Recension: The Last Tinker: City of Color

I ett spelklimat där allt fler utvecklare väljer att göra mörka, råa spel med fokus på våld kommer det färgglada The Last Tinker: City of Color som ett brev på posten. Frågan är om det är värt din uppmärksamhet?

Färgstaden var en gång en trevlig plats där varelser av alla olika färger levde tillsammans i harmoni. Sedan hände något som gjorde att de olika färgerna vände sig mot varandra och splittrade staden i tre delar, en grön, en blå och en röd. Den apliknande varelsen Koru bor utanför den numera splittrade staden, där allting fortfarande är frid och fröjd.

combat_02

Det vill säga tills något underligt händer och en konstig vit massa väller in över världen och tar bort alla färger. Det är då upp till Koru att göra något åt saken och återställa världens färger.

Så inleds The Last Tinker: City of Color och därefter följer ett färgglatt plattformsäventyr som siktar på att återskapa känslan från klassiska 3D-plattformsspel som Super Mario 64, Banjo-Kazooie och Spyro The Dragon. Lägg till lite inspiration från The Blob-spelen, krydda med lite antirasistiska budskap och en skvätt Psychonauts och du har ett spel som lyckas på många plan, men som sviker på andra.

Själva spelvärlden är fantastiskt designad, med härliga färger och detaljer som att vissa saker ser ut att vara urklippta kartong-figurer. Världen är dessutom fylld till bristningsgränsen av kreativa figurer som skulle kunna vara hämtade från en modern animerad film.

district_green

Tyvärr är det inte fullt lika roligt att utforska världen som det är att titta på den, då spelet har ganska svåra problem med bilduppdateringen. Under vissa stunder känns det som att spelet är uppe och nosar på 60 FPS, bara för att i nästa sekund falla en bra bit under 30. Detta gör att spelet blir frustrerande att spela då flytet växlar i parti och minut.

The Last Tinker följer som sagt i fotspåren av några av genrens största titlar men lyckas aldrig nå upp till deras nivåer. Kontrollen är nämligen på tok för simpel för att spelet ska kännas utmanande överhuvudtaget. Det är märkligt att ett plattformsspel inte innehåller någon dedikerad hoppknapp. Istället håller jag bara in R2 när jag kommer till olika hinder och då springer Koru automatiskt över dem. Tänk mer Assassin’s Creed än Super Mario.

district_red

Detta gör att utmaningen i plattformssektionerna nästan försvinner helt, vilket känns tråkigt. Kontrollen överlag känns inte helt hundra, då Koru rör sig ganska ryckigt, speciellt under ett par plågsamt tråkiga smygsekvenser. Stridssystemet är heller inget att ringa hem om utan det består mest av att hamra på en knapp för att attackera och kasta mig ur vägen då och då.

Om utvecklarna hade satsat på att göra ett ”riktigt” plattformsspel istället för att automatisera kontrollschemat hade The Last Tinker säkerligen blivit en bättre upplevelse. Som tur är finns det en rad riktigt trevliga egenskaper med spelet också.

Den främsta av dessa är den tidigare nämnda spelvärlden. En annan är de mer allvarliga undertoner som finns i spelets berättelse. När de olika varelserna med olika hudfärger börjar att stöta bort varandra är det svårt att inte dra paralleller till det som händer här i Sverige idag. Hur folk stöts bort på grund av hur de ser ut och vart de kommer ifrån. Samma sak händer i färgstaden där de röda, gröna och blåa sliter sig från varandra för att bara umgås med sin egen sort. Till slut splittras staden i tre delar.

windmill_00

Huruvida detta är ett medvetet val från utvecklarna eller inte låter jag vara osagt, men jag vill i alla fall hoppas att de försöker säga något om dagens samhälle. Jag hade dock önskat att spelet dykt lite djupare i detta.

The Last Tinker är en oslipad diamant. Potentialen för ett riktigt fantastiskt spel finns där, men det har lite för många problem för att bli en modern klassiker. Med mer exakt kontroll, en stabil bilduppdatering och ett mer varierat stridssystem hade detta kunnat bli riktigt bra. Nu är det bara okej, varken mer eller mindre.

Största +
Spelvärlden är rent magnifik
Flera intressanta undertoner

Största –
Bilduppdateringen är inte stabil för fem öre
På tok för självspelande

6av10

(Reds anm. The Last Tinker: City of Color finns för tillfället inte tillgängligt i den svenska versionen av PlayStation Store.)

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *