Recension: Dragon Ball Z: Battle of Z

Dragon-Ball-Z--Battle-of-ZEfter förra årets samling med Dragon Ball Z: Budokai-spelen så är nu den minst sagt odödliga mangan tillbaka i spelform. Den här gången är striderna mer baserade på co-op mellan fyra spelare, ett recept som på förhand bådar gott och kan ta serien ett steg framåt. Räcker detta dock eller är det enbart en kopia av föregångarna i ny förpackning?

Battle of Z - 1
Min första kontakt med Akira Toriyamas mangaserie Dragon Ball kom redan under Super Nintendo-eran då något obskyrt japanskt importspel hamnade i min konsols kassettlucka. Jag gillade dock det jag såg och även om jag i ärlighetens namn inte var någon veteran inom fightinggenren på den tiden så var det dock en stabil titel vill jag minnas. Efter att ha upptäckt Street Fighter II och mer raffinerade fightingtitlar så bleknar dock Dragon Ball-spelen i jämförelse och i ärlighetens namn har ingen av titlarna lyckas komma upp i samma nivå som Capcoms epos när det gäller djup och mångsidiga karaktärer.

Dragon Ball Z: Battle of Z är det senaste tillskottet och Son Goku med vänner är självklart tillbaka för att dela ut smisk. Då jag inte följt mangan mer än några enstaka volymer för flera år sedan så ter sig själva kampanjen i spelet som något rörig då den mest består av lösryckta uppdrag. Dessa mindre uppdrag ackompanjeras av kortare filmsekvenser som förklarar vad som försiggår och vad jag måste göra för att vinna striden.

I början är det enkelt då jag har enbart en karaktär att kontrollera men efter några banor så öppnar sig oväntade möjligheter upp då jag kan välja att ta striden tillsammans med tre andra datorkontrollerade spelare eller tillsammans med vänner via PlayStation Network. Det är först när vi kommer till det sistnämnda som Battle of Z visar upp sin fulla potential som kompetent fightingspel. Precis som ovan nämnt så bör detta inte delas in i samma kategori som Capcoms spel utan snarare till subgenren ”partyfighting” på samma nivå som PlayStation All-Stars Battle Royale. Detta är absolut ingenting som kommer spelas på den prestigefyllda fightingspelsturneringen EVO utan snarare som ett skoj komplement ihop med kompisarna när man behöver slappna av.

Battle of Z - 2
Grafiken i spelet bygger kort och gott på tekniken Cell shading, ett tilltag som inte bör kännas obekant för någon och den stilen passar perfekt i ett spel av den här typen som bygger på en tecknad förlaga. Det är ingen toppkvalitet på varesig animationer eller detaljer men grafiken är klart funktionell och de som är fans av serien lär uppskatta hur lika karaktärerna är jämfört med mangan.

Osökt får spelet mig att tänka på något av de många Naruto-spel som släppts genom åren då striderna är i stort sett identiska bortsett från att karaktärerna i Battle of Z besitter egenskapen att de kan flyga över slagfältet. Något jag däremot saknar är möjligheten att spela flera spelare lokalt, det går tyvärr inte utan vill du spela med vänner så måste ni ha varsin konsol helt enkelt.

Battle of Z - 3
Med över 40 karaktärer att välja på så är persongalleriet minst sagt imponerande och självfallet har alla dessa olika egenskaper och för/nackdelar. Gillar man serien så kommer man att gilla Battle of Z, så enkelt är det. Att sedan spelet har en jobbig kamera stundtals och att ”kampanjen” bara består av lösryckta uppdrag kan man ha överseende med. Spelar man med vänner så är spelet helt enkelt roande om man tycker om serien och det är det som utvecklarstudion Artdink haft i åtanke under skapandet och detta har de uppnått.

Största +
Stort karaktärsgalleri
Co-op med vänner är riktigt kul
Troget förlagan

Största –
Obefintlig handling
Går enbart spela en spelare lokalt
Kameran är bristfällig

7av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *