Recension: Mugen Souls Z

defaultps3

Ännu ett JRPG från NIS America har landat och denna gång rör det sig om Mugen Souls Z, uppföljaren till Mugen Souls. Komplett med knasiga karaktärer, enorma robotar och mycket annat, är Mugen Souls Z värt att kolla in eller bör du stå över denna gång?

Mugen Souls Z inleds med att gudinnan Chou-Chou reser genom universum för att expandera sitt herravälde. Det dröjer inte länge förrän hon stöter på den mystiska Syrma, som är den ultimata gudinnan över de tolv stjärngalaxerna. Intrigen tar flera snabba vändningar på kort tid och snart har Chou-Chou krympt och förlorat alla sina krafter.

MugenSoulsZ1

Vad som händer efter det väljer jag att inte avslöja, men ett av de största problemen som spelet lider av är något som är gemensamt för andra spel från NIS America (främst Disgaea-serien): det förklaras alldeles för mycket på för kort tid. Under min första timme med spelet var det knappt tio minuter som jag faktiskt spelade, då jag hela tiden fullkomligt bombarderades med långa dialogstycken som försöker förklara all handling på en gång.

Det blev snabbt överväldigande för mig och jag var tvungen att aktivt koncentrera mig och läsa om varje stycke flera gånger för att inte tappa bort mig totalt. Vissa av er uppskattar säkert denna typ av berättande, men jag föredrar när handlingen i ett spel berättas antingen i gameplay eller via filmsekvenser, gärna en blandning av de båda. Men att få en lång utläggning på 10-15 minuter om vad som pågår rycker ur mig ur upplevelsen på ett sätt som gör att jag tappar intresset.

Vilket är synd, för annars har Mugen Souls Z en hel del positiva egenskaper att erbjuda. Karaktärerna är alla charmiga på ett knasigt sätt, även om karaktärsdesignen ibland lämnar en hel del att önska. Röstskådespelarna är också bra och lyckas pricka in den hyfsat lättsamma tonen helt rätt i all dialog. Det finns också ett rymdskepp som kan förvandla sig till en gigantisk robot som har en hel del likheter med Optimus Prime, vilket aldrig någonsin kan vara negativt.

MugenSoulsZ3

När spelet tar en paus från all dialog och berättande rör det sig om ett ganska traditionellt JRPG, komplett med turordningsbaserade strider och storslagna specialattacker. Upplägget varieras dock med ett tillskott som kallas ”Fetish Pose” samt flera andra delar av spelmekaniken som är för avancerade för att gå in på i större utsträckning.

Jag kan dock säga att resultatet av dessa tillskott leder till varierande och utmanande strider, där de taktiska möjligheterna är riktigt djupa. Utvecklarna Compile Heart har inspirerats av sitt eget stridssystem från Hyperdimension Neptunia-serien och utvecklat den med nya inslag.

Det finns även stora rymdstrider där mitt rymdskepp G-Castle får kriga mot andra skepp i vad som närmast kan beskrivas som en något mer avancerad version av sten-sax-påse. Det gäller för mig att välja om jag ska försvara mig, anfalla eller reflektera attacker och sedan hoppas att jag valt rätt i förhållande till fiendens aktion. Det går att lära sig vad man ska göra genom att lyssna på fiendens dialog, men den kan vara lätt att missa i stridens hetta.

Dessa strider må vara relativt simpla, men de skapar ytterligare en nerv till spelet som höjer utmaningen ytterligare.

MugenSoulsZ2

Möjligheterna att skräddarsy spelets karaktärer är också väldigt stora och kan nästan vara överväldigande. Men den som gillar att spendera timmar med sina karaktärer kommer att få ut mycket av Mugen Souls Z.

Inga tvivel bör finnas om att Mugen Souls Z är ett välgjort JRPG, men det har en hel del problem som hindrar det från att bli så underhållande som det har potential att vara. När handlingen trycks ned i halsen på mig börjar jag tappa intresse då jag snabbt blir mätt, de anatomiskt överdrivna kvinnliga karaktärerna känns inte helt okej och spelets djup göms under berg av text och avancerade termer. Detta är inte ett JRPG för nybörjaren, men den som är bekant med serien lär inte bli besviken.

Största +
Lättsam humor
Långt och välfyllt
G-Castle blir en gigantisk robot!

Största –
Berättandet
Vissa karaktärers utseende
Lite väl avancerat

6av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *