Recension: Call of Duty – Infinite Warfare

Ett nytt år innebär som vanligt ett nytt Call of Duty och efter förra årets Black Ops 3 har i alla fall jag kommit att bli lite kräsen när det gäller den långlivade spelserien. Black Ops 3 introducerade co-op till kampanjen, det hade en ruskigt välbalanserad flerspelardel samt ett underhållande zombieläge. Nu har turen kommit till Infinity Ward igen att visa vad de går för och efter tre års utveckling är resultatet här.

cod-iw-1
Precis som i förra årets upplaga bjuds det på tre omfattande delar i detta paket och jag börjar i vanlig ordning med att ge mig i kast med kampanjen som denna gång doftar mer sci-fi än någonsin tidigare. Black Ops 3 hade visserligen stora inslag av detta redan i fjol men här är det mer urpräglat än någonsin tidigare i serien. Du tar rollen som den nyblivne kaptenen Reyes efter att din tidigare befälhavare blivit dödad i en terrorattack utförd av organisationen SDF.

Infinite Warfare bjuder förutom på själva huvudkampanjen på en rad olika sidouppdrag som kan väljas från skeppets karta och oftast handlar dessa om att du ska flyga flygplan och eliminera terroristernas skepp varpå du kan borda deras fartyg och ta över hemlig teknologi eller dylikt. Trots att dessa uppdrag egentligen inte är särskilt långa så är de väldigt ambitiöst skapade och innehåller en rad så kallade ”set pieces” som imponerar rent tekniskt. Call of Duty: Infinite Warfare testades på min nyförvärvade Pro-konsol och det ser stundtals helt vansinnigt snyggt ut rent grafiskt och detta är utan tvivel seriens snyggaste del hittills.

cod-iw-3
Kampanjen är i vanlig ordning inte extremt lång utan klaras av på 4-5 timmar med lätthet men då det finns mängder av troféer att låsa upp varpå majoriteten fås genom kampanjen så finns det ett incitament för att spela om ytterligare gånger på värre svårighetsgrader. Att introducera kändisar är inget nytt för serien, vi har till exempel tidigare fått ta del av Kevin Spaceys skådespelarinsatser som skurk och den här gången har turen kommit till Kit Harrington som lånar ut både röst och utseende. Jag hade tidigare inte hört talas om mannen utan fick i efterhand reda på att han är väldigt populär i HBO-serien Game of Thrones där han spelar karaktären Jon Snow. I Infinite Warfare spelar han rollen som den färgstarka skurken Salen Kotch och efter Spacey är han min absoluta favoritskurk i serien.

Den som spelat föregångarna vet att zombieläget har varit ett väldigt uppskattat inslag och den här gången har Infinity Ward slagit på stort och skapat seriens bästa hittills i form av Zombies in Spaceland. Till sin hjälp har de tagit den stora skådespelaren (nåja) David Hasselhoff som agerar DJ samt upplåsningsbar karaktär efter lite pusslande. Hela detta läge är ett väldigt 80-talsdoftande sådant med starka neonfärger, grym musik från eran av bland andra Soft Cell och Europe med flera. I vanlig ordning handlar detta lika mycket om att kunna samarbeta och sikta som att kunna hålla många bollar i luften och kunna kartan utantill om man ska ta sig levande ur nöjesfältet. Zombies in Spaceland är utan tvekan spelets trevligaste inslag och jag har spenderat en lång rad timmar framför detta senaste veckan.

cod-iw-2
Det renodlade flerspelarläget känns dock i år som ett stort steg tillbaka jämfört med Black Ops 3 då inriktningen på att framhäva Call of Duty som eSport är större än någonsin tidigare. I princip alla vapen i spelet dödar dig på 2-3 skott varpå krypskyttevapnen dödar omedelbart oavsett om du blir träffad i foten och detta medför att det stundtals blir väldigt frustrerande att spela då man dör i princip hela tiden. Kartorna är dessutom utformade på så sätt att samtliga rum eller korridorer har flera ingångar vilket gör att man aldrig kan vara säker någonstans från andra spelare. Skjuter du en person får du oftast en skottsalva i ryggen och dör själv någon sekund efter och inlärningskurvan är således extremt hög och det märks att spelet är utformat snarare efter proffs än för nya spelare.

På det stora hela är Infinity Warfare inte seriens bästa spel på långa vägar men det är fortfarande extremt underhållande. Kampanjen är välskriven, hyfsat lång samt rolig att dra igenom och Zombies in Spaceland är vansinnigt bra tillsammans med kompisar. Om du uppskattar serien sedan tidigare lär du inte bli besviken på Call of Duty: Infinite Warfare.

Största +
Kampanjen är välskriven och underhållande
Zombies in Spaceland är bäst i serien hittills
David Hasselhoff medverkar

Största –
Flerspelarläget är mer inriktat på proffs än nybörjare

8av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *