Recension: MXGP The Official Motorcross Videogame

mxgp_02

Då var vi här – leriga utomhusbanor runtom i världen och kör vår nerskitade motocross tillsammans med andra likasinnade för att se vem som är bäst! Men är det här den nuvarande konsolgenerationens mest definierande racingspel eller faller det i leran? 

Jag startar spelet och får en crossförare och en cross tilldelad och har inte mycket till val i menyn då det mesta inte är valbart ännu, så jag hoppar in i ett Instant Race för att se vad min skitiga best kan åstadkomma på banan. Jag kanske ska tillägga att jag faktiskt har kört motocross när jag var yngre, så därför har jag alltid varit mer öppen för dessa typer av racingspel än bilspel och ser alltid fram emot att få testa hur bra styrningen och den allmänna känslan är. Efter en lång laddningstid så får jag testa på att köra och det är rätt kul en stund. När jag har kört två varv av banan mot mina 21 motståndare så börjar det ta emot: det är väldigt stelt. Du gasar, bromsar och gasar lite mer och lite mindre beroende på hur banan utformar sig framför dig. Det slår mig att det är ingen musik i bakgrunden utan enbart brummandet  ifrån crossarna. Visst, det ger väl lite genuin crosskänsla då man ändå inte lyssnar på musik när man kör en cross på riktigt men ändå, detta är ju ett spel och lite peppande snabb musik hade ju inte alls suttit fel här.

mxgp_01En stor del av spelets marknadsföring har fokuserats på att man kan välja ett så kallat “real physics”-alternativ där crossen ska bete sig som i verkliga livet, dvs bromsar du för hårt med handbromsen så faller du framåt och tappar du för mycket fart i en kurva så faller du åt sidan. I teorin mycket bra, men allt positivt i detta läge kastade jag ut genom fönstret när jag i ett stort hopp landar PÅ en annan förare och liksom glider med denna uppe på hans huvud en bra bit. Eller när en annan förare nuddar mina hjul och jag faller direkt, medan jag kan preja på i full fart utan att de andra ens rycker till. Real physics – nja..

Nåväl, vidare ut i menyn som fortfarande är till 80% låst. Jag letar runt och hittar att jag kan göra min förare mer personlig genom att ändra hjälm och namn/porträtt och då låstes resten av spellägena upp! Career-mode var mitt självklara val då det är den stora tyngden i spelets enspelarläge.

mxgp_03Jag får välja att skriva kontrakt med ett team och tävla i ett race under helgen. Men själva utförandet här är så grymt segt… först så laddar allt upp en lång stund för att sedan kasta ut dig slumpmässigt på banan. Detta är tydligen en liten testrunda för att bekanta dig med banan – fair enough.  Nästa moment är att kvala in till vilken plats du får under racet. I 30 MINUTER! Efter en kvart så letade jag efter en utväg och såg att man kunde skippa mot att man kanske får en skitplats i racet, men det är det värt för min del, så jag nyttjar detta och väntar igenom nästa laddningskärn. Efter ett långt race lyckas jag knipa en andraplats och ser till min fasa att jag måste köra hela racet en andra gång och sedan addera mina poäng! Samma långa bana efter en lång laddningstid till!

Jag kan ju säga som så att om du är ett hardcore-fan av motorsport så kan du nog roa dig ett tag, men detta är inte ett spel som man sitter länge med (om du inte har en drös med vänner som också spelar detta, då multiplayer är det största pluset här).

Största +
Multiplayern

Största –
Känns mer som en simulator än racing

5av10

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *