Recension: Conception II: Children of the Seven Stars

defaultvita

Spike Chunsoft har redan levererat ett av årets bästa spel i form av Danganronpa: Trigger Happy Havoc till PS Vita. Kan rollspelet Conception II nå upp till samma nivå som deras spännande morddrama?

Conception II inleds som så många andra japanska rollspel före det: du är en ung man som får veta att bara du har kraften att rädda världen. Detta eftersom just du har begåvats med mer magisk ether än någon annan, vilket gör att du anses vara Guds Gåva som ska förhindra att världen går under.

Fuuko

När huvudkaraktären anländer till en speciell skola för extra begåvade elever utses han snabbt till Guds Gåva och blir utvald till att genomföra ritualen ”Classmating” (ja, det heter verkligen så) med skolans bästa kvinnliga elever. Det handlar helt enkelt om att producera ”star children” som kan användas i strid mot ondskan som lurar i de ”Dusk Circles” som dykt upp världen över. Och vi vet ju alla hur barn produceras, eller hur?

Detta är upplägget för Conception II, som blandar lika delar relationssimulator med traditionell dungeon crawling i tredjepersonsvy. Det gäller att interagera med spelets kvinnliga karaktärer för att förbättra på relationen med dessa, vilket i sin tur leder till att starkare Star Children kan produceras.

Det må låta lite grovt, men själva Classmating-ritualen visar inget mer än att de båda karaktärerna börjar lysa i olika färger och tar varandras händer. Därefter föds ett eller flera barn ur en traditionell rysk matrjosjka-docka. Låter det en smula bisarrt? Det är det också.

Conception SS (7)

Tre barn bildar sedan en egen liten trupp och jag kan ha totalt tre trupper med mig samtidigt när jag utforskar de labyrinter som gömmer sig i världens olika Dusk Circles. Utöver dessa följeslagare får jag även ta med mig en av kvinnorna in i strid, gärna den som är ”mamma” till de flesta barnen för att öka mina chanser.

Själva labyrinterna är tyvärr ganska tråkiga. Mina första tankar går till Persona 4 Golden, men i jämförelse framstår labyrinterna i Conception II som fantasilösa och tråkiga. Fiendedesignen lämnar också en hel del att önska.

Tur då att stridssystemet är betydligt mer intressant. Varje grupp av Star Children agerar som en enhet och deras olika klasser avgör vad de kan göra i strid. Det går även att flanka fiender och attackera dem bakifrån, vilket öppnar upp för nya taktiska möjligheter.

Blacksmith

Förutom några missar i designen av labyrinterna är Conception II alltså ett klart godkänt rollspel med gott om djup och utmaning. Men det största problemet ligger inte i spelmekaniken, utan i karaktärsdesignen.

Huvudkaraktären är så identitetslös att han känns mer som ett tomt skal än en modig hjälte, hans bästa vän är stereotypiskt klumpig och snabbkäftad och den gamle prästen som även agerar rektor för skolan i spelet är extremt gubbsjuk på vanligt japanskt vis.

Då har jag inte ens nämnt de kvinnliga karaktärerna än. Jag anser att vi har kommit längre i utvecklingen än att ett spel kan komma undan med sexism för att ”det är ju japanskt. Det ska vara så”. Några av karaktärerna ger sken av att ha starka viljor, men när den manlige hjälten närmar sig har de snabbt underkastat sig honom.

Conception SS (8)

Att kvinnornas bröst guppar till så fort de kommer in i bild är också pinsamt bakåtsträvande. En scen tidigt i spelet har två av karaktärerna som jämför och kommenterar varandras bröststorlek och där var skämskudden inte långt borta.

Det känns som att de kvinnliga karaktärerna inte har annat att göra än att agera sexiga dockor som pubertala tonåringar med en förkärlek för hentai kan dregla över. Det är synd, för det finns potential att göra upplägget mer intressant genom relationen till de olika karaktärerna, men som det är här är det svårt att fatta tycke för någon av dem. Ett exempel på hur de framställs kan ni se i gif:en här nedan.

Transform Narika

Jag har svårt för att sätta ett betyg på Conception II. Det är förvisso ett klart godkänt JRPG som erbjuder en hel del fräscha idéer och bra spelmekanik och en hel del renodlad spelglädje. Samtidigt går det inte att bortse från sexismen och objektifieringen av de kvinnliga karaktärerna, som faktiskt göra mig en smula illa till mods.

Spelvärlden har kommit längre än diskussioner om stora animerade tuttar och det är dags att inse det! Det är tråkigt, då de kvinnliga karaktärerna i Spike Chunsofts tidigare nämnda Danganronpa faktiskt är riktigt mångsidiga och har klara personligheter annat än att agera ögongodis.

Om du inte har problem med detta kommer du säkerligen att uppskatta Conception II mer än jag har gjort. Men då borde du kanske också se över dina värderingar.

Största +
Bra och varierat stridssystem
Många möjligheter att skräddarsy sin armé av barn

Största –
Sexismen svämmar över!
En småpervers gubbe är inte kreativt
Stentrist huvudkaraktär

5av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *