Recension: Divinity: Original Sin Enhanced Edition

divinity_01Splitscreens heliga gral av spel verkar vara här och det är i form av ett mer än 1 år gammalt konverterat PC-spel! Divinity: Original Sin är ett RPG med många priser under bältet och Larian Studios talar gott om hur de har anpassat det för att kunna ta plats på konsolerna. 

Eftersom ett utav spelets stora annonseringar har varit fokus på hur bra coop och splitscreen framförallt ska vara så valde jag direkt att köra igenom spelet fullt ut i splitscreen med min fru, som kompletterar mig som bäst i coop. Vi var väldigt kaxiga till en början och valde spelets näst högsta svårighet: Tactitian Mode som utlovade svårare motstånd och framförallt smartare AI. Det fick vi dock snabbt äta upp då vi åkte på storstryk i den första fighten. DEN – FÖRSTA – FIGHTEN! Trots tutorialmeddelanden och snabba omladdningar så fick vi gång på gång smaka på gruset, så tillslut så accepterade vi vår skam och började om på normal.

Jag tog mig an rollen som vår tank, klädd i tung rustning, tvåhandsvapen och med färdigheter inom vattenmagi, ledarskap och allmänt storvapen-köttande medan Marie gjorde en magislungande, dualwieldande galning med fallenhet för eld- och blixtmagi, samt förmågan att kunna prata med djur (som har kommit att tjäna oss på både bra och roliga sätt). Vårt huvudsakliga uppdrag är att undersöka mordet på en kansler i staden Cyreal och på vägen dit så träffar vi på både Orcer och odöda. Vårt yrke är Source Hunter, tränade för att finna och eliminera andra magi-utövare eller ”sourcerors” då det anses ont och vara kärnan till att det finns så mycket ondska i världen.

När man tänker på RPG och splitscreen så är det lätt att bli lite oroad för att man mer eller mindre blir fastkedjad till sin partner och behöver vänta på varandra hela tiden eller att menybläddrande stör varandra och så vidare. Här är allt sådant borta: din sida av skärmen är din egen. Menyer ligger helt på sin sida och med ett enkelt knapptryck så kan man skicka över föremål som man vill byta med varandra utan att ens vara på samma ställe. En kanske vill ta flera uppdrag och ströva runt i stan och handla hos merchants, det är inga problem, då den andre kan bege sig vart den vill utan att vara fast i närheten. Utforska hemliga gångar eller lösa pussel går utmärkt, friheten är enorm för att vara coop. Går man tillsammans och pratar så kommer det ibland upp möjligheter att påverka dialogen för båda spelarna och om man blir oense så är det bara att köra sten-sax-påse.

divinity_02

Stridssystemet är turbaserat och erbjuder mycket experimenterande med de olika elementen, då t.ex vatten och el ger större chans till att paralysera fienderna, gift och eld exploderar, likaså olja och eld. Brinner det för mycket? Använd vatten och is! En vattenpöl vid fienderna? Frys den för att ge dem en riktig hal utmaning. Magi, närstrid och bomber/fällor och allt möjligt gör striderna till ett rent nöje varje gång och ju längre man kommer desto mer utmanande blir det med nya funktioner och fiendernas taktiker blir allt elakare.

Om det är nåt som drar ner Divinity sår det dock vissa dopp i all action, som när man får en massa story eller dialog-quests som varar alldeles för länge. Det drar ner tempot till krypande fart och jag bara längtar ut till utforskandet igen.

Divinity: Original Sin Enhanced Edition är utan tvekan årets bästa spel för splitscreen och trots haltande perioder så väger striderna, humorn och all frihet i hur man tar sig an uppdragen upp det med råge. Spelet är definitivt värt att köra coop hela vägen och jag hoppas verkligen att den omtalade uppföljaren kommer till konsol samtidigt som PC och behåller och förbättrar ännu mer på splitscreen.

divinity_03

Största +
Frihet trots splitscreen
Element – blandande

Största –
Kan ibland dra ner tempot väldigt hårt

9av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *