Recension: Resident Evil Zero HD

Jag har varit ett stort fan av Resident Evil, sen jag spelade tvåan på min brors importerade Playstation i slutet av 90-talet och skrek av skräck samtidigt som jag inte kunde sluta spela för att det var så bra story. Därför blev jag väldigt glad över att det skulle komma en remake på Gamecubespelet till PS4.

Resident Evil 0_20160118180400

En liten bakgrund til mina tankar om spelet: Jag gillar remakes. Jag gillar dem så mycket att jag med lätthet kan säga att jag tycker att remakes är viktiga och att de kan bli helt fantastiska. Det vill säga om de förts över till nya format utan att förstöra känslan samtidigt som de passar in bland moderna spel. Att ett spel behåller dåliga kontroller eller system av nostalgiska skäl köper jag därför inte.

Resident Evil Zero börjar på precis samma sätt som det gör i det ursprungliga spelet och allt är frid och fröjd. Tyvärr blir det mycket sämre så fort man får ta kontroll över Rebecca Chambers. Man får i början välja vilken kontrolltyp man ska spela med och det tyckte jag verkade lovande. Antingen kunde man välja orginal eller alternativ kontrolltyp, men det är egentligen ingen skillnad dem emellan. Eftersom man kan styra både Rebecca och Billy (med varsin styrspak) så är man tvungen att använda sig av den gamla skolans kontroller det vill säga en styrspak som både rör karaktären framåt och styr åt vilket håll karaktärern ska gå. Det var inte kul när det begav sig och det är ännu mindre roligt idag. Jag gillar att använda ena spaken för att röra karaktären framåt och den andra för att röra kameran och det känns riktigt fattigt att tvingas återgå till ett ickefungerande koncept när det faktiskt finns andra möjligheter.

Resident Evil 0_20160118180533

En annan sak jag tyckte var riktigt irriterande och i stort behov av modernisering är tvånget att samla på skrivmaskinsbläck för att kunna spara. Det fungerade då, men idag känns det bara löjligt. De borde ha gjort om det så man sparar som i Resident Evil 4, forfarande på skrivmaskiner men utan att behöva fylla upp sitt begränsade utrymme med en onödigt och samtidigt livsviktigt objekt.

Man har förövrigt bara 12 platser i sin väska/ficka/förvaring med hälften hos Billy och hälften hos Rebecca så man måste ofta springa fram och tillbaka mellan platser för att hämta och lämna saker som behövs för att ta sig vidare i spelet. Dessutom kan bara Billy och Rebecca byta/ge saker till varandra när de står precis bredvid varandra så det blir ännu mer frustrerande. Detta gör att tempot dras ner och gör mig irriterad. Jag är bortskämd med fungerande spel och bra utrymme för saker, och om det inte finns så brukar det alltid finnas möjligheten att uppgradera eller lägga undan saker. I RE0 får man kasta ut sina saker på golvet om man inte har plats och sen får man skriva ner var man lämnade dem och springa dit igen när man behöver dem. Ingen bra lösning.

Det sägs att man inte ska återvända till spel man älskade när man var yngre, men det har aldrig varit ett problem för mig. Fram tills nu. Jag älskade Resident Evil Zero när det kom ut. Det var snyggt och det var välgjort, men remaken har inte moderniserats och grafiken är inte mycket bättre om ens något bättre än det var då. Att Capcom inkluderat Wesker-mode ger det tyvärr inte bättre betyg då man måste spela ut spelet innan man kan utnyttja det.

Största +

Kul spel
Wesker-mode

Största –
Inte moderniserats
För lite utrymme
Sparning kräver bläck

6av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *