Minirecension: God of War: Ascension Multiplayer

god_of_war_ascension

Om jag ska vara helt ärlig så är jag faktiskt en av dem som tycker att God of War: Ascensions starka sida var just multiplayern. För min del så var inte enspelarläget vad jag hade hoppats på och satte istället mitt fokus på multiplayern.

För er som minns så skrev jag en post om mina första intryck när vi fick lägga vantarna på betan i vintras och jag tänkte med denna text komplettera den texten.

gowa_02

Min gamla text kommer att ligga inklistrad lite längre ner så att grunderna för själva multiplayern finns att läsa där, då den här nya texten kommer att fokusera på helheten och de nya spellägena.

Det första du får göra är att välja vilken gud du skall svära din tro till och dina val står mellan Ares, Zeus, Poseidon och Hades som alla erbjuder olika styrkor. Om man ska jämföra gudarnas fördelar mot varandra så kan man generellt säga som så här:

Ares: Eld – fokus på fysisk skada

Zeus: Blixt – fokus på magisk skada

Poseidon: Is/Vatten – fokus på helning/försvar

Hades: Själar – fokus på stjäla liv/osynlighet

Utöver dessa grunder så kommer ditt val att påverka vilka vapen du kommer att kunna få, samt magier, föremål och reliker som ger dig olika bonusar. Alla dessa går också att ranka upp ju mer du använder dem, vilket gör att inget egentligen är så oerhört mycket starkare än något annat. Det förekommer givetvis (för de som gillar att räkna siffror) skillnader mellan de olika gudarna och föremålen, dock så har Santa Monica Studios gjort ett bra jobb med att balansera allt rent statsmässigt.

Så hur får man nya vapen och sånt då? Jo, antingen så rankar du upp med guden du har valt (genom att vinna matcher och samla massa märken (Killstreaks etc), du kan också låsa upp nya vapen genom att samla artefakter som ibland spawnas ute på stridsfältet eller genom att utföra så kallade ”labours”, som är passiva challenges (exempelvis döda 100 spelare med magi/brutal kills/ring outs, samla X antal kistor i en match och så vidare, det finns en hel uppsjö att ta sig igenom).

gowa_01

Sedan betan så har även deathmatches utökats en aning. Det finns alla-mot-alla för upp till 8 spelare, samt lagspel från 2-mot-2 till 4-mot-4 med en tillagd Capture The Flag. Ett helt nytt läge finns nu även i Trial of the Gods för 1 till 2 spelare som går ut på att döda monster så fort som möjligt, antingen ensam eller tillsammans som ett lag, vilket är en skön omväxling om man är trött på att ta emot eller dela ut stryk till andra spelare.

Eftersom det hela drivs online så är det viktigt att det flyter och att det inte laggar och även här har faktiskt Santa Monica Studios lyckats. Den enda gången som jag har stött på något problem med nätverket så har det varit vid själva skapandet av lobby, då man ibland fastnar på ”joining party” trots att man öppnar portar i routern. Dock så försvinner dessa problem när jag väl är i en match, då jag inte ens känner av någon latency eller fördröjning.

Sammanfattningsvis så skulle jag vilja säga att multiplayern var den bästa delen av det här spelet och i sanningens namn hade jag hellre sett full fokus på detta istället för att pressa in en prequel-story till en redan etablerad berättelse i de tidigare spelen. Det jag gör nu är att hoppas på att man kommer att stödja spelet i form av att släppa mycket innehåll så som banor, vapen och kanske eventuellt en ny gud, då jag tror att multiplayern kommer att hålla länge!

Notera att betyget jag sätter är enbart för multiplayern, då min kollega Joel har recenserat singelplayern redan!

 

4av5

 

Första intrycken ifrån betan:

”För det första så har du möjligheten att välja vilken gud du vill tillhöra när du startar din första multiplayerkaraktär. Valen står mellan Ares, Hades, Zeus och Poseidon (samt en tom plats för stunden), dock så är det enbart Ares och Zeus som är valbara i betan. Gudarna står för olika styrkor för din karaktär. Det största exemplet är då Ares som satsar på eldmagi och renodlad fysisk skada till skillnad mot Zeus som har blixtmagi och satsar mer på magisk skada. De kommer också utrustade med sina egna vapen, rustningar, reliker och magier som du kan låsa upp ju mer du spelar, vilket jag gillar då man kan få välja lite själv beroende på spelstil och smak vilken gud man vill följa!

De två spellägen som fanns att välja mellan i betan var Favor of the Gods och Team Favor of the Gods, varav det första är en renodlad Deathmatch för 4 spelare på en mindre arena. Då och då så kommer banan att interagera med spelarna genom att skicka exempelvis shockaves för att försöka kasta ut er, fällor kommer att kunna aktiveras och föremål kommer att spawnas. Målet för att vinna är att samla ihop en viss mängd poäng först.

I Team-versionen så är man 8 spelare som kämpar 4-mot-4 på ökenbanan som har visats upp i bilder och videor där en stor cyclop står fängslad. Målet är även här att snabbast komma upp i ett visst antal poäng snabbast, alternativt döda cyclopen. Dock så är den här banan MYCKET större och har flera nivåer. Det ger en blandning av deathmatch, capture the flag och base-holding. Du får nämligen poäng för det mesta: döda fiender, öppna kistor, fånga en bas etc vilket ger mersmak för spelläget. Att du dessutom kan bli belönad mitt i matcherna genom olika utmärkelser är som att stryka spelaren medhårs och ökar motivationen. Ett exempel är då jag letade mig fram genom nivån och öppnade massa kistor av nyfikenhet och plötsligt fick en ”Treasure Hunter”-bemärkelse över skärmen och pluspoäng för det!

Själva gameplayen då? Jo, mycket likt God of War överlag skulle jag vilja säga.

Fyrkant – Standard attack

Triangel – Hård attack

Cirkel – Fysisk attack (eller ett gudaförmemål)

X – Hoppa

L1 – Block

R1 – Grepp (när fienden är stunned eller en symbol uppenbarar sig över dess huvud)

R2 – Magi

L2 – Föremål (som du väljer när du utrustar karaktären)

Högerspak – Dodge

Utöver dessa så förekommer olika förmågor genom att hålla ner L1 och antingen fyrkant eller triangel. Även dessa kan ställas in när du utrustar din karaktär.

Vad jag har erfarat så flyter striderna mycket bra, det är snabbt och hektiskt och har ibland lite av en blixtsnabb sten-sax-påse-effekt, då standardattacker kan blockas med vanlig block medan hårda attacker bryter blocken och fysiska attacker kan få dig ur balans. Men genom att följa vad som händer och reagera snabbt så får du ett intensivt och otroligt belönande system, inte minst när du besegrar din motståndare och får aktivera en brutal kill a’la Kratos!

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *