Recension: Resident Evil 7

Det har snart gått fem år sedan Capcom släppte Resident Evil 6 och möttes av ilska från fans världen runt. Jag själv tillhörde kategorin som tyckte att sexan var ett ganska underhållande spel även om det var så långt ifrån källmaterialet som det bara gick. Inför den sjunde delen utlovades dock en ganska rejäl förändring och Capcom påstod sig vilja gå tillbaks till rötterna av vad som gjorde serien bra. Har de lyckats? Läs vidare och du får svaret utan att behöva flytta på sjutton schackpjäser för att öppna en dörr.

RE7 - 3
Det är ärligt talat få spelserier som varit så inkonsekventa som just Resident Evil och serien har precis som Star Wars delat folk i två läger. Dels de som tycker det var bättre förr i del ett till tre och de som tycker att serien hade sin absoluta höjdpunkt i del fyra. Jag är mer av den gamla skolan och älskar mystiken som fanns i huset i första spelet och de olika gåtorna. Det är också ett självklart faktum att de första delarna var mer inriktade på att leverera en saftig skräckupplevelse. Av ovan nämnda anledning var det svårt att inte bli exalterad när jag fick recensionsskivan i min hand och nu ett antal timmar senare är jag beredd att ge mitt omdöme.

Till skillnad från tidigare spel så utspelas Resident Evil 7 i Louisiana och huvudkaraktären Ethan har fått ett videomeddelande från sin hustru som försvann tre år tidigare och antogs vara död. Hon varnar Ethan för att komma nära henne men han kan självfallet inte hålla sig utan bestämmer sig för att åka till familjen Bakers gård där hon uppenbarligen ska finnas vid liv. Givetvis går det hela åt pipsvängen och Ethan blir tillfångatagen av den psykotiska familjen med klara kopplingar till både Texas Chainsaw Massacre och den franska våldsfilmen Frontier(s).

Den inledande timman i Resident Evil 7 är utan några som helst tvivel det våldsammaste och mest brutala jag upplevt i ett TV-spel och stundtals var det så man ryggade tillbaks av allt övervåld. Det hela tjänar dock ett syfte mer än att chocka och man förstår redan från start hur hänsynslös familjen Baker är och på grund av deras brutalitet vill man hålla sig så långt borta från dom som det bara går.

RE7 - 2
En stor del av spelet går främst ut på att utforska huset, hitta ledtrådar och ta sig vidare samtidigt som man försöker akta sig för de ilskna familjemedlemmarna men det visar sig vara lättare sagt än gjort. Bakerfamiljen är nämligen fast beslutna för att leta reda på Ethan och ta livet av honom så fort som möjligt och Capcom lyckas verkligen förmedla känslan av att man är jagad på ett väldigt skräckingivande sätt. Resident Evil 7 är inte ett speciellt läskigt spel, det finns exempelvis inga direkta ”jump scares” utan det hela bygger på att du är utsatt i en miljö du inte känner dig hemma i och paniken finns där ständigt när man hör Bakers fotsteg i hasorna.

Resident Evil 7 gör ett grymt bra jobb när det gäller att ta serien tillbaks till dess skräckinjagande rötter och det märks att utvecklarteamet varit stora fans av det första spelet då det är fullproppat med mängder av referenser. I mångt och mycket känns det därmed som en uppföljare till de första tre spelen snarare än en ny version av fyran och det är enligt mig bara positivt. Att välja ett förstapersonsperspektiv den här gången bidrar faktiskt väldigt mycket till stämningen och den som vill kan även spela spelet på PlayStation VR.

Det som imponerar allra mest är dock det rent tekniska, Resident Evil 7 är utan tvekan det snyggaste spel jag någonsin testat på det grafiska planet. Jag spelade på den nya PlayStation 4 Pro på en TV med HDR-stöd och det ser fullkomligt makalöst vackert ut till den grad att inte ens Uncharted 4 är i närheten. Hatten av till Capcom på denna punkt minst sagt.

Allt är dock inte guld och gröna skogar i Louisiana utan spelet är över på tok för snabbt. Det tog mig lite mer än 7 timmar att klara ut spelet på normal svårighetsgrad och detta är enligt mig i kortaste laget. Spelets sista akt känns även väldigt olik resten av spelet och varför man valt att reducera det till en korridorskjutare är bortom mitt förstånd då det inte alls passar in. Det finns andra fiender än Bakerfamiljen i spelet och detta är enligt mig dess största brist då dessa känns så pass identitetslösa, frustrerande och tråkiga att möta. Dessa fiender tål dessutom mängder med skott och känns mest som farthinder man slängt in för att spelet inte ska ta slut ännu snabbare.

RE7 - 1
Förutom ovan nämnda problem är Resident Evil 7 en helt fantastisk skräckupplevelse som är väl värd att spelas och då detta är något av en nystart så finns där heller inget krav på att man ska ha spelat de tidigare spelet. Jag måste dock höja ett varningens finger om man är känslig mot övervåld i form av stympning och liknande, mår man dåligt av sådant är detta inget spel man bör ge sig på då det är helt olikt allt annat jag spelat när det gäller just nivån på övervåldet. Har man inga problem med detta är det dock bara att tuta och köra.

Jag hoppas innerligt att Capcom spinner vidare på detta koncept och gör ett åttonde spel med samma inrikning som är längre och mer fokuserat, det har all potential att bli ett av de bästa skräckspelen någonsin.

Största +
Bakerfamiljen är grymt skräckinjagande
Det snyggaste spelet någonsin rent tekniskt
Väldigt spännande att utforska

Största –
Det är över på tok för snabbt
Sista akten tappar fokus en hel del

8av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *