Recension: Call of Duty: Ghosts (PS4)

call-of-duty-ghostsFör några veckor sedan recenserade vi PlayStation 3-versionen av Call of Duty: Ghosts. Nu är dock den nya generationen äntligen här och vi har satt tänderna i PlayStation 4-versionen av spelet och tagit del av kriget än en gång med allt vad det innebär.

CoD Ghosts - 1
Då Modern Warfare-serien har fokuserat på realism (nåja) så tar Ghosts en lite annan inriktning och är om möjligt ännu mer over-the-top än vad serien tidigare varit. Den här gången får vi följa den pensionerade kaptenen Elias Walker och hans två söner David och Logan och Infinity Ward har lovat en mycket mer närgången och personlig skildring av ett krig vilket på förhand lovar väldigt gott då de flesta militärspel präglas av opersonliga karaktärer.

Handlingen i Call of Duty: Ghosts är till en början väldigt luddigt berättad och man har svårt att få grepp om vad det är som händer. Den inledande sekvensen med rymdstationen LOKI som demolerar en hel stad är dock ruskigt imponerande och det är kring denna station som större delen av spelet kretsar då samtliga inblandade parter vill lägga vantarna på massförstörelsevapnet. Då föregångarna har haft verkliga länder som fiender så har Ghosts en lite annan inramning då det här är inhemska terrorister i form av ”The Federation” som står för galenskaperna. Den excentriske Rorke är spelets badguy och självklart har huvudkaraktärerna ett förflutet med honom och han vill därmed ge igen för gammal ost genom en hederlig, personlig vendetta. Detta funkar för det mesta helt okej även om jag aldrig blir riktigt övertygad av karaktärernas handlingar, det känns helt enkelt lite för mycket som en 80-tals actionfilm och inte som ett realistiskt militärporträtt. Det är ju heller dock inte meningen och man bör alltså inte förvänta sig något annat.

Det märks verkligen att Infinity Ward har gjort sitt bästa för att göra Ghosts till både en mer annorlunda samt mer modern upplevelse då själva grundpelarna som utgör Call of Duty finns kvar samtidigt som man blandat in mer varierade moment. Schäfern Riley får till exempel ett ganska stort utrymme i mer än halva kampanjen och det är mot honom man som spelare känner den största kopplingen märkligt nog. Genom ett lätt tryck på L1-knappen kan du beordra Riley till att attackera de intet ont anande federationssoldaterna och ibland får man till och med chansen att styra jycken själv. Dessa moment är dock lätträknade och det är nästan synd att Riley inte får ännu större utrymme då djur alltid skapar en stark emotionell koppling gentemot spelaren.

Kampanjen i helhet innehåller fler uppdrag än något annat spel i serien men dessa är dock i sin tur kortare fast mer tajta. Spelet överlag känns helt enkelt mycket mer varierat än tidigare och ena sekunden flyger jag helikopter medan jag i nästa utforskar ett undervattenslandskap komplett med artificiellt intelligenta fiskar. Att ta sig igenom Ghosts är dock som vanligt inget enormt projekt som tar flera veckor utan det kan med enkelhet klaras av på en eftermiddag och slutet av kampanjen hintar om en uppföljare vilket närmast kunde ses som oundvikligt.

CoD Ghosts - 2
Då detta är ett spel till nästa generations konsol så var förhoppningarna på grafiken minst sagt skyhöga. Lyckligtvis blev vi inte ett dugg besvikna utan Ghosts imponerar stundtals rejält med både sin bilduppdatering och detaljrikedom. De största förbättringarna rent grafiskt jämfört med PlayStation 3-versionen finns självfallet i kampanjen och en uppdatering som släpptes i samband med spelet gjorde att även denna rullar i 1080p precis som flerspelarläget.

Skulle man jämföra de båda versionerna sida vid sida så syns skillnaderna ännu tydligare då den högre upplösningen verkligen förhöjer upplevelsen.

Om Call of Duty: Ghosts verkligen är spelet som du ska införskaffa i syfte att få den bästa grafiken på din nya konsol kan man dock diskutera då flertalet av de andra lanseringstitlarna faktiskt är snyggare. Grafiken är dock inte allt utan Ghosts är fortfarande ett riktigt bra spel.

Ljudet är dock som vanligt rejält imponerande och basen går på högvarv i princip hela tiden. Infinity Ward har alltid varit bra på att skapa mäktiga ljudmixar och Ghosts är som sagt inget undantag. Detta är helt klart ett spel som mår bättre av en rejäl ljudanläggning eller ett par dyrare hörlurar. Det omkomprimerade PCM-ljudet som PlayStation 4 möjliggör innebär att det även låter lite bättre än den föregående versionen då ljudmixen är mer balanserad.

Trots att kampanjen är kort så köper majoriteten av spelarna inte Ghosts på grund av storyn utan för det omfattande flerspelarläget och det känns bekant både på gott och på ont. Gamla klassiska speltyper så som Team Deathmatch och Free-for-all trängs jämte nykomlingar som Cranked med flera. Ghosts är absolut ingen revolution utan står mest kvar i samma träsk som föregångarna även om jag personligen är överförtjust i upplägget. Det mer omfattande klassystemet från Black Ops II har Infinity Ward tagit med i Ghosts och det öppnar upp för ytterligare möjligheter i form av loadouts, perks med mera och detta är mer ambitiöst än någonsin tidigare om man ser till hur du kan utforma din karaktär. När du stiger i nivå så tjänar du in poäng som i sin tur kan användas för att låsa upp nya vapen, egenskaper, perks med mera för att på så vis förbättra dig. Trots att möjligheterna är många och valen likaså så känns spelet aldrig obalanserat och det känns inte som att någon spelare har några direkta fördelar över de andra vilket är betryggande. Allt handlar istället om personliga preferenser och vilken spelstil just du gillar att använda. Den nya versionen av spelet har dessutom stöd för fler spelare per karta vilket är ett välkommet tillskott och då banorna är gjorda med detta i åtanke så blir Ghosts på PlayStation 4 överlag en mycket tajtare upplevelse.

Zombies som varit ett populärt inslag i en del av föregångarna har här fått maka på sig och lämna rum för Extinction, det nya spelläget som är en form av kampanj för fyra spelare där du tillsammans med dina vänner ska kämpa mot ondsinta utomjordingar. Då detta är nykomlingen i spelet så är detta självfallet det mest fräscha av alla spellägena och det är även här som mest tid antagligen kommer att spenderas. Genom att besegra utomjordingar, förstöra deras nästen samt utföra en rad specifika utmaningar så tjänar du in pengar som sedan kan användas till att bygga torn, ammunition med mera för att på så sätt överleva längre. Att klara av alla dessa vågor är en rejäl utmaning som kräver planering och samarbete på hög nivå. Extinction är helt klart en av höjdpunkterna med Ghosts och jag hoppas att vi även i nästkommande installationer får ta del av spelläget.

CoD Ghosts - 3
Call of Duty: Ghosts är på det stora hela samma visa som förra årets Black Ops II fast det är förfinat ytterligare. De nya spellägena är underhållande och utmanande och den nya kampanjen är bäst i serien hittills. Gillade du de tidigare spelen så lär du tycka om även Ghosts med allt vad det innebär.

Om du redan äger PlayStation 3-versionen av spelet så kostar det bara dryga hundralappen att uppgradera och det är helt klart värt den lilla summan. Äger du inte spelet tidigare så är det mer än köpvärt till PlayStation 4 även om det inte på långa vägar visar upp allt vad maskinen har att erbjuda när det kommer till prestanda.

Med tanke på förbättringarna så innebär detta också att betyget höjs jämfört med den föregående versionen.

Största +
Kampanjen är den bästa hittills i serien
Extinction känns både fräscht och utmanande
Riley är underbar

Största –
Kampanjen är i kortaste laget
Få egentliga nyheter

9av10

Då spelet är exakt likadant på bägge plattformarna bortsett från antalet spelare så bygger denna recension till vissa delar på recensionen av PlayStation 3-versionen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *