Recension: Wasteland 2 Director’s Cut

Wasteland 2 är en uppföljare till Wasteland till PC. Det är ett strategiskt rollspel som för första gången kommer till konsol, även om denna uphottade version av spelet även kommer som en gratis uppdatering till de som redan köpt det och vill fortsätta köra det på PC. Skaparna (inXile entertainment) har som merit att det var de som gjorde det första Falloutspelet.

Wasteland 2: Director's Cut_20151008123149

Det första man gör när man startar spelet är att välja svårighetsgrad (rookie, seasoned, ranger eller supreme jerk) och om man känner att man har bra koll på spel i denna genre så väljer man troligtvis seasoned som jag gjorde. Tyvärr är seasoned fruktansvärt svårt och jag fick snopet och besegrat snabbt sänka svårighetsgraden. När man valt svårighetsgrad så får man fria tyglar att skapa upp till 4 egna karaktärer som ska ingå i ens trupp och det finns mycket att göra i denna meny.

Wasteland 2: Director's Cut_20151006145345

Det första man får göra är att dela ut sina poäng mellan 7 olika attribut med varierande nyttta. Tur (luck) är ett attribut som påverkar alla ens färdigheter så det var något jag valde att satsa mycket på till min huvudkaraktär, men beroende på vad man vill att ens karaktär ska satsa på så betyder poängdelningen till attributen mycket. Intelligens är exempelvis mycket nyttigt om man vill att karaktären ska kunna lära sig många färdigheter och så vidare.

Efter det är det dags att välja ut vilka färdigheter (skills) som ens karaktärer ska ha. Det finns 10 vapenfärdigheter (kniv, handeldsvapen, o.s.v.) 10 generella färdigheter (förhandlingsförmåga, ledarskapsförmåga o.s.v.) och 9 stycken kunskapsfärdigheter (fältläkarfärdighet, brödrostreparatör m.fl.). Man behöver ha åtminstone en vapenförmåga och varierande mängd generella och kunskapsförmågor uppdelat mellan sina fyra karaktärer.

Man kan även välja att ge sina karaktärer ”quirks” i början, som är både bra och dåliga. Exempelvis kan man välja manodepressiv där karaktärens förmågor förändras hela tiden. Quirks har dock ofta riktigt dåliga nackdelar så jag valde att låta mina karaktärer vara utan dem.

Wasteland 2: Director's Cut_20151011131625

Du skulle bli förvånad över vilken nytta man kan ha av förmågan att reparera brödrostar.

 

Utan att ens egentligen ha startat spelet så har man direkt blivit bombarderad av alla val man måste göra och det blir tyvärr inte uppenbart hur man bäst bygger sitt lag förrän man börjat spela och i många fall inte förrän man misslyckats fatalt med att ta sig vidare. Detta gör att man tvingas börja om från början och hoppas att man gör ett bättre val senare, men det ger också spelet ett större djup än exempelvis de nyare Fallout eller andra välkända rollspel på senare år. Du kan inte okynnesvälja att satsa på samma färdighet på alla dina karaktärer och bara köra på utan konsekvenser, utan du måste verkligen tänka till när du skapar dina karaktärer och välja förmågor med omsorg. Saknar du tillräckligt hög förmåga i exempelvis låsdyrkning så kan du inte låsa upp vissa dörrar. Som tur är finns det dock andra vägar att gå om man vill bryta sig in i en låst dörr eller låda; man kan slå in den med råstyrka istället.

Lite humor har de lyckats att trycka in också

Lite humor har de lyckats att trycka in också, här refererar de till ”Notch” (Minecraftskaparen Markus Persson)

Spelet startar med en begravning av en ranger vid namn Ace och ens första uppdrag blir att ta reda på hur och varför han dog och att slutföra det uppdrag han dog under; att reparera radiotorn och ta reda på varifrån den mystiska radiosignalen härstammar ifrån. Under spelets gång träffar man på många olika karaktärer och en del av dem ber om att få följa med ens patrull på uppdraget. Upp till 3 extra karaktärer får följa med så det gäller att välja med omsorg. Som tur är kan man avfärda följeslagare om det kommer en ny som bättre kompletterar ens trupp. I Ranger Citadel och andra destinationer man kommit till så ser man hela sin grupp i fågelperspektiv och kan välja att styra vilken som av dem, men när man är ute på världskartan så styr man en kartnål.

Wasteland 2: Director's Cut_20151006140733

Wasteland 2 är stort och har många gömda skatter och uppdrag, och man måste verkligen utforska för att hitta allt. De flesta uppdrag man får kan avslutas på vilket sätt som helst och ens färdigheter avgör hur bra man klarar av att övertala eller avråda npc:er man möter från både det ena och det andra.

Jag var väldigt skeptisk till spelet de första timmarna jag spelade det och det berodde mycket på att jag inte förstod hur jag skulle använda färdigheter i början och på att kontrollen bytte vald karaktär när jag valde färdighet, när jag väl lärt mig att öppna färdighetshjulet (med L2) vilket resulterade i att jag helade en honungsgrävling istället för min döende truppmedlem, och att alla karaktärerna dog. Att spelet dessutom har permadöd som innebär att när en karaktär dör så är de döda, gör det väldigt oförlåtande. Som tur är kan man spara i princip var och när man vill så sparar man regelbundet så är det inte ett problem. I slutändan så har jag ändå haft väldigt kul med Wasteland 2 och det är ett perfekt spel att grotta ner sig i medan man väntar på Fallout 4, men även att spela bara för dess egen skull för det är ett riktigt bra strategiskt rollspel med mycket djup och många timmars underhållning i sig.

Största +
Bra rollspel
Stort
Bra karaktärsgalleri
Välgjort

Största –
Svårt att komma in i
Kräver mycket engagemang

8av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *