Recension: Killzone: Shadow Fall

Killzone-Shadow-FallNär någon nämner Killzone för mig så är det första som kommer upp i huvudet den vansinnigt imponerande trailern för tvåan som visades på E3 för många herrans år sedan. Den trailern är förmodligen en av de händelser som gjorde störst avtryck under förra konsolgenerationen och nu när nästa generation äntligen är här så kan jag inte låta bli att tänka på den igen. Grafiken i trailern har inte bara överträffats flera gånger om med riktiga spelsekvenser utan den framstår närmast som gammalmodig när man tittar på den nu.

Shadow Fall - 1
Nu är nästa generation här och holländarna på Guerilla Games har återigen utvecklat en ny del i serien. Är den enbart ett teknikdemo för vad PlayStation 4 klarar eller är det ett spel som lever upp till föregångarnas rykte? Läs vidare för att få svar på den frågan och många till…

Jag ger mig genast i kast med kampanjen med allt vad det innebär och jag får tidigt kliva i den unge Lucas Kellans skor. Han och hans far håller på att fly från New Helghan och det hela slutar med att stackars Lucas blir föräldralös och således uppfostrad av räddaren Sinclair.

Snabbspola framåt till 30 år efter händelserna i det tredje spelet och Lucas har utbildats till en dödsmaskin av sällan skådat slag. Under Sinclairs ledning måste han utföra en rad olika uppdrag runt om i världen för att återigen stoppa Helghasterna trots det så kallade fredsavtalet.

Handlingen är ärligt talat inte mycket att hänga i granen och den är mestadels väldigt ointressant till skillnad från föregångarna där den engagerade mig otroligt mycket. Detta känns mer som standard militärtjafs än en episk story om två stridande fraktioner där man inte riktigt vet vem som är god eller vem som är ond.

Lyckligtvis så är det ju själva uppdragen som står i fokus och dessa är oftast väldigt varierande med undantag från den något svaga och långtråkiga inledningen. Början av kampanjen är inte direkt dålig men det är först några timmar in i spelet som det börjar att briljera då man får större frihet att göra saker i den ordning man vill.

Shadow Fall - 2
Då den nya generationen precis har inletts så är det grafiken som är på folks läppar mest just nu och på den punkten levererar Killzone: Shadow Fall med råge då det är det överlägset snyggaste spelet som gjorts just nu. Ljussättningen är helt briljant och karaktärsmodellerna likaså, Guerilla Games har sedan starten varit kända för att vara pionjärer inom grafikavdelningen men den här gången överträffar de sig själva stort. Om du ska demonstrera din nya konsol för dina vänner så är detta spelet som lär imponera på dom mest helt enkelt.

Det märks att holländska Guerilla Games valt en lite annan inriktning den här gången och Shadow Fall känns inte alls som det Killzone vi är vana vid. Här har de istället hämtat inspiration från Crysis när det gäller uppdragssystemet och hanteringen av robotkompanjonen OWL. Genom att dra fingret på touchpanelen kan du lätt växla mellan olika lägen på roboten, du kan exempelvis sätta upp sköldar som blockerar skott, du kan skapa en elektrisk urladdning som chockar fienderna och öppnar upp för anfall med mera. OWL skapar en variation i kampanjen som annars inte är så vanlig i genren då det inte finns något rätt eller fel sätt att utföra målen på.

Mycket fokus i de tidigare delarna har legat på flerspelarläget och inte heller här har Guerilla sparat på krutet utan detta är mer utförligt än någonsin tidigare. Från starten finns det med tio stycken kartor varav det kommer att släppas ännu fler för gratis nedladdning framöver och dessa är kraftigt varierade. Du kan till och med välja att skapa egna spellägen för dig och dina kompisar, vill du ha en match där enbart krypskyttegevär kan skada motståndarna? Inga problem. Vill du köra bara med OWL? Heller inga problem. Värt att notera är att Guerilla faktiskt lyssnar till sina fans och kommer att välja ut de mest spelade lägena som folk skapat och lägga till dessa i spelet för allmänheten.

Shadow Fall - 3
Genom att klara olika utmaningar tillsammans med dina lagkamrater så låser du i vanlig ordning upp nya vapen, tillsatser till dessa, ny utrustning och annat smått och gott som bör göra livet på slagfältet lite mer hemtrevligt. Jag kan tänka mig att detta är ett spel som kommer att liras ett bra tag framöver då det finns folk som fortfarande spelar tvåan lika intensivt som när det släpptes.

Trots sina smärre brister i kampanjen så är Shadow Fall ett väldigt roande spel och ett bra typexempel på en lyckad lanseringstitel. Själva spelmekaniken kanske inte är särskilt ny då det lånar friskt från konkurrenterna men i slutändan så är det framför allt grafiken som briljerar mest. Har du fått tag på en konsol så måste detta anses som ett givet köp på samtliga punkter, särskilt om du planerar att spela tillsammans med vännerna.

Största +
Förmodligen det snyggaste som skapats
Flerspelarläget briljerar som vanligt
Varierande kampanj

Största –
Början är aningen tråkig
Ointressant handling
Närstriderna funkar inte särskilt bra

8av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *