Recension: Call of Duty – Black Ops III

De som läst min text om betaversionen av Black Ops 3 vet att jag blev minst sagt imponerad över vad Treyarch lyckats åstadkomma och jag skrev i texten att jag såg fram emot fullversionen ruskigt mycket. Nu är den här och efter att ha spenderat ett stort antal timmar med Treyarchs trea har jag verkligen inte ändrat uppfattning om spelet, tvärtom, det var precis lika bra som jag förväntat mig.

Black Ops 3 Review - 2
Det som slår mig redan från början är hur pass välgjort allt ser ut då till och med menyerna känns extremt påkostade. Jag väljer att tillsammans med tre vänner ge mig an kampanjläget i vanlig ordning då vi för första gången i spelseriens historia kan spela genom kampanjen i co-op vilket är något jag sett fram emot. Jag kan också för första gången välja kön på min karaktär och det blir en kvinnlig sådan som får representera mig som spelare i Treyarchs framtidstolkning.

Rent grafiskt är Call of Duty: Black Ops III rent vansinnigt snyggt precis som förväntat. Det märks att detta är det första spelet i serien som utvecklats med främst den nya generationens konsoler i åtanke och allt från karaktärsmodeller till miljöer är ruskigt detaljerade. Att Treyarch fått spelet att flyta i 60 bildrutor per sekund är klart imponerande med tanke på detaljnivån och det vittnar också om kraften i de nya konsolerna.

Kampanjen är för en gångs skull väldigt lång och genomarbetad när det gäller allt utom själva manuset. När vi efter att ha kört igenom berättelsen satt vi som frågetecken och undrade vad det var vi just hade upplevt. Handlingen är nämligen extremt flummigt berättad och i den tio timmar långa resan fick vi uppleva allt från robotarmar, människor som skjuter insekter från händerna, zombies och andra världskriget och det är med andra ord en osannolik blandning som Treyarch kokat ihop. Storyn är en av de svagaste hittills i serien och man får i princip bara fler frågetecken ju mer man spelar istället för svar. Detta spelar dock ingen som helst roll då det hela är så ruskigt kul och varierat att spela och det blev istället komiskt för vår egen del då vi hela tiden satt och gissade vad det var som hände.

Black Ops 3 Review - 4
Efter att man tagit sig igenom kampanjen finns möjligheten att spela igenom den en gång till med ny handling och zombies istället för vanliga fiender. Detta känns som ytterligare ett gediget inslag från Treyarchs sida då det ökar livslängden ännu mer då även detta spelläge vid namn ”Nightmares” känns väldigt ambitiöst.

Samarbetsaspekten känns väldigt genomtänkt och genom att sätta ut färdighetspoäng i de tre olika träden med förmågor kan du som spelare anpassa din spelstil ganska rejält. Du kanske väljer att satsa på råstyrka genom ”Chaos”-trädet och kan därmed välja att elda upp dina fiender genom en viss förmåga. Föredrar du istället att ta kommandot över fiendens robotar är det ”Control”-trädet du ska satsa på. Detta ökar också omspelningsvärdet ganska rejält då de olika träden känns så pass olika varandra. Roligast är det förstås om alla fyra spelarna kör med olika träd och hjälps åt vilket också varierar spelupplevelsen.

Även om kampanjen fått otroligt mycket kärlek är det framförallt det renodlade flerspelarläget som många köper spelet för. Redan i betaversionen kunde jag konstatera att detta är det mest välgjorda i serien hittills då vi för första gången har ett gäng karaktärer med olika förmågor till vårt förfogande istället för namnlösa personer som är likartade. Det märks att Treyarch hämtat inspiration från både Titanfall och Destiny då förmågorna förändrar spelet ganska rejält och dessa olika förmågor känns hela tiden balanserade. Jag valde precis som i betan att köra som Outrider, tjejen med pilbågen som kan liknas vid en kvinnlig version av Green Arrow. De övriga karaktärerna har förmågor som sträcker sig från att få mer hälsa, få en bössa som skjuter elektricitet, få bättre killstreak snabbare och en robot som skapar kloner av sig själv.

Black Ops 3 Review - 3
Då samtliga av dessa karaktärer är så pass varierade vill man låsa upp och testa alla. Jag älskade exempelvis Outrider till en början på grund av pilbågen men när jag låste upp Seraph bytte jag till henne och kunde därmed bygga min streak snabbare men förlorade samtidigt bågen när jag byggt mätare.

Det älskade Zombieläget är självklart även det tillbaks i vanlig ordning och den här gången får vi spela karaktärer vars röster och liknelser hämtats från verkliga skådespelare så som Ron Perlman och Jeff Goldblum. Detta innebär självfallet inte någon spelmässig förändring mer än att rösterna är av toppkvalitet och levereras med både komik och inlevelse. Det märks dock att Treyarch gjort detta läge ännu svårare än sist då man dör på tre träffar även av de svagaste fienderna och samarbete mellan laget är därmed ett måste. Överlag är Zombies bättre än någonsin tidigare på grund av ökad variation när det gäller fienderna samt att miljöerna är väldigt noir-inspirerade och för tankarna till BioShock snarare än ett Call of Duty-spel.

Black Ops 3 Review - 1
Call of Duty: Black Ops III är utan några som helst tvivel det bästa spelet som gjorts i serien både när det gäller kampanjen och flerspelarläget. Det är en oerhört påkostad produkt och Treyarchs största bedrift hittills. Mängden innehåll är nästan oändligt och om du har ett lag med andra spelare lär detta hålla fram tills nästa del lanseras. Jag har under mina spelsessioner med lagkamrater upplevt åtskilliga skratt och roliga stunder och fler lär det bli, framför allt när Treyarch bekräftat att ytterligare fyra paket med nytt innehåll kommer att lanseras inom en ganska snar framtid.

Gillar du Call of Duty överlag är detta därmed ett måste och maxbetyget ligger inte långt borta den här gången.

Största +
Varierad och underhållande kampanj i vänners lag
Ruskigt snygg grafik
Multiplayer är bättre än någonsin
Zombieläget levererar återigen

Största –
Flummigt och obegripligt berättande i kampanjen

9av10

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *