Recension: Deadlight – Director’s Cut

deadlight_01Nu får Playstation 4 också ta del utav ett utav de snyggaste sidescrollerspelen efter flera års väntan. Tequila Works’ Deadlight har funnits ute en längre tid till både Xbox och PC så frågan är om det fortfarande håller nu när det släppts igen på PS4.

Året är 1986 och hela världen har gått åt söder. Det är massförstörelse och zombies överallt och vi får följa Wayne, en man som har förlorat sin familj och är grymt bitter på allt och alla. Vi får berättelsen via Wayne själv som summerar vad som händer och vad som har hänt medan vi spelar och kan även hitta dolda dagböcker och föremål som fyller på fler detaljer. Det förekommer också flashbacks titt som tätt som visar händelser som leder upp till ögonblicket när man börjar spela. Trots att spelet inte är särskilt långt (jag skulle nog säga cirka 6 timmar) så är det ganska mycket story som lyckats få plats på den tiden och jag är glad att en stor del av den är via dagböcker och dolda föremål, då jag troligen hade tröttnat på att bli totalt påtvingad så mycket story under så kort tid. Att jag själv kan välja när och vad jag vill läsa underlättar för då känner jag mig mer motiverad att faktiskt ta reda på vad allt betyder.

Själva spelet är ett sidoscrollande ”problemlösarspel”, med zombies! Det påminner starkt om Limbo och när det blir stressiga moment så höjs pulsen medan man rusar och hoppar fram. Tills man dör. Då sjunker genast tempot och det blir mer trial and error då spelet är väldigt generös med checkpoints och det är jag väldigt tacksam för, eftersom många utav utmaningarna som man ställs för kommer under press och när (inte om) man failar så är det skönt att slippa göra om massvis med hinder. Det är direkt upp på hästen igen så att säga för att ändå behålla någorlunda tempo.

Zombies och fallgropar avgör de största hoten och till din hjälp så har du ett närstridsvapen och ett skjutvapen som du kan hitta och dessa kommer med sina egna utmaningar. Allt som Wayne gör från att springa, klättra och slåss med sitt vapen tar på hans uthållighet och om den tar slut så kan han inte ta sig fram ordentligt och han kan heller knappt svinga sitt vapen. Pistolen tar skott som det inte finns gott om och för ett himla oväsen som garanterat lockar fram fler zombies. Så med dessa verktyg i hand så blir det lite strategiskt planerande med hur man vill ta sig förbi hoten.

deadlight_02

Det som är nytt just i Director’s Cut är ett survival-läge som är precis vad det låter som; ett läge där du ska överleva så länge som möjligt. Personligen så är jag inte så förtjust i sidescrollers överlag så det här läget får mig inte att ändra mig, men för de av er som redan har spelat Deadlight och vill ha något nytt i spelet får något att bita i. Jag tycker att hela spelet är ruskigt snyggt och miljöerna tillsammans med musiken bygger upp en grym stämning som förstärks genom de handritade animerade mellansekvenserna som påminner starkt om Robert Kirkman’s The Walking Dead. Trots detta så är jag nog inte riktigt målgruppen då jag lätt tröttnar på dessa sidescrollande plattformspelen rätt så fort och efter att ha spelat ett par timmar så känner jag mig nöjd och har inget begär att gå tillbaka för att hitta alla collectibles. Att det dessutom har tagit nästan 4 år att släppas på Playstation och det enda tillägget är ett survival-läge känns ”too little too late” för min del och har ingen större dragkraft. Oddsen är att du redan har spelat spelet om du har varit intresserad. Är du däremot på jakt efter en repris eller faktiskt helt har missat spelet första gången så kan det vara värt att skaffa om du gillar genren!

Största +
Grafiken + Musiken = Grym stämning

Största –
För lite tillägg efter nästan 4 års väntan
Går snabbt från spännande till reload-abuse

6av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *