Recension: Yakuza 5

yakuza 5_013 år senare så får vi äntligen ta del av den femte delen i SEGA’s Yakuza, som likt den fjärde delen delar upp spelet så att vi får följa flera olika personer, varav Kiryus skyddsling Haruka för första gången är spelbar.

Vi börjar med att förflytta oss till staden Fukuoka där ett stort möte mellan två stora familjer i den undre världen ska göra upp om en allians. Daigo, the Sixth Chairman för Tojo-klanen är där i egen hög person men anar oråd. Han tar en tur i en taxi och berättar lite dolt om sina bekymmer för den maskerade taxichauffören. Efter turen så går han sin väg och vi återförenas med Kiryu Kazuma, som en gång var the Fourth Chairman och nu vill leva ett normalt liv så långt bort ifrån den undre världen som möjligt. Nu har han flyttat till den här staden och tagit ett jobb som taxichaufför och skickar pengar varje månad till Sunshine Orphanage som han startade upp hemma i Kamurocho. Trots sina bästa försök att byta namn och stad så kommer dock allt gammalt tillbaka gång på gång och mot sin vilja så dras nu Kiryu in i en stor konspiration och blir tvungen att reda ut vilka som ligger bakom motståndet till alliansen.

Det hade inte varit ett riktigt Yakuza om det inte fanns städer att utforska och galna sidouppdrag att utföra och det finns det gott om! Efter cirka 10 timmar i den första delen med Kiryu så hade jag inte gjort alla uppdrag eller aktiviteter som erbjudits mig och det var bara i den lilla stadsdelen Fukuoka, en av de minsta områdena! Jag fick köra taxi där jag får poängavdrag om jag kör för ovårdat (blinkers, stoppskyltar, mjuk acceleration osv är viktigt!), jag har raceat mot andra gäng på motorvägen och i sann Yakuza-anda så har jag ju då såklart låtit själen ta över körandet så att flera specialattacker görs med bilen. Det finns då även gamla klassiker dom hostess-clubs, restauranger, affärer, kareoke-barer, biljard/baseball/bowling och mycket mer, varav själva sidouppdragen kan gå från ganska allvarliga ämnen till rena dårskap. Några minnesvärda sidouppdrag är då jag hjälpte en student att plugga inför sin tenta, kvällen då jag blev nudelkung genom att koka massa nudlar och allvarligare där en flicka sa att hon hatade sin styvpappa under ett bråk och rymde hemifrån, för stt sedan bli attackerad av ett ungdomsgäng.

yakuza 5_02

Som nämnt innan så får vi följa flera karaktärer varpå en av dem är Haruka som nu nästan är vuxen och följer sin dröm att bli popstjärna! I hennes delar så är det inga råa fighter utan snarare intervjuer, dance-offs och autografsignering. Ett välkommet tillslag i spelet! Sen så har vi muskelberget Saejima som även var spelbar i fyran, som är långsammare än Kiryu men kan greppa och slänga runt på fiender med lättnad. Saejima ska åter igen in i finkan och har i uppdrag överlag att försöka ruska upp de nya och olärda Tojo-medlemmarna i hur man är en riktig yakuza. Själva fängelset är också spelbart och man får lära känna andra fångar och göra små uppdrag där inne. Jag ska inte avslöja de övriga utan lämnar gärna lite överraskningar åt dig som spelar själv.

Yakuza 5 är trots sin ålder grymt snyggt och även om det ser lite klumpigt ut i utforskningen så har varken cutscenes eller striderna varit så snygga innan. Filmsekvenserna är ibland väldigt långa, men storyn fick ett sånt grepp om mig att det inte gjorde någonting, det var snarare en välbehövd paus i alla galenskaper som händer i spelet och fokuserar på de viktiga delarna av berättelsen. När det väl är dags att slåss så är det brutalt kaos; allt i din närhet kan användas som vapen och ju bättre du slåss desto snabbare fylls din ”heat”-mätare som låter dig utföra riktigt grymma attacker. Nu i 5:an så finns det också sjukt många variationer av dessa attacker som kan utföras ifrån i princip alla positioner vilket jämnar upp den annars ganska repetitiva stridsstilen. Varje gång som jag lär mig en ny förmåga så söker jag upp en strid för att testa den vilket säger en del då strider väntar bakom varje hörn.

Jag hoppas verkligen att vi kan få ta del av nästa Yakuza mycket tidigare än tre år efter Asien för Yakuza 5 lämnar mig med en grym lust för mer och jag vill se hur mycket förbättringar som görs i hoppet mellan PS3 och PS4.

yakuza 5_03

Är du ett fan så har du nog redan köpt spelet innan du läser någon recension och vet nog precis vad du har att vänta dig, men om du är någon som ännu inte har testat spelen så är det ändå okej att börja med nummer 5, då själva storyn står på egna ben även om många karaktärsrelationer går förlorade till en början. Har du några timmar att slå ihjäl så erbjuder spelet ett ”Reminiscence”-läge som går igenom de tidigare spelens berättelser i långa filmsekvenser. Det är helt klart värt att spelas för alla som gillar någon form av RPG, utforskning och action.

Största +
Sjukt tillfredsställande specialattacker
Storyn är väldigt intressant

Största –
Svårt att hitta i städerna ibland
Släpps här i väst 3 år senare än i Asien

8av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *