Recension: Transformers Devastation

transformers_devastation_01Vad får man om man mixar Bayonetta, Metal Gear Rising och Transformers? Jo, ett snabbt, action- och nostalgiladdat spel med dina favoritrobotar! Platinum Games har tagit fram en riktig brawl-fest och det här är min recension.  

Ok, det här måste sägas först: jag tittade inte på Transformers när jag var liten. Jag var inte intresserad så det bara blev så. Robotar och mechs har aldrig funnits på min topp 10 men gameplayet i Transformers Devastation är bra nära att omvända mig. Det bjuds på ett riktigt snabbt gameplay där du måste dodga eller parera med timing för att undvika skada, det går alltså inte att gömma sig bakom någon block-knapp. Lyckas du tima dina dodges precis i tid så får du Focus Time (witch time ifrån Bayonetta) som slöar ner tiden och allt runtom dig i cirka en sekund – tillräckligt länge för att mentalt high fiva dig själv och dela ut ordentligt med stryk. Med hjälp av fyrkant och triangel så gör man combos med sina vapen och om du håller in R1 så kan du transformera till ett fordon som kör med rasande fart. I slutet av varje combo så kan man även trycka snabbt på R1 för att avsluta med en så kallad ”vehicle attack”. Vad som är genialiskt med det här är att man nu har en riktig anledning att transformera, i andra spel så är det mest till för att snabbare ta sig ifrån punkt A till punkt B, och så är också fallet här men med stor vikt vid att faktiskt nyttja det under striderna.

Många av originalrösterna ifrån tv-serien på 90-talet är med och Optimus Primes stämma kan nog vem som helst känna igen. Själva ljudet när man transformeras är också en härlig callback till serien och grafiken är en färgglad cell-shading för att ringa in hela upplägget.

transformers_devastation_02

Själva storyn är relativt rakt på: Megatron och hans Decepticons röjer runt i en storstad, så Optimus Prime, Wheeljack, Bumblebee, Sideswipe och Grimlock kommer till undsättning. Som tur är så utryms människorna så att robotarna inte behöver hålla tillbaka. Staden som man befinner sig i har olika sektioner som man får ta sig till och besegra bossar eller vågor av fiender som förutom Decepticons även består av Insecticons och Constructicons som alla kommer med egna attacker och lägen för att variera striderna. Anledningen till att Megatron har gått loss på staden (den här gången) är för att han har funnit en Plasma Core ifrån ett gammalt Autobotskepp som har legat gömt långt under jorden, som han kan använda för att Cyberforma hela jorden.

Spelets största nackdelar är dock för det första kameran, den vill ofta för mycket och kraschar i väggar eller rör sig åt fel håll och avsaknaden av lock-on gör det svårt att hålla reda på snabba fiender. Det andra är avsaknaden av combos. Med fem spelbara karaktärer så hade jag gärna sett antingen en mycket längre delad movelist eller alternativt att de varierade mer, då alla nu har en gemensam lista där de enda variationerna är Vehicle Attacks och specialattacker. Med en så pass kort lista så känns det inte lika tillfredsställande att byta mellan karaktärerna utan det blev att jag i princip bara satsade på en och gav det bästa gearet till honom.

På det stora hela så är det ett grymt kul spel och spelets brister som nämns ovan tar inte bort för mycket av spelglädjen men det är ändå nåt som jag vill ta upp då det kan förbättras i för nästa projekt.

transformers_devastation_03

Största +
Striderna är grymt tillfredsställande
Originalröster och nostalgi

Största –
För kort movelist

8av10
Brist på lock-on

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *