Krönika: Varför ingen bör missa Grim Fandango

ps4

Under Sonys presskonferens på E3 släpptes en rejäl bomb. Tim Schafers klassiska äventyrsspel Grim Fandango kommer i ny version till PS4 och Vita, såväl som andra plattformar. David tänker tillbaka och berättar varför detta är så viktigt.

År 1998 var jag tolv år gammal. Jag hade spelat spel sedan jag var liten men hade ännu inte riktigt nått den gamer-nivå jag skulle komma till i framtiden. Spel var ett underhållande tidsfördriv, men kanske inte mycket mer.

Det hände mycket under 1998. Monica Lewinsky-affären uppdagades, vi fick OS i Nagano och Frankrike vann fotbolls-VM. Den hemska diskoteksbranden i Göteborg inträffade, Peter Jöback slog rekord på Svensktoppen med ”Guldet blev till sand” och Marabou slutade tillverka TOY.

På den popkulturella fronten dominerade Emilia topplistorna med ”Big Big World” och Lukas Moodysson lämnade sitt fotavtryck med långfilmsdebuten”Fucking Åmål”. Valve släppte också ett spel som skulle komma att bli en odödlig klassiker som förändrade spelvärlden. Det spelet var Half-Life.

Grim Fandango  Banner

Ja, 1998 var minst sagt ett händelserikt år. Ändå är det lanseringen av Grim Fandango som jag mest förknippar med årtalet. Jag minns att jag läst om spelet i PC Gamer och tyckte att det såg spännande ut, så när det dök upp i ett av mina paket på julafton var jag förstås överlycklig. Dock hade jag aldrig kunnat ana hur mycket spelet skulle komma att betyda för mig.

Det som följde var en upplevelse som jag fortfarande tänker tillbaka på med värme nästan varje dag och som jag länge önskat att jag ska få återuppleva en vacker dag.

Fandangon är en spansk nationaldans som har en hel del gemensamt med flamencodanser. Så namnet ”Grim Fandango” (den ”bistra fandangon”, om man så vill) passar perfekt in på Tim Schafers allra största mästerverk.

Spelet var det senaste äventyrsspelet från LucasArts och Schafer var ett populärt namn efter titlar som Monkey Island-spelen, Day of the Tentacle och Full Throttle. Men Grim Fandango var något annorlunda. Det var LucasArts första peka-och-klicka-spelet som innehöll 3D-karaktärer.

Men det var inte grafiken som gjorde Grim Fandango så speciellt. Det var den geniala blandningen av nattsvart humor, film noir och briljanta pussel. Själva premissen är lika fantastisk som den är bisarr.

Manuel ”Manny” Calavera är ett skelett i dödsriket som försöker jobba sig genom sina fyra år innan den eviga vilan. Han försörjer sig som en (ganska medelmåttig) reseagent, vars uppgift är att sälja direkt-resor till klienter som haft gott om pengar i sitt liv. Det går dock mindre bra för Manny så han bestämmer sig för att stjäla en klient.

Denna klient, Mecedes Colomar, leder in honom på ett äventyr som sträcker sig genom hela dödsriket och innehåller revolutionärer, våldsamma gangsters och en fartgalen demon vid namn Glottis som kan vara tidernas bästa sidekick. Det faktum att Manny själv i princip är skelett-versionen av Humphrey Bogart gör inte saken sämre på något sätt.

Grim Fandango

Att beskriva handlingen i Grim Fandango ytterligare vore en björntjänst för både spelet och för er som inte upplevt spelet än. Berättelsen är nämligen sprängfylld med underbar humor, fler popkulturella referenser än jag kan räkna och en historia som faktiskt är uppriktigt gripande.

Grim Fandango var och är än i dag ett fantastiskt spel. Det var det första spelet som verkligen trollband mig med en fantastisk berättelse och underbara karaktärer. Men det sålde inte speciellt bra och istället för att bli början på en ny era av LucasArts äventyrsspel blev det istället början på slutet. Var spelet före sin tid? Kanske. Var det för smart för sitt eget bästa? Möjligtvis. Men mest troligt är det att bubblan för äventyrsspel helt enkelt sprack. Andra genrer steg in på scenen och tog över fullkomligt och det har tagit lång tid för äventyrsspelen att kliva tillbaka ut i rampljuset.

Därför är avslöjandet från E3 så viktigt. Det visar att det finns en plats i finrummet för detta mytomspunna spel som många älskar men som relativt få har upplevt. Blotta tanken på en nyversion med restaurerad grafik gör mig alldeles svag i knäna, så bra är spelet.

Vi vet inte när Grim Fandango kommer att släppas. Det kan dröja ett år, två år eller ännu längre. Men bara vetskapen om att Tim Schafer sitter därute någonstans och återigen jobbar med en av sina odödliga klassiker räcker för mig. Det får ta hur lång tid som helst, men när Grim Fandango väl släpps kommer jag att stå redo att återvända till dödsriket i mitt absoluta favoritspel genom alla tider. Och jag kommer att göra det med ett leende på läpparna. Jag hoppas att du gör mig sällskap då.

”You can’t hide from the Grim Reaper. Especially when he’s got a gun.” – Manuel Calavera

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *