Recension: Dengeki Bunko: Fighting Climax

dengeki_bunko_fighting_climax_01Tidigare i år så fick vi i västvärlden ta del av animefightern J-Stars Victory VS+ och nu så kommer ett nytt fightingspel, denna gång med helt andra serier och i 2D. Serier som Sword Art Online, Black Bullet, Durara och många fler representeras av 1-2 karaktärer och några supportkaraktärer. Spelet har utvecklats utav Ecole Software och French Bread och publicerades utav SEGA.

Storyn känns direkt ganska intryckt enbart för att få något slags mål med att samla olika serier i samma spel. Det karaktärerna dock har gemensamt är att de har publicerats under Dengeki Bunko i Japan, som i sin tur ligger under mediakoncernen ASCII Media Works. Karaktärerna hamnar i en slags drömvärld som har skapats utav Denshin och Zetsumu som ligger i strid. Karaktären du väljer har sitt eget medvetande men samtliga motståndare har korrumperats av Zetsumu och står emot dig. En del unika dialoger och reaktioner följer när karaktärerna träffar varandra och när man slutligen har slagit alla motståndare så vaknar man upp igen. Vad som är synd är att det saknas ett bra slut för karaktärerna, många fightingspel brukar åtminstone erbjuda någonn liten cutscene eller liknande, men här går det direkt till eftertexterna. Det erbjuds dock en annan liten story mode i form av Dream Duel, som matchar din valda karaktär mot några andra och erbjuder en unik dialog innan matchen.

Själva striderna påminner en hel del om bland andra Blazblue och Guilty Gear då det är snygga animerade sprites och ett högt tempo. Däremot så känns det som att det saknar det djup och framförallt så saknar det i karaktärernas move lists. Man har i regel två specialattacker per karaktär och två ultra-attacker, samt någon liten unik attack för varje karaktär. Jämför man det med till exempel Street Fighter (och varför inte egentligen, det står ju och spänner sig på toppen) så känns det väldigt fattigt och speciellt då det inte finns så många karaktärer stt välja på.

Det hela lyfts dock ändå upp när man väl börjar slåss, för trots lövtunn story och ett magert utbud på moves så flyter det förbannat bra. Det är snabbt och belönande att landa combos och specials och ingen karaktär känns alltför övermäktig. Nätkoden är helt okej och det är sällan som jag matchas med usel uppkoppling, de flesta matcherna har bara en snutt av delay vilket jag anpassades till ganska fort.

dengeki_bunko_fighting_climax_02

Då spelet är väldigt tunnt så finns det inte mycket mer att säga, det finns såklart en liten inlärningskurva som i alla fightingspel men den kommer man snabbt in i och när man väl börjar spela så är det svårt att sluta. ”En rematch till” var nyckelorden när min fru sopade banan med mig i versus. Det som lär avskräcka potentiella köpare är nog att serierna som representeras är relativt obskyra här och det största namnet lär nog vara Sword Art Online, dock så är karaktärerna kul att spela som och värda ett försök!

Jag hoppas att det puffas upp ordentligt till nästa spel, då ett alldeles för tunnt innehåll håller tillbaka ett annars väldigt kul fightingspel.

Största +
Striderna är snabba och flyter bra

Största –
Alldeles för lite innehåll, både vad gäller karaktärer, moves och story.

7av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *