Recension: Dynasty Warriors Godseekers

dwg_01Dynasty Warriors har en del spel under bältet och Koei Tecmos senaste påhitt är ett taktiskt, turbaserat spel med våra favoritgeneraler ifrån Kina. Jag har varit tveksam till titeln sedan den utannonserades men har ändå haft en glimma hopp om att när jag väl får spela det så kommer det att vara mycket bättre än det ser ut.  

Det är inte ovanligt att Koei Tecmo tar ut svängarna i berättelsen om de Tre Kungarikena, speciellt när det är 8+ spel med nästintill samma handling. Ja, det är baserat på Kinas historia så att spelen ska börja med att Dhong Zhuo och hans gula turbaner som gör uppror hör till serien lika mycket som att alla Dragon Ball Z-spel börjar med Raditz och Saiyan-arcen. Det allra första som händer i Godseekers är dock att Zhao Yun och hans nyintroducerade bästis Lei Bin hittar ett gigantiskt isblock i en grotta med en slumrande gudinna inuti. Hon ansluter sig till laget och där börjar en annorlunda tagning på de klassiska krigen.

Striderna äger rum på ett rutnät där dina karaktärer som du rekryterar kan röra sig på och anfalla med färdigheter som de lär sig när de levelar upp och skaffar nya vapen. Det är alltså mer RPG än den klassiska action-stilen som vi är vana vid och det hade varit alldeles utmärkt om det inte vore för att det är så fruktansvärt stelt och livlöst. I optionsmenyn så finns det en gömd liten inställning som gör att varje gång dina karaktärer attackerar så zoomar skärmen in och man får en liten klassisk ”musou-känsla” när karaktären börjar veva, men både grafiken och animationerna är fruktansvärt livlösa.

dwg_02

Genom att skada fienderna en hel del så fylls en ”synchromätare” upp och när den är fylld så kan du aktivera dina karaktärer som redan har gjort sin tur igen, såvida du står på rätt plats. Om flera karaktärer då attackerar tillsammans så får man en Synchro Attack som gör massvis med skada. Fienderna som man slår på står helt still medan du slår på dem tills de flyger upp i luften och attackanimationerna är en snabb liten combo eller singelattack. Grafiken ser dessutom hämtad ut från ett sent PS2 eller PSP, vilket är synd då Warriors-spelen brukar ha sjukt snygg grafik annars.

Spelet består utav missions som antingen följer storyn i spelet eller en rad sidouppdrag som du kan göra för att öka på dina levlar eller rekrytera nya karaktärer, ju högre svårighetsgrad desto bättre belöningar. Hade det inte varit för att man nästan är tvungen att göra dessa för att överhuvudtaget kunna ta sig vidare (svårighetsgraden och intensiteten stiger hela tiden i storyn) så hade jag gärna blåst förbi hela storyn för att bli helt klar. I vanliga fall i Warriors-serien så brukar jag tänka ”bara ett uppdrag till” men i Godseekers är det snarare ”snälla, inte ett till”.

Det som spelet ändå gör bra är framförallt RPG-känslan när jag samlar in både vapen och föremål samtidigt som jag placerar ut mina erfarenhetspoäng på ett stort bräde som liknar Sphere Grid ifrån Final Fantasy X. Några av färdigheterna som jag plockar upp på brädet kan jag använda på mina hjältar, så som Learner där de tar upp ännu mer erfarenhet, Defense Brake (ja, det står faktiskt brake) som lättare går igenom fiendens försvar och så vidare. Samtliga karaktärer har ett eget bräde som ger det lite variation om än bara för syns skull, då färdigheterna är nästintill identiska mellan alla.

dwg_03

Det är alltså en ganska liten del i ett annars stort och oinspirerat spel som görs bra och det är så synd för jag vill verkligen att det ska vara ett grymt spel! Det duger absolut för inbitna strategifans men det känns alldeles för grått och livlöst. Fler flashiga animationer, uppiffad grafik och livligare färger och miljöer hade definitivt hjälpt Godseekers på traven men just nu så tycker jag inte att det var underhållande. Skulle det beslutas att bli en uppföljare så hoppas jag verkligen att de förbättrar allt, för det här känns mer som en alpha än ett färdigt spel i min mening.

Största +
RPG-aspekten
Levela upp och rekrytera karaktärer

Största –
Grått och livlöst
Grafiken känns verkligen inte som PS4
Tråkiga animationer

4av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *