Recension: Killer is Dead

Yrkesmördare, resor till månen och en gnutta övernaturligt, det hör till vardagen i Killer is Dead. Vi får följa Mondo Zappa, yrkesmördare, kvinnokarl och ägg-älskare. Han jobbar för en firma som kallar sig Bryans Executioners. En dag kommer en kvinna in på Executioners kontor och ber om att ha ihjäl en man vid namn David. Hon påstår sig vara den som härskar över månens mörka sida och David ska ha tagit allt ifrån henne. Så nu tar vi reda på om det är något intressant med spelet eller om vi lämnar jobbet till en annan yrkesmördare.

Cybergenetik verkar vara hur vanligt som helst, för att då inte tala om det övernaturliga, som ingen överhuvudtaget reagerar på. Mondo har själv en mekanisk vänsterarm som kommer till stor nytta. Den kan förvandla sig till en kanon och andra diverse hjälpmedel. Dock får man vara försiktigt och använda den mekaniska näven smart, då den använder blod för att fungera. Du samlar på dig blod från fiender när du besegrar dem, men ditt huvudvapen i spelet är det svärd du bär med dig. Det kallas Gekkou och även det är ett blodsätande svärd och precis som din arm kan du uppgradera det under spelets gång och göra det starkare, detta görs genom valuta du plockar upp av fiender du har besegrat. En ganska vanlig process i dessa typer av spel.

killer-is-dead-001

Själva striderna är snabba och flyter på bra, det fungerar precis som i ett dussintal andra actionspel av denna typ. Men närmast för mig väl tankarna till Lollipop Chainsaw, då det är samma team som står bakom båda spelen. Samtidigt som striderna inte känns så märkvärdiga så är de inte dåliga heller. Det har helt enkelt inget som gör att det sticker ut bland mängden, som sagt det är absolut inte dåligt och det fungerar precis lika bra som det verkar vara designat att göra.
Det tråkiga är dock att fighterna blir rätt tröttsamma efter en stund, det är samma fiender om och om igen med väldigt lite förnyelse. Därför är bossstriderna väldigt uppfriskande, inte nog med att de börjar med att Mondo och bossen har en dialog som gör att man skulle kunna tro de är gamla vänner. De är även lite mer utmanande och varierande än de vanliga striderna. Kanske inte mycket varierande, men tillräckligt för att mitt intresse ska vara kvar.

Spelets producent Goichi Suda eller helt enkelt Suda51 som han kallas, har ofta en speciell grafisk stil på sina spel. Killer is Dead är inget undantag och det påminner om den grafiska stilen till ett av hans tidigare spel, nämligen Killer7. Spelen har inget med varandra att göra förutom att Suda51 och hans Grasshopper Manufacture har gjort dem båda. Det har en mer serietidnings cell-shadad stil och det gör sig riktigt bra och det hela känns uppfriskande när allt annat idag försöker se ultrarealistiskt ut. Detta gör även att striderna är lite mer grafiska och kan ibland se väldigt stiliga ut. Med grafiska menar jag då att det kan spruta litervis med blod ur fienderna man lemlästar, det blir nästan vackert på ett makabert sätt. Stilen på spelet kan dock vara något mörk och ibland är det lite svårt att utskilja alla detaljer på karaktärer och omgivningar.

killer-is-dead-002

Musiken i spelet görs av Akira Yamaoka, troligen mest känd för att ha gjort musiken till de äldre Silent Hill-spelen. Just ljudet är riktigt bra och man kan välja mellan japanskt och engelskt ljudspår i spelet. Själv körde jag med den engelska dubben och jag gillar den starkt, Mondo har en riktigt skön röst och låter verkligen som en riktigt charmör. Det är väl hans assistent Mika som kan stå för lite av de öronbedövande lätena i spelet och de stör spelmomenten något. Men musiken i övrigt är det inget fel på, den känns passande för varje bana man är på.

Kontrollen har jag inga större problem med, det är tyvärr kameran som ibland ställer till en del problem. Speciellt när det kommer många fiender samtidigt så kan de ibland trycka upp dig mot ett hörn och det kan få kameran att bli låst. Så det blir svårt att se vad man håller på med och man får konstant stryk av fienderna, som kan resultera i en och annan game-over om man har otur.
Men kontrollen i övrigt är tight och reagerar precis som den borde, du skyddar med cirkelknappen och drar du vänsterspaken samtidigt så kan du undvika attacker. Inga svårigheter med det alls.

Mellan uppdragen kan du även passa på att charma flickor i ”Gigolo Mode”, där träffar du en flicka på tu man hand och ska vinna hennes hjärta. Lyckas du det blir du belönad med olika saker som exempelvis en uppgradering till din mekaniska hand eller annat smått och gott. Men för att charma tjejerna ska du ge dem gåvor för att ytterligare öka dina chanser hos henne.
Du kan ge henne allt från blommor, parfym och smycken. Det finns även en extra sak att låsa upp i Gigolo mode, men det får ni upptäcka själva. Själva längden på spelet är helt godkänt, det är inte för långt och det är inte för kort utan en perfekt längd på denna typ av spel. Skulle man dock tycka det är för kort så kan man alltid gå och göra en sidouppdrag där man kan tjäna mer pengar och även låsa upp nya saker att ge till tjejerna.

killer-is-dead-003

Mitt största problem har varit på en bana som hade en väldigt vacker miljö, men det laggade en hel del. Spelet fick även ladda banan en längre tid innan det fungerade att spela smärtfritt på den, vilket är riktigt tråkigt. Speciellt då jag känner att vi skulle slippa denna typen av problem med spel nu när vi är så långt in i denna generationen som vi är. Som tur är gick det hela över snabbt och det störde mig en stund, det tråkiga med det hela är att spelets tempo dog och det kändes småjobbigt att komma igång igen.
I övrigt är Killer is Dead precis det spel jag förväntade mig det skulle vara, ett Suda51-spel med allt det bra och dåliga som hör till. Det är ett roligt actionspel, även om blir lite drygt med att slåss mot samma fiender om och om igen. Även om det kanske inte levde upp till alla mina förväntningar är det ändå ett riktigt bra spel som jag har haft ett nöje att spela igenom. Det lär inte bli ihågkommet som ett mästerverk, men jag lär minnas det som ett kul spel som kommer vara roligt att återvända till lite då och då.

Största +
Den grafiska stilen
Humorn
Dialogen med bossarna

Största –
Mika
Kan bli lite trist med striderna

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *