Recension: Hyperdimension Neptunia Re;Birth1

defaultvita

Neptunes första äventyr i Gamindustri har gjorts om och återfötts till PS Vita. Är detta ett JRPG värt att ha i samlingen eller bör du se dig omkring efter något annat?

Sett till handlingen är Hyperdimension Neptunia Re;Birth1 (hädanefter beskrivet som endast ”Rebirth” för att undvika kramp i fingrarna) ovanligt intern för spelare. Kriget i världen Gamindustri och de fyra gudinnorna (eller CPU:s) är en tydlig nick till konsolkriget här ute i den verkliga världen. Så länge den tas med en nypa salt är handlingen dessutom ganska underhållande.

rebirth1_screen_eng(8)

Neptune och de tre andra CPU:s som vaktar de fyra rikena i Gamindustri är låsta i en evig strid med varandra. Detta verkar dock inte röra dem i ryggen i någon större utsträckning då deras bataljer ofta blandas med underhållande tjatter mellan dess deltagare. De vet alla att ingen av dem kan vinna, så striderna blir mest en sysselsättning för samtliga inblandade.

Det vill säga, fram tills att de tre andra gudinnorna, Vert, Noire och Blanc, bestämmer sig för att gå ihop och tillsammans attackera Neptune. Detta leder till att Neptune faller från sin plats som väktare över sitt rike och tappar minnet. Hon vaknar upp hemma hos Compa, en ung kvinna som räddat henne när hon föll ner till markytan.

Vad som sedan följer är ett lång, humoristiskt äventyr där Neptune kämpar för att få tillbaka sitt minne och återta rollen som CPU för just hennes rike, Planeptune.

rebirth1_screen_eng(31)

Grafiskt sett är Rebirth ganska snyggt men inget som får mig att tappa hakan. Karaktärsmodellerna ser lite stela ut när de rör sig runt i världen men striderna innehåller en del läckra effekter vid specialattacker och liknande. Röstskådespelarna sköter sig också bra, även om det är lite irriterande emellanåt att alla ska låta som tolvåriga flickor.

Rebirth må vara en nyversion av det första Hyperdimension Neptunia-spelet men det är långt från samma spel. Flera karaktärer från originalet har plockats bort eller ersatts av nya och ett helt nytt element har implementerats i spelmekaniken, nämligen ”remake-systemet”.

Detta är enkelt sagt en funktion som låter dig göra om vissa element i spelet. Remake-systemet gör det möjligt för mig att skräddarsy spelets grottor efter eget tycke och smak. Om jag tycker att det är för lätt kan jag lägga till tuffare fiender eller göra mina karaktärer svagare. Skulle inte det räcka kan jag även skapa helt nya grottor att utforska.

rebirth1_screen_eng(33)

Remake-systemet kan inledningsvis kännas lite överväldigande men jag kommer snabbt in i det och kan pilla runt med spelet bäst jag vill. Att utvecklarna inkluderat Remake-systemet är hedersvärt och ett riktigt roligt tillskott att leka med om kampanjen någon gång börjar kännas lite långtråkig.

För det mesta är kampanjen dock väldigt underhållande men jag har vissa restriktioner. Om du inte har spelat någon del i Hyperdimension Neptunia-serien tidigare kan det vara värt att påpeka den övergripande tonen i spelet. Spelet är nämligen väldigt japanskt och på gränsen till ”Mahō shōjo”, som enkelt sagt är en typ av manga och anime med magiska flickor i huvudrollerna.

rebirth1_screen_eng(35)

Hela spelet genomsyras av en väldigt lättsam ton där spelets karaktärer (nästan samtliga är kvinnor) gnabbas med varandra och inte sällan hamnar i situationer med rejäla sexuella anspelningar. Jag tycker detta känns onödigt och när jag spelar ett rollspel klarar jag mig utan diskussioner om hur stora bröst en av karaktärerna har eller bilder på en nästintill naken Neptune som ska bli inlindad i bandage av Compa.

Om du vet redan nu att du har problem med den här typen av spel kan du gott hoppa över Rebirth. Om du däremot kan se förbi dessa ytliga försök att locka spelare kommer du att hitta ett rollspel med djup spelmekanik, förvånansvärt underhållande handling och Remake-systemet, som är en riktig höjdare.

Största +
Remake-systemet
Lättsam stämning
Välgjort stridssystem

Största –
De sexuella anspelningarna
Blir lite för fånigt ibland

7av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *