Recension: Tony Hawk’s Pro Skater 5

Det finns få saker som gör mig så ledsen som att se något jag verkligen tycker om bli förvanskat av ett gäng klåpare. Det har hänt tidigare med en rad spelserier och nu är det Chicagobaserade studion Robomodos tur att ge sig på Tony Hawk-serien och med facit i handen borde de verkligen låtit bli.

Tony Hawk 5 - 1
Tony Hawk’s Pro Skater släpptes år 1999 till den första PlayStation-konsolen och jag håller det fortfarande som ett av de bästa spelen jag spelat under den generationen. Tvåan som kom några år senare förbättrade konceptet ytterligare med en rad nya åkare, banor och ett ännu bättre soundtrack som jag fortfarande kan utantill i princip. Det gjordes hela fyra spel i serien innan man gick över till plastbrädor, open world och annat elände som fick mig som spelare att inte alls känna igen den käre höken.

När Tony Hawk’s Pro Skater 5 utannonserades förra året lovade Robomodo att det skulle återgå till rötterna och ha med alla de inslag som gjorde serien så omåttligt populär världen runt. Nu vet jag att jag inte skulle lyssnat, nu vet jag att Robomodo är kanske de största lögnarna inom hela spelindustrin. Det tar inte många minuter efter jag startat spelet som jag faktiskt börjar undra om Robomodo överhuvudtaget spelat ett Tony Hawk-spel tidigare och det är inte ett bra tecken för vad som komma skall.

Till att börja med är kontrollen rent hutlöst dålig, om jag ramlar av brädan har lika mycket att göra med spelets buggar som den minst sagt märkliga kontrollen. Bara det faktum att Robomodo placerat två stycken funktioner på samma knapp får mig att undra vad de sysslat med under utvecklingen och hur någon kunnat godkänna detta. Genom att trycka triangel grindar du i vanlig ordning på diverse objekt men skräcken i detta är att samma knapp även används för att landa och avsluta trick vilket gör att du hälften av gångerna drattar på rumpan efter att ha grindat på ett räcke när syftet är att göra en lång, häftig kombo med mängder av tricks som i föregångarna.

Tony Hawk 5 - 2
Dessvärre är kontrollschemat det minsta av problemen i Pro Skater 5 och det säger en hel del om vilken usel produkt detta är. Grafiken är minst sagt horribel och för tankarna till ett tidigt spel till förra generationens konsoler och då är jag nästan snäll i formuleringen, jag har ärligt talat spelat snyggare spel till min telefon än detta. I föregångarna hade du alltid två minuter på dig att göra diverse uppdrag på banorna och du kunde spela om hur många gånger som helst medan din statistisk över vad du klarat av sparades. Robomodo har och andra sidan gömt alla uppdrag i en besvärlig meny som måste plockas fram varje gång varpå du möter en laddningsskärm. Varför i hela friden man gjort spelet så användarfientligt kan jag bara spekulera om men okunskap tordes vara en av anledningarna.

Vad jag än gör i Tony Hawk’s Pro Skater 5 så känns det som att Robomodo verkligen gått in för att jag inte ska få ha roligt. Varje gång jag försöker sätta en lång kombo misslyckas jag pågrund av den bristande spelmekaniken och detta kommer från undertecknad som utan att skryta var grym på föregångarna. Mitt i all denna soppa har det också integrerats ett totalt onödigt onlineläge som inte fyller någon som helst funktion mer än att andra spelare är i vägen för dig.

Robomodo skryter med att hela tjugo stycken skejtare kan samsas på samma bana men då man inte kan integrera med dessa andra spelare på något sätt är funktionen totalt meningslös och dessutom drar den ner prestandan på spelet varpå det stundtals börjar hacka rätt rejält.

Tony Hawk 5 - 3
Ska man säga något positivt så är soundtracket faktiskt helt okej även om det inte kommer i närheten av föregångarnas. Bland annat Anti-Flag bidrar med lite hederlig skatepunk och det är helt klart passande i sammanhanget.

Oavsett hur mycket du älskar föregångarna i allmänhet och skateboarding i synnerhet så kan jag inte rekommendera Tony Hawk’s Pro Skater 5 även om du hittar det i reabacken för 199kr. Jag hoppas detta innebär slutet för Robomodo och att de aldrig någonsin får jobba med ett sånt här projekt igen för det förtroendet har de här och nu förbrukat.

Största +
Soundtracket är helt okej

Största –
Kontrollen är helt värdelös
Oinspirerade banor
Makalöst dålig grafik

3av10

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *