Recension: Battleborn

Battleborn_01Gearbox’s nya arena-shooter (fps-moba?) har nu varit släppt i lite drygt en vecka och efter många timmars spelande så är det dags att sätta betyg. Battleborn har både innan och efter sin release fått både ris och ros och blir ständigt satt sida vid sida med Blizzard’s kommande Overwatch. Skillnaderna är ändå ganska stora trots att de båda är multiplayerbaserade first person shooters.

Battleborn kommer i två stora delar; den ena är storybaserad och skickar dig och upp till 4 andra spelare ut på uppdrag runtomkring på flera planeter för att stoppa den onda Rendain ifrån att förinta universum. Det är den stora metaploten och det kanske inte låter så sjukt spännande, men det är karaktärerna och deras dialoger som gör varje uppdrag kul att spela och repetera, då viss dialog förändras och ibland anpassas efter vilka karaktärer som finns på laget. Det och att man får medaljer och loot när man klarar dem.

Karaktärsgalleriet är stort och varierat; det finns olika faktioner och de varieras mellan närstrid och avståndskrigare. Några exempel är den vampyrliknande Jennerit-krigaren Rath som slåss med två svärd, gentlemanna-butlern Marquis som använder fåglar och krypskyttegevär eller varför inte Montana, den store bjässen med en minigun och ordentliga hockeytacklingar. Genom att spela karaktärerna så kan man levela upp dem och låsa upp nya färger, taunts, specialförmågor och få reda på mer om deras bakgrundshistoria. Likt Borderlands så kryllar spelet av små utmaningar som belönar dig alltefter spelets gång.

Det finns ju också såklart PvP med några MOBA-aspekter  (tänk League of Legends, Smite) där man ska besegra motståndarlaget i tre olika lägen: Capture, Incursion och Meltdown. I Capture så gäller det att ta över små baser och hålla dem. Ganska snabbt och lätt att komma in i. När det kommer till Meltdown så blir det lite mer komplicerat då man ska guida minions på två vägar och offra dom till Minrec, en mekanisk overlord medan motståndarna gör detsamma. Det laget som når 500 poäng först vinner. Det är mycket team work som gäller då man ska hålla reda på två banor åt gången. Incursion känns mer som ett klassiskt moba där man följer ett långt spår och ska knuffa tillbaka fiendelaget och förstöra deras två baser. På vägen så kan man bygga kanoner, acceleratorer och rekrytera starkare minions som hjälper till att avancera.

Battleborn_02

Till en början är det lätt att bli irriterad och börja kalla olika karaktärer overpowered,  då vissa verkar ha totalt överläge när man möter dem 1 mot 1. Då är det viktigt att tänka på att Battleborn är lagbaserat, om en högre levelad Rath attackerar dig som är avatåndskaraktär så fall tillbaka till dina lagkamrater och plocka honom tillsammans. Position är A och O och för att vinna så gäller det att spela på din karaktärs styrkor för att hela laget skall ta nytta av dig. Ensam må vara stark ibland men teamwork är nyckeln och det blir mycket roligare när man väl har planterat det sättet att tänka i Battleborn. I och med att det finns både Story Missions och PvP med samma karaktärer så kan det hända att en karaktär som du inte alls gillade att möta andra spelare med blir din favorit genom storyn eller vice versa.

Efter ett stort antal timmar så har jag fortfarande väldigt kul med Battleborn. Det är inga problem att bara hoppa in och starta en match, dessvärre så går det inte att hoppa in i en pågående strid. Det betyder att folk som blir förbannade och stänger av sitt spel mitt i förstör för sitt eget lag genom att göra dem en man kort. I storyn så gör det inte så mycket då hela uppdraget skalas ner för att anpassa till antalet spelare, men i pvp så är det dödsdömt då det slutar med 5vs4 och det övertaget går nästan aldrig att komma över. Skulle olyckan vara framme och man råkar tappa uppkoppling (det kan ju faktiskt hända) så kan man hoppa in i samma match som man lämnade ifall den fortfarande är aktiv.

Jag har heller inget klart favoritläge utan gillar att blanda de olika spellägena. Jag har repeterat många utav uppdragen och än så länge har de inte slitits ut. Jag kan dock säga att ett spel som Battleborn hade gynnats av framförallt fler banor/karaktärer i framtiden men även fler lägen. Några exempel som jag och mina vänner har diskuterat är slumpade banor med olika direktiv, horde mode och mer där teamwork och intensitet i striderna är fokuset för att samla mer erfarenhet och belöningar för karaktärerna.

Battleborn_03

Det är mitt största hopp att Gearbox fortsätter att stödja Battleborn ett bra tag framöver och inte tappar bollen, för så fort vi spelare blir mätta på innehållet så ligger Battleborn i riskzonen för att glömmas bort och jag har alldeles för kul för att vilja se spelet falla i skuggorna.

Största +
Karaktärerna och dialogerna är det bästa sedan Borderlands 2
Varierade spellägen
Känns inte repetetivt trots många omspel

Största –
Spelare som stänger av förstör för laget
Beroende av stöd ifrån Gearbox för ökad livslängd

9av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *