense om vem som faktiskt ska bestämma då två faktioner har väldigt olika åsikter, samt att du stiftar bekantskap med andra Slayers som du kan öka på din vänskap med.

Till en början så känns det ganska varmt och välkommet, som om Toukiden 2 är ett bra första steg in i Monster Hunter-genren men jag blir snabbt mycket besviken på att trots så många olika vapen tillhanda så är det väldigt korta combos man kan göra. Då Koei Tecmo ligger bakom spelet så hade jag åtminstone förväntat mig en klassisk combo-trappa a’la Dynasty Warriors där det blir olika avslutningsattacker beroende på hur många light attacks du klämmer in innan du avslutar med en heavy (ex fyrkant triangel, fyrkant fyrkant triangel och så vidare). Varje vapen har i princip en treslags-combo och en triangelattack plus en liten specialare med cirkel som tar en större del av din energimätare. Med mängden vapen så hade jag verkligen hoppats på något flashigare och köttigare.

toukiden2_02

Du har även tillgång till en Demon Hand som Professorn har uppfunnit och i teorin är den grym för den låter dig greppa tag i fiender på avstånd och dra dig till dem för att orsaka skada ifrån ovan och ju längre in i spelet man kommer desto fler användsningsområden får den. På PS Vitan är den dock förbannat jobbig att använda då man mitt i allt mashande måste hålla på peta på touchscreenen för att aktivera den, vilket gör att du i hektiska strider faktiskt blockar din egen syn samt att den inte alltid vill registrera vad som ska hända. Varje gång jag försöker använda de  blir jag istället frustrerad och det blir att jag medvetet undviker att använda den vilket i längden stjälper mig då den är en stor del av spelet. När vi ändå pratar om att det är på Vitan så måste jag tillägga att karaktärerna känns ganska snygga på den nedskalad ytan och CGI-scenerna är urläckra, men monstren har en väldigt kantig look och skär sig genast med övriga karaktärer. Gräs, berg och omgivningen överlag känns också platt och död även om det finns vackra färger runtom. Rent grafiskt så är det en skum mix av saker jag gillar och saker som ser hämtade ut från Playstation 2.

Så hur avancerar man i Toukiden 2? Jo, genom att anta uppdrag ifrån spelets olika NPC’s och vid uppdragsbänken i staden. Du tar några uppdrag och beger dig ut med upp till 4 NPC’s eller vänner och börjar hacka/samla tills du nått till ditt mål, går tillbaka och lämnar och upprepar. Emellanåt dyker det upp storybaserade uppdrag som driver vidare men annars är det bara att kavla upp ärmarna och grinda på. Missförstå mig inte, jag har inget emot repetition (älskar ju musouspel så) men begränsningen av moves och den jobbiga kontrollen med touchscreenen gör att det inte alls är roligt utan snarare ett arbete att komma vidare och det gör att jag tröttnar riktigt fort varje gång jag börjar spela. Tanken att döda monster och fixa material för att bygga upp min karaktär gör mig taggad på att spela men utförandet blir en sån miss för min del att jag gärna passar och väntar med att bege mig ut på nästa spel inom Monster Hunter-genren tills jag får ett mer fullproppat spel gameplaymässigt. Sen skulle det ju inte skada om det var mer balans i hur snyggt det är heller.

toukiden2_03

Är du ett fan av genren eller Toukiden Kiwami så har du troligen redan köpt spelet och snäser säkert på mig som inte uppskattar det lika mycket, men jag tycker att det är ett spel med stora möjligheter men som inte har finslipats ordentligt. En liten revamp om det blir en trea så är jag definitivt sugen på att testa igen!

Största +
Coola monster att jaga
Många vapentyper

Största –
PS Vita touchscreen för Demon Hand
Tråkigt moveset
Känns ofta helt öde ute i världen

6av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *