Recension: Counterspy

counterspy-screen-03-us-17jun14Spelföretaget Dynamighty har nu släppt ett smygspel i 2D, med inslag av 3D och en alternativ/fiktiv historia kring det Kalla Kriget och rymdracet!

Ett långsökt koncept eller ett Metal Gear Solid i 2D?

Counterspy placerar dig i rollen som en spion som infiltrerar de två stormakterna som nu tävlar om vem som lyckas ta sig ut i rymden först. Enbart fiktiva namn används men det känns solklart att det baseras på det stora rymdracet som pågick mellan USA och Ryssland. Det är ditt jobb att smyga dig in och stjäla så mycket information och värdefulla planer som möjligt ifrån båda stormakterna för att hindra dem båda ifrån att lyckas.

Nivåerna består utav militärbaser i 2D och är helt slumpmässigt genererade varje gång du startar ett uppdrag. Det byter lätt ut mot 3D när du tar skydd bakom lådor och väggar för  att  kunna sikta och kolla läget på ett djupare sätt en att bara se några meter framför dig på 2D-planen. Att försöka ta sig fram obemärkt tycker jag var fruktansvärt kul då kontrollen är smidig och väldigt exakt, man märker av att man smyger tyst fram till den där vakten obemärkt och kan ta ner honom i ett tyst grepp. Likaså känns det som om man för ett himla väsen när man börjar skjuta hejvilt med ett otystat  vapen.

CounterSpy
Du får alltid välja vilken stormakt som du vill infiltrera innan varje uppdrag, men om man fokuserar för mycket på en utav dem så blir motståndet allt svårare. Skulle du förlora i ett uppdrag så kan du välja att använda dig utav Continue, annars rensas din framgång och du får börja om från början. Vinner gör du genom att samla på dig tillräckligt många planer för att ta dig till den sista banan och hindra raketuppskjutningarna.

Som spion så kan du nyttja stora delar utav nivåerna: det finns ventiler, trappor och avsatser att utforska för att få ett så bra försprång på fienderna som möjligt, samt samlarföremål som låser upp nya vapen och fördelar inför kommande uppdrag. I det stora hela så kan spelet kännas lite kort, men de slumpmässiga nivåerna ger ändå stor omspelbarhet, samt att du får upp dina vänners poäng inför varje uppdrag som sporre att slå dem.
Jag måste erkänna att spelet överraskade mig positivt, då jag inte förväntade mig så mycket efter att ha sett lite screenshots och kollat på synopsisen för handlingen (som överlag inte har så stor impakt, det är genast nästa nivå jag vill köra!) Själva gameplayet och de slumpmässiga nivåerna höll kvar mig som klistrad i stolen och det är först när jag är klar eller har förlorat som jag sträcker mig och tar en paus.

Största +
Slumpmässiga nivåer
Känslan att ta ut fiender obemärkt

Största –
Storyn känns överflödig

7av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *