Recension: Destiny – The Taken King

Både innan och efter Destiny släpptes har det kommit att bli ett av de mest omdiskuterade spelen någonsin. Med en budget som skulle kunna matchas med ett mindre lands BNP i utvecklingskostnader och med ett i slutändan ganska magert innehåll så delades spelarna snabbt i två läger, dels de som tröttnade snabbt på att göra samma saker om och om igen och dels de som trots detta fortsatte spela och inte kunde sluta. Jag tillhör den sista kategorin då Destiny givit mig så många roande stunder samt att jag hittat nya människor att prata med som jag annars inte skulle ha träffat.

Taken King - 1
När Activision och Bungie utannonserade expansionen The Taken King med den något saftiga prislappen på 399kr blev jag dock tveksam. De två första expansionerna var visserligen helt okej men för att motivera ett så högt pris måste Bungie ta åt sig av kritiken och fixa spelets brister samt lägga till bra mycket mer innehåll. Nu sitter jag här 60 timmar senare och jag kan lugnt påstå att min oro var helt obefogad, The Taken King är nämligen helt briljant och förbättrar i stort sett alla aspekter som det klagats på i Destiny.

Att ha spelat originalet är inte ett måste för att hänga med i den något märkliga handlingen men det är ett klart plus. Den här gången känns storyn bra mycket mer genomarbetad och Bungie har fått ihop en röd tråd som löper genom de nya uppdragen. I den första expansionen dräpte jag och mina fem kompisar den ondsinte Crota och nu är hans farsa tillbaks för att hämnas på oss och självklart är det därmed farsgubben som är antagonisten den här gången. Då Peter Dinklage inte hade tid att spela in ny dialog byttes rösten till följeslagaren Ghost helt enkelt ut mot veteranen Nolan North och han låter klart mycket bättre i rollen. Även övriga karaktärer som tidigare bara stått stilla i Tower har fått ett rejält lyft och de klasspecifika karaktärerna har nu en helt egen personlighet. Vi får bland annat träffa Zavala vars röst görs av Lance Reddick, känd från TV-serien Fringe.

Taken King - 2
Systemen för både loot och belöningar är dessutom väldigt uppgraderade och de klassiska Vanguard och Crucible-märkena man fick ett visst antal av varje vecka är helt enkelt utbytta mot så kallade Legendary Marks. Dessa märken kan man tjäna hur många som helst varje vecka och de kan fås genom att göra dagliga aktiviteter och genom att ta sönder legendarisk utrustning från expansionen. I början kändes det ganska kämpigt att få ihop dessa men nu efter några dagar sitter jag med över hundra stycken som jag knappt vet vad jag ska göra med.

Expansionen introducerar även en rad nya aktiviteter samt en helt ny ”planet” i form av Dreadnaught, Oryx gigantiska skepp där man kan springa runt och ta sig an diverse uppdrag. Detta nya ställe huserar också Court of Oryx där man genom att samla på sig olika runor kan ta sig an unika bossar som tappar loot. Det känns verkligen som att Bungie har tänkt till den här gången och vad du än ger dig på känns det som du alltid blir belönad för det vilket gör The Taken King enormt beroendeframkallande att spela.

Den största snackisen inför lanseringen har varit den nya raiden King’s Fall och jag kan påstå att den levererar med råge. Detta är den absolut största utmaning Bungie skapat och att kommunicera med dina lagkamrater (samt ha en stor mängd tålamod) är ett måste om man ens ska klara det första momentet. Bossarna i denna aktivitet är rent djävulskt utformade och ett enda misstag kan betyda att hela laget måste börja om men det är också här tjusningen ligger. Endgame-materialet har alltid varit Destinys starkaste sida och detta visas ännu tydligare i The Taken King.

Taken King - 3
Det nya questsystemet är även det helt briljant och när man väl lämnat in ett uppdrag dyker det oftast upp ett gäng andra som man kan ge sig på omedelbart. Till en början verkar dessa knappt ha något slut och en del av dessa är riktigt kniviga men ger också belöningar därefter. Att man nu kan välja att fokusera på ett enskilt uppdrag åt gången är uppskattat och det faktum att man kan lämna in så kallade ”Bounties” direkt i menyn gör mig riktigt glad då man slipper onödigt spring i Tower i tid och otid.

Är då The Taken King värt priset? Ja, utan någon som helst tvekan. Bungie har skapat en helt briljant expansion som förbättrar Destiny på alla tänkbara sätt samtidigt som de introducerat en så stor mängd innehåll att huvudspelet bara känns som en tredjedel av hela äventyret. The Taken King är något jag kommer spela i månader framöver utan att tröttna och det är inte bara ett av årets bästa spel utan också en av årets största överraskningar.

Största +
Förbättrar i princip allt som folk klagat på
King’s Fall är makalöst utmanande och väldesignad
De nya klasserna skapar variation

Största –
Ditt sociala liv kommer att bli lidande om du fastnar (vilket du lär göra)

9av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *