Recension: For Honor

ForHonorFor Honor är spelet som sätter ner foten när det gäller sandlådedebatten om vilka som var starkast av Vikingarna, Riddarna och Samurajerna. ”Men de levde under olika åldrar, så det går inte” säger skeptikern men jodå! Genom att mystiska krafter plockade upp de tre faktionerna ur historian och bosatte dem i ett mystiskt land med varandra som sällskap så är det fritt fram att börja slåss om vem som är starkast. 

När jag började med For Honor så trodde jag att storyn skulle vara fruktansvärt basic, max en timme som en inledning till multiplayern men ack så fel jag hade: det visade sig att storyn var riktigt stor och inressant. Den består utav tre kapitel med 6st uppdrag vardera på cirka 30-40 minuter och ger alla tre faktionerna sin tid att skina. Det är en ganska så mörk och rå stämning då hela världen enbart består utav krig de senaste 1000 åren. Ingen vet hur de hamnade i denna värld och efter ett millenium så är det knappt någon som bryr sig längre. Faktionerna har upprättat egna territorium och krigar lika mycket med varandra som inbördes.

Storyn är grym och så, men det är multiplayerdelen som är det saftigare innehållet. Man får ansluta sig till en faktion för säsongen och alla matcher du spelar genererar War Assets för din faktion som påverkar hur mycket territorium de tar över, vilket visuellt visas var 6e timme när allt uppdateras. Den första säsongen är i full gång och lär ta lite drygt 2 månader innan slutresultatet visas. Den vinnande faktioner kommer då att få en hel del unika belöningar. Ubisoft har varit duktiga med att sätta en spärr så att man inte kan byta till den vinnande faktionen, då en varningsruta lyser upp som säger att om du byter så kommer du inte att få några resultat alls när säsongen är slut, vilket jag tycker är bra då man får förbli lojal och kämpa hårdare för sin faktion. Det verkar också relativt jämt än så länge då samtliga lag tar över och förlorar mark ganska frenetiskt.

ForHonor_02

Det Ubisoft dock gör sämre är att låta spelet gå på P2P-nätverk istället för dedikerade servrar vilket gör att de med dålig uppkoppling kan lyckas avbryta en hel match. Det är inte ofta som det händer, vanligast är att de droppar ut (eller rage quit) och direkt ersätts med en AI (som för övrigt är grymma och oförlåtande i det här spelet) men det har hänt ett par gånger. När en match väl blir avbruten på grund utav nätverksfel så tappar man all progress som man gjorde i matchen, dvs inga erfarenhetspoäng eller loot till dig. Som tur är så är det rätt så sällan detta uppstår, det som däremot går mig och andra likasinnade på nerverna är att i 2v2 läget så ersätts en disconnectad spelare med en AI med full hälsa även om spelaren den ersatte var död. Att det ersätts är fine, men den borde då förbli död till nästa rond då den i nuläget vänder hela matchen.

Matcherna som du kan spela 4v4 är Domination som går ut på att samla in poäng genom att kontrollera tre zoner, Elimination där man ska eliminera hela motståndarlaget och Skirmish där man åter igen samlar poäng men i detta fall genom att döda motståndarlaget och deras små soldater i ett race om att nå målpoängen först. Om du vill spela 2v2 och 1v1 så finns det Duel och Brawl, som helt enkelt går ut på att duellera. Jag bör även tillägga att du kan spela storyn tillsammans med en kompis i coop! Ni kör då med varsin version utav hjälten som spelas och det blir fler fiender för att jämna ut upplevelsen och något som jag tyckte var riktigt bra är att man turas om i bossfighterna. Spelare 1 får göra ett försök att ta bossen i 1v1 och skulle denne misslyckas så är det spelare 2’s tur. Den spelare som inte aktivt slåss under bossfighterna kan kolla på matchen med en friare kamera för att då snygga vinklar.

Stridssystemet är en smula invecklat och handlar helt om att matcha attackvinkel mot motståndaren.  Du kan blockera och attackera upp, höger eller vänster och vid block så avbryts ditt anfall och du tappar extra mycket stamina, som också gör att du slår långsammare. Utöver att bara attackera och blocka så finns det en hel uppsjö av kommandon, combos, färdigheter och passiva bonusar för alla karaktärer. Vissa har attack- eller blockprioritet åt vissa vinklar medan andra kan dodga igenom en attack med perfekt timing för att samtidigt bryta motståndarens skydd. Det är värt att se på For Honor som ett fightingspel där du lär dig några enstaka karaktärer som du gillar och bli så bra som möjligt med dem innan du går vidare med fler karaktärer.

ForHonor_03

Jag har utan tvekan haft kul med For Honor, det började i alpha och closed beta och är fortfarande grymt kul. Dock så minskar underhållningen när jag bara spelar mot slumpade fiender istället för folk jag känner. När nätverksfel uppstår mellan spelare så blir jag även där väldigt trött och har svårt att starta en match till och det hoppas jag att Ubisoft tar tag i snart. Storyn var som sagt en positiv upplevelse som överraskade mig rejält och blir ännu bättre med en kompis vid din sida. For Honor är dock i grund ett multiplayerspel så om det är något som du ogillar så bör du vänta på en prissänkning men annars så tycker jag att det är fritt fram så länge du har tålamod att faktiskt lära dig hur stridssystemet fungerar. Att skippa tutorial och bara rusa in för att jaga kills kommer att frustrerande dig då du garanterat kommer att åka på så mycket stryk av både AI och andra spelare.

Största +
Striderna är riktigt spännande
Känslan att slå sina motståndare är grym
Storyn var väldigt bra

Största –
P2P-servrar
Om man åker ur matchen så förlorar man allt
Om en spelare ersätts med AI i dueller så får den fullt liv även om spelaren som ersätts var död

8av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *