Intervju med Hideo Baba

Tales_of_XilliaTales of Xillia har som många vet snart premiär i Sverige och en hel del av er väntar säkert på spelet med spänning. Jag tog tillfället i akt och satte mig ner tillsammans med seriens producent, Hideo Baba, under hans besök på NärCon för en pratstund angående Tales of-serien, produktionen och framtiden…

Hideo Baba

– Hej Hideo, kan du börja med att berätta lite om dig själv och hur du började producera spel?

Jag heter Hideo Baba och är producent för Tales of-serien som funnits i 17 år nu i augusti och vi ska snart släppa Tales of Xillia i Sverige och vi hoppas att ni kommer att gilla det.

– Även om stridssystemet är lika i Tales of-spelen så är ändå karaktärerna, världarna och nästan allt annat helt olikt från spel till spel. Var skulle du säga att du får inspirationen från att komma på nya saker?

Det viktigaste med striderna i spelen är att skapa ett system som spelarna inte tröttnar på för snabbt. Tales of-spelen innehåller hundratals strider och vi hade som inriktning att varenda en av dessa skulle kännas belönande för dig som spelar både när det gäller karaktärsutveckling samt nya föremål man får. Inspirationen har helt enkelt kommit allt eftersom serien har utvecklats och jag och teamet har lärt mig och lyssnat på folk vad som funkar och inte funkar. Jag kollar inte på andra spel och hur de fungerar utan gör min grej och kommer på saker själv, jag har upplevt att detta fungerar bättre då spelen får en unik prägel.

– Okej, vi ska prata lite om Tales of Xillia nu som snart har premiär i Europa.

– Vilken del av skapandet av Xillia var svårast tyckte du?

I princip allt är svårt att skapa men jag skulle säga att det svåraste var att skapa en handling och för första gången ha två stycken spelbara karaktärer (Jude och Milla) och samtidigt få allting att gå ihop. Trots att det är en stor berättelse så utspelar den sig ur den karaktärens ögon som du har valt att spela som.

– Vilken karaktär bör man börja spela med, Jude eller Milla?

Det är jättesvårt att säga men när det gäller Jude så passar hans del av berättelsen de som har haft lite livserfarenhet och vet hur det är att bli äldre och växa. Milla är en komplex, kvinnlig karaktär som passar människor med ett skarpt sinne och som vill spela med en riktigt häftig karaktär. Jag hoppas dock att alla kommer spela igenom spelet med bägge karaktärerna då det är så pass olika upplevelser.

– Jude är ju som bekant en läkarstuderande yngling, betyder detta att vi för första gången får en manlig helare, en roll som kvinnor annars brukar ha i rollspel?

Man kan se det som det ur en viss synpunkt, Jude är en person som vill hjälpa andra människor först och främst och därmed studerar han till att bli läkare. Detta kommer spelet att präglas av både i mellansekvenserna samt att han från början kommer kunna ha möjligheten att hela de andra karaktärerna i striderna. När vi skapade Jude så hade vi i tankarna att ha en karaktär med ett stort hjärta som vill andra väl och det tycker jag vi har lyckats med.

– Någonting som du är extra stolt över att ni fick med i Tales of Xillia?

Helt klart det faktum att vi har två stycken spelbara karaktärer vilket är första gången för Tales of-serien. Jag är också enormt stolt över att mitt team har haft så bra kommunikation med varandra och utan detta hade det inte blivit något Tales of Xillia överhuvudtaget *Baba-san skrattar och ler*

– Vad var det som gjorde att du bestämde dig för att utannonsera Tales of Xillia 2 i väst utan att ha sett försäljningssiffror från det första spelet?

Det är första gången jag är här på NärCon och i Sverige men jag har varit på många olika tillställningar runtom i resten av Europa och där har jag kunnat kommunicera och prata med människor som spelar mina spel och jag har märkt att många uppskattar dom. Jag vill gärna släppa mina spel i Europa och i USA framöver och har detta som inriktning då jag som sagt sett hur pass älskade de är.

– Jag vet att denna fråga har tagits upp innan många gånger men nu när båda Tales of Xillia-spelen samt Tales of Symphonia HD Collection är utannonserade finns det då någon liten chans att även Tales of Vesperia släpps här till PlayStation 3?

Jag vet att så många röster gjort sig hörda angående detta men min policy är att fokusera på mina nyare spel och att få dessa släppta och det kommer vara min prioritet. Detta betyder dock inte ett ”nej” utan vi får helt enkelt se i framtiden vad som händer och jag vet som sagt att många vill ha spelet även på PlayStation 3. Det är dock inget som prioriteras i nuläget eller ens har pratats om.

– Vilket spel skulle du säga är din personliga favorit i serien? Mitt är Tales of Destiny.

Jag skulle säga det första spelet, Tales of Phantasia då det banade vägen för hur resten av serien skulle komma att se ut. Mycket av det som vi tog fram i Phantasia har ju hängt med än idag i de nya spelen. Jag brukar säga ”utan Phantasia ingen serie”.

– Tales of-serien har ju som bekant hundratals karaktärer men om du fick välja en, vilken skulle vara din absoluta favorit?

Jag har ju skapat så otroligt många så det är svårt att bara välja en *Baba-san skrattar igen* men jag måste säga Leon Magnus från Tales of Destiny. Det är den karaktär som betytt mest för mig och han gör så många uppoffringar i spelet för att skydda de som står honom nära och det tycker jag är viktigt. Det är något som alla vill men som är svårt att upprätthålla vilket Leon Magnus lyckas göra.

– Nu när PlayStation 4 är vid horisonten, kommer vi se några Tales of-spel till den i framtiden?

Vår strategi när det gäller Tales of-serien är att den hela tiden ska utvecklas in i nya generationer och vi vill att serien ska nå så många som möjligt. Vi kommer ha detta i åtanke även i framtiden och om konsolen säljer bra så känns det nästan som en självklarhet.

– Detta var sista frågan och jag tackar så mycket för intervjun, jag fick recensionsexemplaret av Tales of Xillia alldeles nyss så jag ska hem och njuta av detta senare.

Tusen tack själv, hoppas du kommer att gilla Xillia!

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *