Recension: Dragon Quest Heroes

Även om serien tråkigt nog inte haft samma genomslagskraft i Europa som i hemlandet Japan är det svårt att förneka att Dragon Quest varit en av de mest inflytelserika spelserierna genom alla tider. Spelarna i hemlandet blev så fanatiska att den Japanska regeringen bad utvecklarna att släppa varje ny del på en Söndag för att inte halva landet skulle ta ”sjukdagar” och det om något säger en hel del om dess popularitet.

Dragon Quest - 2
När jag fick veta att Tecmo Koei-baserade studion Omega Force skulle utveckla ett nytt spel i serien som bygger på mekaniken i deras framgångsrika Dynasty Warriors så blev jag helt till mig av lycka, inte för att jag är något större fan av just Warriors-spelen utan för att jag verkligen avgudar allt som har med Dragon Quest att göra. Den Japanska lanseringen av spelet skedde i slutet av Februari så vi i resten av världen fick snällt räkna ned månaderna och vänta men nu är spelet äntligen här!

Det är väldigt svårt för den som inte tidigare spelat Dragon Quest att förklara i text just vad det är som gör spelen så magiska. Kanske är det musiken, kanske är det karaktärsdesignen eller kanske det må vara den helt absurda humorn som präglat serien genom åren. Jag hinner dock inte spela många minuter innan jag märker att Omega Force behandlat varumärket med största respekt och kärlek och det lyser verkligen igenom i produktionen att utvecklarna själva är stora fans av serien.

Överlag känns detta som den där påkostade Greatest Hits-skivan som tar med allt som gjort serien älskad genom åren och därefter sätter Omega Force sin personliga prägel på spelet. Vi har favoritkaraktärerna från en rad olika spel, bland annat Jessica och Yangus från åttan, Terry från sexan och fantastiska Psaro från fyran och samtliga är spelbara och har sina egna unika attacker och rörelser.
ƒhƒ‰ƒSƒ“ƒNƒGƒXƒgƒq[ƒ[ƒY@ˆÅ—³‚Ɛ¢ŠEŽ÷‚̏é_20141122184101
Då detta i första hand är ett Warriors-spel så bygger en stor del på att att ta sin an horder med hundratals monster och ösa för glatta livet och som många nämnt så får man nästan dåligt samvete av att meja ned de färgglada monstren i syfte att rädda kungariket från en ondsint trollkarl. Dragon Quest Heroes känns dock bra mycket mer varierat än utvecklarnas tidigare spel där stora kartor fått stå i fokus och därmed gjort spelen något enformiga i längden. Här får vi försvara allt från trädet Yggdrasil till att öppna och stänga portar, besegra gigantiska bossar (självklart ikoniska sådana från serien) och vissa inslag av genren Tower Defence är också påtagliga.

Omega Force har tagit tillvara på monstersamlandet som var en stor del av Dragon Quests hyllade femte del och en del monster tappar kort och gott sin ”medalj” varpå du kan framkalla just det monstret och be det vakta vissa vitala områden. Just denna del visar sig snabbt vara viktig att lära sig då monstren kan avgöra om du lämnar striden som segrare eller förlorare och en hel del taktik krävs, framför allt på de senare banorna.

När du spelar igenom själva storyuppdragen så låser du stegvis upp nya, spelbara karaktärer ur Dragon Quests universum och var och en av dessa känns helt unika. I många spel blir det så att man fastnar för vissa karaktärer och försummar andra men här är det tvärtom, alla känns som att de bidrar till att göra ditt lag starkare och då du bara kan vara fyra karaktärer samtidigt så byter man gärna och ofta mellan dessa. Jessica exempelvis täcker stora områden och kan träffa flera fiender samtidigt med sin piska medan Terry förlitar sig på att skada fiender och samtidigt få tillbaks förlorade hälsopoäng med sin ”Miracle Sword” precis som i originalspelet. Detta bidrar till att skapa variation i en genre som annars mest är förknippad med att göra samma monotona sysslor om och om igen.

Dragon Quest - 3
Självklart vore inte detta ett Dragon Quest-spel utan en större mängd sidoaktiviteter att ägna sig åt och dessa finns det en hel del av. Allt från helt nya uppdrag till att döda ett visst antal monster står på agendan och genom att genomföra dessa sysslor låser du upp material som kan användas i spelets lika enkla som briljanta craftingsystem samt nya alternativa kostymer till dina karaktärer. Det känns som allt jag gör i Dragon Quest Heroes belönar mig som spelare på ett eller annat sätt vilket skapar ett incitament där jag verkligen måste göra allt som spelet har att erbjuda.

Något som dock bör nämnas är att Dragon Quest Heroes snarare känns som ett kärleksbrev till de redan frälsta snarare än en introduktion till serien för nya spelare och därav är det den förstnämnda publiken detta riktar sig till först och främst. Om du dock gillar de tidigare Warriors-spelen lär du uppskatta detta också även om en del referenser kan tyckas vara obegripliga.

För mig som avgudar serien är inte detta bara ruskigt roande utan det är också tillsammans med Bloodborne det absolut bästa och mest välgjorda jag spelat i år. Köprekommendationen är därmed helt given, särskilt om du är ett fan sedan tidigare!

Största +
Omega Force har tolkat serien på ett kärleksfullt sätt
Musiken är rent mästerlig
Alla karaktärer känns unika och är kul att spela

Största –
Främst riktat till de redan frälsta spelarna

9av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *