Recension: Gravity Rush 2

Originalet Gravity Rush släpptes för dryga 5 år sedan till Sonys PlayStation Vita och var en av de stora satsningarna som gjordes redan från start. Spelet mottogs varmt av både press och spelare i största allmänhet och så här i efterhand har det blivit något av en kultfavorit och uppföljaren är således här nu fast till ett annat format. Hur står det sig på stationära konsoler?

gravity-rush-2-1
Av alla Sonys varumärken som kunde få en uppföljare var Gravity Rush i min bok en av de mest osannolika kandidaterna i och med det att originalet släpptes på en konsol som mer eller mindre tråkigt nog är utdöd idag. Jag är en av de som verkligen älskar Vita som konsol och den har under sina fem levnadsår fått mängder med bra titlar inom alla genrer men med tanke på hur dåligt den sålt var det av den anledningen jag aldrig trodde vi skulle få se det här spelet.

Gravity Rush 2 (eller Gravity Daze 2 som det heter i Japan och som faktiskt är ett bättre namn) är dock äntligen här och självklart är de två färgstarka hjältinnorna Kat och Raven tillbaks ännu en gång. Själva storyn i spelet är minimalistisk minst sagt och det passar verkligen då mycket lämnar utrymme för egen tolkning då språket som talas är ett påhittat sådant. Någon rak koppling till första spelet finns inte utan för att fatta helheten så bör man genast spana in den 20 minuter långa kortfilm som finns på Sonys Youtubekanal där det förklaras att Kat blivit transporterad till en annan värld efter ett bisarrt möte med två våldsamma individer.

Då föregångaren uteslutande tog plats i den fiktiva staden Hekseville har vi i uppföljaren en hel öppen värld att utforska med mängder av små öar som bebos av invånare. Hela konceptet påminde mig starkt om det smått fantastiska BioShock Infinite fast i mindre våldsam skala och mer lättsamt. Nästan samtliga av dessa öar har dessutom mängder med sidouppdrag och kristaller att samla in som används för att uppgradera de förmågor som Kat besitter.

gravity-rush-2-2
Ett av de största klagomålen jag hade på föregångaren var den smått oprecisa kontrollen och kameran som stundtals kändes som den största fiende jag mötte i spelet men lyckligtvis har utvecklarna den här gången skärpt sig och efter en stunds övning är Kat en ren fröjd att kontrollera även när hon flaxar omkring uppe bland molnen. Att använda förmågor är också det väldigt smidigt och man har mer eller mindre slopat gyrokontrollen som gjorde folk vansinniga i det förra spelet även om den finns med men lyckligtvis kan stängas av.

Gravity Rush 2 är ett sådant spel som är svårt att sätta fingret på när det gäller vad som gör det så pass underhållande, det måste helt enkelt upplevas. Det är en rent befriande och härlig känsla att bara flyga runt och utforska och det känns som att alla spelets områden är minutiöst designade och bara väntar på att bli upptäckta av mig som spelare. Jag har till och med roligt när jag bara går och flyger omkring utanför uppdragen och det är på så vis ett stort föredöme för hela open world-genren som ofta har stora kartor men lite innehåll.

Den här gången har man även integrerat ett fåtal rent genialiska onlinekomponenter i Kats äventyr. Förutom att kunna tävla i de olika tidsbaserade uppdragen mot andra spelares spöken kan man även skicka egna tidsutmaningar till sina vänner och på så sätt vinna värdefulla mynt som används för att låsa upp nya gester och kostymer till Kat. Den största behållningen kommer dock i form av ”Treasure Hunt” varpå en skatt finns gömd någonstans i spelvärlden och där du enbart med hjälp av andra spelares screenshots ska lokalisera var den finns gömd. Dessa skatter innehåller värdefulla talismaner som du kan utrusta Kat med och som ger olika fördelar i form av mer liv, kraftfullare attacker och så vidare.

gravity-rush-2-3
Gravity Rush 2 är inte bara en uppföljare som överträffar originalet på samtliga punkter utan det är även ett audiovisuellt och designmässigt mästerverk och jag uppskattar verkligen att det släpps spel som detta som vågar testa något nytt och bryta normen. Under de över 40 timmar jag spenderat i Kats sällskap satt jag hela tiden med ett stort flin i ansiktet och bara njöt av att utforska och hitta hemligheter och det är precis det jag begär av ett spel i open world-genren.

Sony inleder det nya året med bravur och levererar inte bara ett kompetent plattformsäventyr utan också ett av de bästa exklusiva PlayStation 4-spelen hittills!

Största +

Ruskigt snygg design
Upptäckarglädjen är på topp hela tiden
Kat är en underbar hjältinna

Största –
Storyn känns emellanåt påklistrad i efterhand

9av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *