Recension: Mobile Suit Gundam Extreme VS-Force

Det finns förmodligen över en miljon anime-serier som handlar om stora robotar som pucklar på varandra av olika anledningar. Vissa av dessa är riktigt bra och andra är ganska ruttna. De flesta har dock en sak gemensam: De existerar på grund av Mobile Suit Gundam.

Serien hade premiär i Japan redan 1979 och var den första mecha-serien som tog det här med människokontrollerade robotar på allvar och byggde en hel serie kring dem. Succén var ett faktum och än idag, snart 40 år senare finns serien kvar i nya inkarnationer. De nu pågående serierna heter Mobile Suit Gundam Iron Blood Orphans och Mobile Suit Gundam Unicorn RE:0096.

GEVSF_Screenshots_6

Att kalla Gundam för Mecha-genrens urfader är sannerligen ingen underdrift och givetvis har serien begåvats med en rad spel under åren. Nu är den senaste delen här och Mobile Suit Gundam Extreme VS-Force gör sitt bästa för att inte bara fånga seriens känsla av tung action utan gör även ett försök att knyta samman flera inkarnationer av Gundam från dess långa historia.

Handlingen är egentligen en ganska dålig ursäkt för att komma igång med all robotaction. Jag tar mig an rollen som en nyfödd människa eller varelse (det är lite oklart om jag är en vanlig människa eller en maskin eller helt enkelt något högre väsen) som får i uppdrag att samla in erfarenheter och livsenergi från universum. Detta görs naturligtvis genom att hoppa in i kropparna hos några av Gundams mest ikoniska profiler och ge mig in i strider mot ondskans krafter.

GEVSF_Screenshots

Som sagt, handlingen är som bäst krystad och aningen fånig men utvecklarna ska ha pluspoäng för att de lyckats skapa ett narrativ som ens kommer i närheten av att erbjuda en logisk förklaring till varför denna stora grupp karaktärer från parallella universum kan interagera med varandra. I vilket fall som helst är handlingen snart så långt från mina tankar som den kan komma.

Fokus ligger nämligen, precis som den borde, på hård action där stora robotar strider mot ännu större robotar. Missiler flyger till höger och vänster, laserstrålar missar mig med ett par centimeter och svärd stora som långtradare svingas friskt. Det hela är fägglatt, explosivt och spektakulärt, precis som det ska vara.

GEVSF_Screenshots_7

Det djup som finns hos karaktärerna i Gundam-serierna och det persoliga dramat får inget större spelrum, vilket är lite synd. Karaktärerna är ofta den stora behållningen med Gundam-serierna men här fokuseras det på blytung action. Kontrollschemat är lättbegripligt och inte alltför avancerat, även om det varierar ganska mycket beroende på vilken robot jag kontrollerar.

Just urvalet av robotar att kontrollera är en av spelets absolut starkaste sidor. Det plockas fritt från Gundams långa historia och de flesta fansen lär hitta åtminstone någon av sina favoriter inkluderade. Striderna kan i vissa fall bli aningen långtråkiga och spelet tappar sin charm en aning fram emot de senare delarna. Med det sagt är det fortfarande ett underhållande actionspel vars portabla format gör det enkelt att plocka upp för ett snabbt uppdrag eller två emellanåt. Det är kanske inget som håller för längre sessioner eller som ens kommer bli ihågkommet som ett fantastiskt actionspel men som kärleksbrev till Gundam är det alldeles utmärkt.

Största +
Plockar fritt från seriens anrika historia
Tung robotaction
Färgglatt och fartfyllt

Största –
Tappar tempot längre in
Korkad handling

7av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *