Recension: Doom

När id Software släppte Doom för över 20 år sedan undrar jag om de själva visste vilken enorm framgångssaga det skulle bli. Doom var visserligen inte det första spelet i genren men det är utan några som helst tvivel den titel som präglat den mest och frågan är om vi ens hade haft Call of Duty och liknande titlar idag om det inte vore för John Carmack och hans glada gäng.

Doom - 2
För den som inte var med då det begav sig så är Doom kortfattat förstapersonsgenrens Super Mario Bros när det kommer till hur inflytelserikt spelet blev. Att lyckas förvalta detta arv i modern tid och göra något minnesvärt av det borde vara en näst intill omöjlig uppgift men efter att ha spelat årets utgåva vill jag påstå att de lyckats med bravur.

Jämfört med majoriteten av andra spel i genren är Doom raka motsatsen där du hela tiden måste röra på dig för att överleva istället för att ligga och trycka bakom en låda. Det första som slår mig är hur otroligt uppfriskande det känns att spela och i mångt och mycket är det som att genren äntligen hittat hem igen. Introduktion och handling är något som knappt ens existerar i Doom och upptakten är kort och gott att du vaknar upp och helvetet har brutit löst bokstavligt talat och måste därmed slakta dig igenom en rad olika nivåer innan du når slutbossen.

När Doom ursprungligen släpptes var det rent makalöst vackert och detsamma kan sägas om 2016 års nyversion. Trots ruskigt detaljrika modeller, mängder av fiender och öppna miljöer så flyter spelet på i 60 bildrutor per sekund utan några som helst problem och det behövs verkligen i så pass snabbt spel.

Det märks att id Software genom åren präglats av en rad andra framgångsrika titlar under utvecklingen av Doom och jag kan skymta referenser både till Metroid Prime-serien likväl som originalspelet. Strukturen är precis som vi är vana vid i Doom och många av banorna går ut på att hitta nycklar på döda kroppar och ta sig vidare framåt och emellanåt är det faktiskt lite knepigt att hitta vart man ska gå precis som i originalet.

Doom - 1
Att Doom är ett extremt våldsamt spel lär knappast komma som en överraskning men här tar id Software det till sin yttersta spets genom att introducera oss för ”Glory kills” som kort och gott innebär att om en fiende har lite liv kvar kan du avrätta den genom att trycka in R3-knappen varpå en brutal animation inleds. Detta är rent enormt stimulerande för spelaren oavsett om det händer första eller hundrade gången då dessa animationer har precis rätt längd för att inte bryta flytet i spelet.

Något som också bör nämnas och prisas är Mick Gordons rent fantastiska soundtrack som präglar hela upplevelsen. Vi får både helt nya slingor samt remixade versioner av klassiker så som E1M1 från originalspelet och det är minst sagt som sirap för öronen.

Självklart är inget Doom komplett utan ett stabilt onlineläge och det är faktiskt på denna punkt jag blev mest besviken då det trots allt man kan låsa upp blir lite tjatigt i längden. Att det är två vitt skilda team som utvecklat kampanjen och flerspelarläget märks dessvärre väldigt tydligt då det senare inte alls har samma dragningskraft som kampanjen. Multiplayer i Doom är inte dåligt men den som förväntar sig ett nytt Unreal Tournament eller Quake Live lär bli besviken. Det största problemet är att kartorna som erbjuds är extremt lika varandra både i miljöer och själva utformningen samt att det inte finns några vapen att plocka upp under matcherna.

Doom - 3
På det stora hela är dock Doom en makalös bedrift och då särskilt den ruskigt underhållande kampanjen som är som en käftsmäll i 300 km/h hela tiden. När Doom 3 blev en besvikelse så blev Doom 2016 den upprättelse vi behövde och om du är det minsta intresserad av genren så är detta en mer än given köprekommendation.

Största +
Vansinnigt snabbt och ösigt
Snyggt som bara den
Mick Gordons musik är ren briljans

Största –
Flerspelarläget roar bara för stunden

9av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *