Krönika: Varför Watch Dogs gör mig illa till mods (och varför det är något bra)

Watch_Dogs

David ger sin syn på ett speciellt inslag i Watch Dogs och varför det gör honom obekväm. Vissa spoilers för de första timmarna i Watch Dogs kan förekomma.

Jag är ingen våldsam människa. Jag har aldrig varit i slagsmål eller ens slagit en annan människa med syftet att skada personen. Jag har heller inga problem med att skilja på fiktivt våld och verkligt våld. När jag spelar det senaste Call of Duty eller Battlefield blir jag inte sugen på att dra ut i krig och när jag spelar GTA V vill jag inte börja köra över folket i min hemstad med bilen.

Missförstå mig rätt, jag älskar actionspel och actionfilmer, det är inte det. Men jag har också tillräckligt stor distans till det hela för att kunna skilja på fiktion och verklighet. Jag vet att när jag skjuter fiender i något av ovan nämnda spel handlar det om ettor och nollor, inget annat. Det handlar om identitetslösa skal av människor vars enda syfte i spelet är att agera måltavla för spelaren.

Det är därför jag blir så illa till mods när jag spelar Watch Dogs. Ubisoft har nämligen implementerat en liten funktion i spelet som riskerar att rasera muren mellan fiktion och verklighet.

Watch_Dogs - 3

Med hjälp av sin mobiltelefon kan spelets huvudkaraktär Aiden Pearce nämligen se intima detaljer om alla invånare i spelets version av Chicago. Han kan se deras lönekonto, vad de jobbar med och olika personliga detaljer. Detta gäller även spelets fiender.

Detta är ett spännande och intressant tillskott som gör att spelets statister känns mer som verkliga människor, trots att dessa uppgifter slumpas fram varje gång man möter en ny karaktär.

Men det skapar även ett problem för mig. Plötsligt är spelets fiender inte längre anonym kanonmat, utan de är riktiga människor, med riktiga problem. I vanliga fall hade jag inte haft några problem med att knäppa en vakt i huvudet för att ta mig fram, men när jag får ett namn på vakten och får veta att han nyligen behandlats för cancer eller att han har problem med ekonomin, då blir det genast svårare.

Huvudkaraktären Aiden är en hacker som är ute för att hämnas på de som ligger bakom hans systerdotters död, men ger det honom rätten att slakta halva Chicago i sin jakt på rättvisa? Och vad händer när en oskyldig förbipasserare som blivit lämnad av sin make hamnar i skottlinjen?

Watch_Dogs - 1

Människorna i spelets Chicago har gått från att vara ettor och nollor till att vara virtuella människor med egna liv, vilket gör det väldigt svårt för mig att blanda in dem, än mindre skada dem.

Visst, många scenarion i spelet kan hanteras genom att smyga sig på fiender och knocka dem. Men även om jag inte skjuter dem tvivlar jag på att de klarar sig utan bestående men när Aiden slår dem upprepade gånger i huvudet med sin teleskopbatong.

Jag vill inte låta som en hycklare, som kan utföra virtuella massmord i ett spel bara för att bli illa berörd av samma agerande i ett annat, men faktum är att Watch Dogs faktiskt är annorlunda. Watch Dogs har nämligen lyckats med något som många andra spel bara kan drömma om, det får mig att känna mig ansvarig för mitt agerande.

Om jag mitt i en biljakt råkar köra på en fotgängare känns det plötsligt verkligt och jag känner en klump av dåligt samvete bildas i magen. Om jag ställer om trafikljusen för att skapa en seriekrock tänker jag plötsligt på individerna i bilarna. Tänk om någon av dem blev skadad i kollisionen? Eller något ännu värre?

Watch_Dogs - 2

Jo, Watch Dogs gör mig faktiskt illa till mods, men på ett bra sätt. Spelbranschen får ofta kritik för att förhärliga våld och uppmuntra till våld. Så fort det sker en dödsskjutning pekas många fingrar direkt mot spelen, precis som de riktades mot videovåldet på 80-talet. De högsta rösterna bortser från den stora mängd forskning som avslöjar att spelande inte alls behöver bidra till våldsamt beteende.

Därför känns det faktiskt uppfriskande med ett spel som vågar ge mig lite dåligt samvete när jag beter mig som en idiot utan hänsyn till andra människors säkerhet. Ett spel som får mig att stanna upp och fundera på vad jag gör och huruvida det är rätt eller inte. Det skall nämnas att jag inte klarat spelet än, så jag vet inte om några liknande tankar far genom Aidens huvud senare i spelet, men än så länge har jag inte sett några tecken på det.

Sedan Watch Dogs utannonserades för två år sedan har jag sett fram emot det då jag tyckt det ser ut som ett häftigt actionäventyr med ett annorlunda koncept. Jag hade dock aldrig kunnat ana att spelet skulle påverka mig på ett helt annat plan.

Watch Dogs lär aldrig bli ihågkommet som tidernas bästa spel, men för mig har det redan etsat sig fast som ett av de allra viktigaste. Inte för dess hacker-tema eller dess kritik mot statlig övervakning, utan för att det har lyckats få mig att tänka efter på vad det är jag gör i spelet.

Jag inser att jag förmodligen är ganska ensam om att tänka såhär och de flesta agerar säkert likadant i Watch Dogs som de gör i GTA, Battlefield eller Assassin’s Creed. Men om jag inte är helt ensam, om bara en annan person känner som jag, då är det ett stort steg för spelbranschen.

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *