Recension: Samurai Warriors 4 Empires

sw4e_01Empires-spelen är verkligen ett riktigt nöje för mig, möjligheten att skräddarsy min upplevelse i det historiska Asien genom att följa olika historiska figurer eller skapa en helt egen blir bara bättre för varje iteration som kommer. Den här gången är det Japans tur i Samurai Warriors 4 Empires, där man får följa en hel klan istället för en enskild individ som tidigare. Med mer fokus på klanen som helhet och lite mindre politik så får vi se om det blir lika underhållande som tidigare.

Det man direkt kan konstatera är att hela spelet bygger på Samurai Warriors 4 och 4-II då det är samma karaktärer, spelmotor och även samma soundtrack så man känner igen sig direkt. Med det så vill jag också nämna att det känns lite tungt med ett fullpris på en expansion. För det är vad Empires faktiskt är – en stand alone expansion.

Det första jag valde att göra var att skapa ett par karaktärer och fick också valet att importera mina tidigare karaktärer ifrån Samurai Warriors 4 vilket är välkommet då jag har spenderat mycket tid med dessa i det första spelet. Det finns som vanligt ganska många rustningar och utstyrslar att välja på tillsammans med en hel arsenal av vapen. Nu kan man även välja om den nyskapade karaktären ska ha någon släktrelation med en redan existerande karaktär, vilket bäddar för lite rollspel för den som vill utöka klanerna ytterligare.

Det finns sedan två spellägen att välja mellan: Conquest eller Genesis där skillnaden är att den förstnämnda startar på olika årtal och har “rätt” klan på rätt plats med sina historiska allierade och fiender. Samtliga klaner har en ambition som är kriteriet för att vinna. I det tidigaste årtalet så har t.ex Nobunaga Oda som mål att nå huvudstaden, medan andra har som mål att ena en del (eller hela) av Japan eller utrota en annan klan. När man når sitt ambitionsmål så är man tekniskt sett klar med den spelrundan men blir ändå tillfrågad om man vill fortsätta med att förena hela Japan, oavsett mål. I Genesis däremot så är det mer sandlåda, du får själv välja klaner och dess medlemmar, deras ambition och plats. Det bäddar för mycket kontroll för den som är kreativ men personligen så kändes det som alldeles för mycket pill för min del så jag nöjer mig med Conquest där allt är som det “skall” vara, med undantag ifrån mina skapade karaktärer som gärna får ränna runt och rekryteras!

sw4e_02

Genom att invadera andra klaners områden så kan man ta över dessa och få ett nytt slott där det får plats fler generaler och en bonus beroende på vilken landsdel man tar över. Man kan exempelvis få hot springs som låter dig hela alla dina trupper samtidigt, stall som låter dig köpa och förbättra hästar, smedja för att uppgradera vapen och så vidare. Varje kvartal så får du ett visst antal beslut som kan ökas ju mer ditt rykte sprids och genom att sätta ut dina generaler som magistrat för handel, krig, personal och taktik så kommer dessa att komma med förslag varje tur och får EXP om du väljer att följa deras förslag. Under spelets gång så dyker det även upp flera små events som påverkar alla karaktärerna på olika sätt; det kan vara de som kommer överens och blir vänner eller rivaler, de som söker en plats som lärling hos en annan geneal och till och med giftermål och svuren brödraskap. När såna band knyts så påverkar det hur många karaktärer du kan styra i striderna, då de som har ett band kam bytas direkt i striden. Så rent tekniskt sett  så kan du styra upp till 8 karaktärer under striden vilket verkligen höjer upp variationen. Likaså dyker det upp små uppdrag mellan generalerna under striderna.

Det känns dock som om valen man kan göra mellan striderna inte längre har samma djup som i Dynasty Warriors Empires, men det kan vara för att Koei Tecmo testar vattnet lite med Samurai Warriors-franchisen och försöker hitta en unik vinkel för dessa, vilket man har lyckats med då de tidigare nämnda scenerna dyker upp ganska ofta och ger mersmak för klanen och uppmuntrar till att använda fler karaktärer och fokusera på helheten snarare än individen. Jag har flera kvällar satt mig ner och tänkt att jag bara ska spela i någon timme för att sedan titta på klockan och skrämmas av hur många timmar jag faktiskt har suttit i mina kampanjer. “Bara en tur till”-mentaliteten tar över och ju fler små scener och events jag låser upp och ju fler öppningar jag ser på mina rivalers marker desto längre sitter jag.

Strategierna som man kan använda sig av är färre än i Dynasty Warriors och det är synd, då dessa är väldigt kul att använda och ger mer strategiskt tänkande mot svåra motståndare. I Samurai Warriors 4 Empires så är det Movement-stratagems som är i fokus och innebär att man genom att anta formationer på sina trupper får flera bonusar som kan kontras av motståndarens formationer. Sedan tillkommer även vissa enheter som kommer fram på kartan, att man försenar fiendens förstärkning eller ökar sin egen, och så vidare. Det finns alltså lite gott och blandat men jag skulle gärna sett fler och mer varierande sådana.

sw4e_03

Sammanfattningsvis så är Samurai Warriors 4 Empires ett utav seriens starkaste varumärken, tycker jag personligen, då det är den snabba och dynamiska spelmotorn från Samurai Warriors 4 blandat med karaktärsskapande och möjligheten att själv få påverka hela kartan genom anfall, försvar och allianser. Jag vill som vanligt bara ha mer och hoppas att nästa iteration utav Empires har med sig mycket mer innehåll i form av stratagems, events och fler valmöjligheter i politik-faserna. Som det står sig nu så är det ett sjukt kul Warriors-spel och än så länge min favorit bland Empires-modulerna och fokuset på klanen som en helhet gör att jag vill skapa fler nya spel och testa på de olika karaktärerna.

Största +
Fokus på klanen ger mer variation på karaktärer
Snabb combat
Erövra japan på dina villkor

Största –
Färre valmöjligheter i politik-fasen än tidigare
Kan ej lyssna på spotify på PS4 samtidigt
Inte så många stratagems

8av10

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *