Recension: Rainbow Moon (Vita)

rainbow-moon-vitaJulen står för dörren och alla har förhoppningsvis skrivit sina önskelistor redan. Annars är ni lite väl sent ute, kan jag tycka. Om det är någon av er som önskar sig en bärbar rollspelsupplevelse som räcker ända tills nästa jul så har jag titeln för er.

Rainbow Moon - 3

Förra året recenserade vi Rainbow Moon till PlayStation 3 och vår recensent gillade det rejält. Det färgglada strategirollspelet från SideQuest Studios har nu nått PS Vita och det är i mångt och mycket samma upplevelse som till PS3.

Om du missat det kan det vara bra att veta att Rainbow Moon som sagt är ett rutbaserat strategirollspel med rejäl fokus på grinding. Det gäller att slåss, slåss och slåss lite till för att utveckla min karaktär, hitta nya föremål och allt annat som hör genren till.

I rollen som Baldren kämpar jag mig genom fler turordningsbaserade strider än jag kan räkna på den främmande planeten Rainbow Moon som invaderats av otäcka monster.

Det mesta känns oförändrat i Vita-versionen av spelet, men detta är inte nödvändigtvis något negativt. Spelets färgstarka design fungerar perfekt på Vitans skärm och är stundtals så vackert att jag blir alldeles varm. Dock kan den lättsamma designen vara förrädisk, då spelets fiender är betydligt tuffare än de ser ut.

Rainbow Moon - 1

Faktum är att Rainbow Moon är ett ganska svårt spel, åtminstone för mig som inte är helt hemma i genren. Redan kort in i spelet kastas mängder av fiender emot mig och jag måste ta till alla mina kunskaper för att besegra dem. Längre in i spelet möter jag dussintals motståndare samtidigt, men då har jag samtidigt lyckats uppgradera min karaktär samt mina förmågor som spelare. Detta leder till ett utmanande spel som aldrig känns orättvist. Om jag dör eller blir svårt skadad i en strid vet jag att det är mitt fel och inte spelets.

Stort fokus ligger också på så kallat loot, alltså föremål jag plockar upp från fallna fiender eller hittar i gömda skattkistor. Vapen, trollformler, rustningar och mycket annat finns att hitta och jag kan skräddarsy min karaktär i vad som känns som all oändlighet, vilket ger Rainbow Moon den där rätta, tunga rollspelskänslan.

Rainbow Moon kan spelas i nästan hur många timmar som helst, det är en otroligt välfylld upplevelse, som med andra ord passar perfekt på PlayStation Vita. Möjligheten att kunna beta av ett sidouppdrag eller två på bussen eller att kunna spela några extra minuter i sängen innan det är dags att sova är underbar och bidrar till att spelet blir än mer vanebildande.

Rainbow Moon - 2

Något som dock inte är fullt lika lyckat är spelets handling, som jag finner snabbt kliver åt sidan för själva spelandet. Jag bryr mig inte ett dugg om Baldren och hans berättelse utan fortsätter spela för att nå nya nivåer och få slåss mot fler monster.

Jag har även vissa problem med styrningen, då rutsystemet i fyra riktningar inte riktigt motsvarar de riktningar som finns på styrkorset, men detta är en petitess i sammanhanget.

Rainbow Moon är ett riktigt bra strategiskt rollspel för de som är ute efter en rejält matig upplevelse med många timmars speltid. Se bara till att du inte köper det för berättelsen, då blir du besviken.

Största +
Många timmar spelande
Extra vackert på Vitans skärm
Utmanande

Största –
Handlingen känns påklistrad
Vissa strider känns en smula obalanserade och orättvisa

7av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *