Recension: Yakuza 0

yakuza_0_1En efterlängtad prequel till den stora mafiaserien Yakuza är äntligen här hos oss och med det en väldigt god chans att fler spelare kommer att våga doppa fötterna i seriens ganska unika stil. Då vi i väst alltid får Yakuza-spelen flera år i efterhand så har jag hopp om att just Yakuza 0 kan vara ingångsporten för många nya spelare, vilket förhoppningsvis ökar intresset för att licenser framtida titlar mycket snabbare. Jag har haft nöjet att sitta med spelet ett par dagar i förväg, men jösses – det är smockfullt med innehåll och story så det har inte varit lätt att försöka ligga i framkant och få ut en snabb recension. 

I Yakuza 0 så är protagonisten som vanligt Kazuma Kiryu, om en mycket yngre än vi är vana att se honom. Han är nu endast mer eller mindre en fotsoldat långt under Tojo-klanen och i sin tur med i underklanen Dojima. Hela Yakuza-hierarkin är ganska komplicerad men i jämförelse med de andra spelen så håller Yakuza 0 det relativt lätt med dessa termer och förhållanden. Det du behöver veta är att du är lågklassad jämfört med dina kriminella bröder.

En utpressning går fel och Kiryu blir felaktigt anklagad för ett mord som han inte har begått på grund av en liten fastighetsplats som många högt uppsatta vill åt för att stiga i rank i Dojima-klanen. Kiryu är en man med otroligt stark känsla för heder så han beslutar sig för att ta på sig ansvaret och gå ur familjen för att ta reda på vad som faktiskt pågår och vem som ligger bakom allting, men det är inte så lätt som han hoppas..

Man får även följa Majima Goro, en lite mer.. ”vild” person och får veta väldigt mycket om hans bakgrund som tidigare mest har hintats om. Han är utslängd ifrån sin kriminella familj och desperat att ta sig tillbaka, till varje pris. När vi möter honom så är han numera klubbägare till den framgångsrika hostess-klubben Grand där han för sig i en tidigare otänkbar persona som den ultimata gode värden. Customer is King är hans motto och han beter sig som den totala motsatsen till det psykfall som han annars brukar bete sig som. Hans sanna färger visar sig dock mer och mer under spelets gång, men trots det så har han ändå ett gott hjärta längst in och en känsla av ära som man ändå kan respektera.

yakuza_0_2

När storyn inte är alltför mörk och jag börjar blanda in mer och mer sidouppdrag så märker jag att allt som gör Yakuza unikt finns kvar: från att stärka självförtroendet hos en dominatrix till att hjälpa en skatterevisor eller lösa korsord så är sidouppdragen många och varierande, om än väldigt baserade på japansk kultur. Vissa saker som anses självklart i japan kan ibland skära sig lite med vad som är normalt här i väst. Det är inga stora grejer egentligen men man får försöka ha ett annat tankesätt under tiden man befinner sig i spelet. De allra flesta utav sidoaktiviteterna är så pass bra att de hade kunnat lanseras som egna spel för en billig peng. Själva sidouppdragen är runt 100 stycken och samtliga är skrivna med en egen story, från galna och helt oväntade till rätt djupa och fina berättelser.

Både Kiryu och Majima har nu också tre kampsportstilar att använda i sina fighter och kan byta mellan dessa genom att trycka på D-paden. Boxning, breakdancing,  ”beast” och baseballträn är bara några av stilarna de använder sig av och man kan investera sina pengar på att uppgradera varje stil, inte helt olikt grid-sysyemet ifrån Final Fantasy X. Striderna är lika galna som förut också med mängder av brutala finishers och vapen/föremål att använda i strid. Förutom slumpartade strider på gatan så kan det även komma stora bjässar som alla går under namnet Mr Shakedown, som är starka som bossar och tar alla dina pengar om du förlorar men belönar dig rikligt om du klarar av dem.

Jag skulle vilja påstå att Yakuza 0 är ett perfekt första steg för dig som ännu inte har testat serien, och det är framförallt på grund av att det är en prequel rent kronologiskt och att handlingen är ganska lättsmält även om den stundtals verkar väldigt komplicerad. Själv så började jag för massa år sedan med Yakuza 3 och hoppade sedan till 5, och även om jag efter flera timmar kunde pussla ihop storyn så känner jag att Yakuza 0 tillför otroligt mycket grundläggande bakgrund. Det har massvis med uppdrag och aktiviteter, samt att stridssystemet är varierat och fruktansvärt underhållande. Yakuza 0 är en stadig titel som kommer att hålla mig sysselsatt tills dess att Yakuza 6 eller remaken av Yakuza 1 släpps!

yakuza_0_3

Största +
Majima och Kiryus ursprung
Totalt 6 olika kampstilar
Massvis med innehåll

Största –
Kan ibland vara för ”japanskt” med kultur som krockar med oss i väst
Att blocka och undvika är stundtals rätt stelt

8av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *