Recension: Dark Souls II

Dark_Souls_IIDark Souls har sedan lanseringen av Demon’s Souls för fyra år sedan varit närmast en epitet för svåra spel. Det har varit en spelserie där spelarna uttryckt sin frustration om och om igen både inom sin vänskapskrets och på internet. Varumärket har också varit en slags symbol för den klassiska spelglädjen där det känns som att man har åstadkommit något när man väl lyckats ta sig förbi de hinder som spelet satt upp oavsett hur stora eller små de varit.

Nu är Dark Souls II här och pressen på From Software har varit minst sagt enorm från de mest rabiata fansen. När det från början ryktades om att spelet skulle få ett ”Easy Mode” och vara mer lättillgängligt ekade spelarnas ilskna skrik runt jordklotet än värre än de skrik som de utbrustit när de dött för 1063:e gången i föregångarna. Lyckas då Dark Souls II med bedriften att tillfredsställa även de mest fanatiska spelarna eller blir det pannkaka av det hela?

Dark Souls 2 - 1
Jag tillhör den skara som faktiskt inte rört serien mer än någon enstaka timma i Demon’s Souls. Det är inte svårighetsgraden som gjort mig avtänd utan snarare att jag har haft annat att spela i form av recensionsuppdrag med mera så det är med oberoende ögon jag stoppar i skivan i min konsol. Redan i den makalöst snygga introsekvensen börjar jag ana oråd då ett gäng häxor talar om för mig att jag kommer att dö om och om igen och förlora alla mina själar tills dess att jag blir vansinnig. Detta visar sig senare vara en rejäl lögn då jag dött närmare ett tiotal gånger redan under den inledande nivån där man ska lära sig kontrollerna och fansen kan med andra ord slappna av då Dark Souls II är precis lika sadistiskt obarmhärtigt som föregångarna.

Precis som i föregångarna kan jag vid starten av spelet välja att spela som en av olika åtta klasser. Dessa sträcker sig mellan de klassiska rollspelsyrkena så som krigare, bandit och trollkarl till ”Deprived”, en klass som startar helt utan några fördelar eller utrustning. Denna karaktärsklass är självfallet enbart till för de största veteranerna och då spelet är makalöst svårt så rekommenderar jag verkligen inte att någon får för sig att börja med denna klass då det förmodligen lär sluta med både bruten kontroll och skiva. De flesta klasserna är dock så pass olika att de som fastnar för spelet lär vilja spela igenom det flera gånger för att testa på alla.

Dark Souls 2 - 2
Något som alltid kännetecknat serien är dess minimalistiska handling som till största del förmedlas genom upphittade dokument och liknande. Dark Souls II är trots namnet inte en direkt uppföljare till det förra spelet men det utspelar sig i samma värld fast inom andra områden som vi inte fått utforska tidigare. Serien har alltid haft en känsla av mystik bakom sig och trots att mycket illustreras med hjälp av visuella effekter så bidrar även musiken till att skapa en involverande känsla. Soundtracket är skapat av Motoi Sakuraba, en kompositör som många vet är min personliga favorit och som vanligt när den mannen är inblandad så är det inget annat än världsklass på tonerna. Elgitarrerna som annars är Sakurabas signum har här fått maka på sidan till förmån för mer atmosfäriska toner som passar spelet helt perfekt.

Rent visuellt är Dark Souls II inte mycket att hänga i granen även om karaktärsdesignen och miljöerna som sagt imponerar stort. De flesta texturer är lågupplösta och bilduppdateringen är ibland under all kritik när det sker mycket på skärmen samtidigt. Jag kan för allt i världen inte förstå varför inte From Software valde att utveckla spelet till PlayStation 4 istället då både mekaniken och spelkänslan hade tjänat på det. Detta är som sagt ett vackert spel när det kommer till designen och i min mening så kommer den inte till sin fulla rätt med den numera klena hårdvaran i PlayStation 3. Den som förväntar sig några större grafiska skillnader jämfört med de tidigare spelen lär bli väldigt besviken då det mesta ser i princip likadant ut.

Även kontrollen är sig lik på gott och ont och den är en bidragande faktor till varför spelet är så helvetiskt svårt. Från början så var min karaktär utrustad med vad som bäst kan beskrivas som en rostig morakniv medan fienderna hade helt gigantiska vapen och sköt besvärjelser både till höger och vänster vilket resulterade i ond, bråd död mängder av gånger. Som spelare lär du från början inte känna dig som en stor krigare utan snarare som en av ungdomarna på ön i Battle Royale som blir tilldelade ett grytlock som främsta medel att försvara sig med och det skapar en känsla av utsatthet av sällan skådat slag fram tills dess att du kan lägga vantarna på bättre utrustning.

Dark Souls 2 - 3
Serien har alltid byggt på ”trial and error” och så även denna gång och det är först efter några timmar jag faktiskt märker att jag lär mig av mina misstag och lyckas ta mig en bit längre framåt hela tiden. Räddningen mellan dödsfallen är de brasor som finns taktiskt utplacerade i spelvärlden och när du aktiverat en av dessa så är det därifrån du får börja när du gått ditt öde till mötes.

Jämfört med de tidigare spelen så innehåller inte Dark Souls II extremt många nyheter utan konceptet är snarare förfinat än utvecklat och det är precis så fansen vill ha det så jag har full förståelse för beslutet. Det är knappast en titel som lär passa alla och de som inte är sadistiskt lagda bör icke göra sig besvär då spelet snarare lär skapa mer frustration än njutning. När man kommit underfund med spelet och accepterar den höga inlärningskurvan så döljer sig här en otroligt djup spelupplevelse och ett närmare 50 timmar långt äventyr som lär tillfredsställa även de som tvivlade innan lanseringen. Det må vara hårt som sten men Dark Souls II är ett förbannat bra spel även om det inte är helt perfekt när det kommer till den tekniska biten.

Största +
Vansinnigt svårt precis som förväntat
Miljö och fiendedesignen är otroligt stilig
Du lär dig av dina misstag vilket skapar en känsla av framgång

Största –
Grafiskt undermåligt
Långa laddningstider varje gång man dör

Fotnot: Vi har ej kunnat testa onlinedelen vid tidpunkten för denna recension då servrarna ej legat uppe för media.

8av10

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *