Recension: Sword Art Online Re:Hollow Fragment

Sword Art - 1Det här spelet har haft något av en turné genom konsolerna, ifrån PSP till Vita och nu slutligen till PS4! Sword Art Online Re:Hollow Fragment är troligtvis det sista stoppet för det här spelet och frågan är hur mycket som har ändrats? 

För ungefär ett år sedan så recenserade min kollega David det här spelet till Playstation Vita, du utan ”Re:” i titeln och redan där så var ju faktiskt spelet portat ifrån PSP (då med undertitel Infinity Moment) med tillagda uppdrag, världar och föremål. Om vi ska ta det lite ifrån början så är Sword Art Online Re:Hollow Fragment baserad på mangan/animen Sword Art Online, som handlar om ett stort virtuellt MMO-spel där man kopplar upp sig via en futuristisk VR-hjälm som gör att du upplever spelet inifrån. Det vill säga att du ÄR din karaktär i spelvärlden. Det visar sig dock att det inte går att logga ut och om du dör i spelet så gör hjälmen att du dör på riktigt. Skulle någon utifrån försöka ta av hjälmen så händer samma sak, så det ända sättet att ta sig ut är att besegra den sista bossen på nivå 75.

Det här konceptet följer vi i spelet där vi axlar rollen som Kirito ifrån serien, men spelet tar sig friheter och berättar en alternativ historia som börjar ifrån nivå 75, där de besegrar bossen men ändå inte släpps ut. Det är då dags att ta sig vidare uppåt. Här är avstampet som var från början i PSP-versionen, man besegrade många bossar och kämpade sig uppåt. I nästa iteration på PS Vita så lades ett helt nytt område till med så kallade Hollow Missions som introducerade nya karaktärer och berättelser. Spelstilen var den samma där det fokuserades på att levla upp din karaktär, Kirito, och grinda efter material och föremål i sann MMO-anda.

Sword Art - 2

Nu i den sista iterationen så har det inte lagts till något så pass stort som nya nivåer men det har tweakats lite och den största skillnaden som veteraner märker direkt är att de flesta färdigheterna nu använder sig av ett cooldown-system istället för att kosta SP, något som förändrar hela upplägget för striderna. Grafiken ser även den renare ut men tyvärr så händer det fortfarande att frameraten droppar rejält under vissa strider. Annars är det inte mycket nytt överlag, det är snarare en version för de som missade spelet på förra konsolgenerationen. Det är fortfarande ganska kul att springa runt och fara specifikt material mot ett mål eller besegra bossar, men så många av dialogerna och scenerna är fortfarande stundtals förskräckliga. Från olika felöversättningar till ändlöst pladder om ingenting så tar det bort från uppdragen och flytet man har i spelet och det hände många gånger att jag helt enkelt gav upp min spelsession när jag bara teleporterat tillbaka för att hämta resurser och kastas in i 20 minuters dialoger om att flera av de kvinnliga karaktärerna skvallrar om vem jag ska hålla i handen.

En annan ny sak som kom med Re: var att man nu kan göra din avatar till kvinna, men detta påverkar inte singelplayern överhuvud taget. Du är fortfarande Kirito och fast i den rollen. Det är först i multiplayer som det är en skillnad för att urskilja spelarna ifrån varandra. I singelspelet är det fortfarande dating-simulator där du kan charma de kvinnliga karaktärerna för att få hålla dem i händerna och bära dem. Sättet att charma dem i staden blir jag dock galen på. Du ska genom konversationer öka deras affection men det är bara rappakalja och slumpmässiga ord som framförs utan någon som helst reson. För att lyckas så får man bara memorera vilka påståenden man ska trycka X eller R1 på.

I multiplayer är det rätt skoj att spela, dock så kommer det några starka minuspoäng i form av att man inte kan avsluta när man vill, man måste klara sitt uppdrag med gruppen eller avsluta tillsammans för annars förlorar du alla föremål och erfarenhet du har samlat under sessionen, även om du råkar få en disconnect. Du har heller inga klara indikationer på vad man ska göra i uppdraget eller var ditt team befinner sig utan det får man luska fram själv. Det är dock väldigt kul om du hamnar i ett party med ett glatt gäng och kör ett par uppdrag tillsammans. Headset är att föredra då spelet inte erbjuder alltför bra kommunikation bortsett ifrån emotes och några förbestämda meddelanden.

Sword Art - 3

I mitt tycke så är spelet både hit och miss, det är kul när man väl är ute i fältet och slåss, men så mycket osmidighet med interaktionen mellan karaktärer, avsaknaden av information på vad man ska göra och hur lätt det är att förlora sina framsteg i multiplayer drar verkligen ner betyget och för att ha så många iterationer av samma spel så hade jag hoppats på en betydligt bättre slutprodukt. Men å andra sidan så är uppföljaren på gång och sägs släppas under hösten, och jag hoppas att allt som är bra med Hollow Fragment har tagits vara på och att de sämre sidorna har förbättrats. Nu så känns det i alla fall som om det är dags att lägga ner Re:Hollow Fragment och låta det vila.

Största +
Fortfarande flashiga strider

Största –
Karaktärsval spelar ingen roll
Oskippbara störiga dialoger alldeles för ofta
Dating-dialogerna är inte sammanhängande och bara förvirrande

6av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *