Recension: Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm 3

Naruto_Ultimate_Ninja_Storm_3

Ett år efter releasen av Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm Generations så kommer nu uppföljaren: Ultimate Ninja Storm 3, utvecklat av CyberConnect2!

Med ett utfyllt Story Mode, nya karaktärer och nya spelmekaniker så ser det verkligen ut att bli en grym uppföljare!

Klicka vidare för att läsa min recension!

_namcobandai_Screenshots_41343[BossBattle] Naruto VS Sasuke Ultimate Decision 02
Utåt sett så ser NSUNS3 fullspäckat med innehåll, inte minst Story Mode som håller sig starkt i ett flashigt fightingspel, som det faktiskt är. Berättelsen täcker i största del ”The Fourth Great Ninja War” i serien, samt lite flashbacks på Narutos födsel och händelserna som sätter hela berättelsen i rullning. Genom snygga, berättande filmsekvenser får vi en täckande berättelse som är ganska lätt att följa, även om man inte är insatt i serien. För att göra en parallell till serien så har CyberConnect2 lagt till extra scener som du får agera ut både via quick time-events och strider, något som ökar tempot i annars rätt långsamma scener. Det här är något som jag uppskattar, trots att jag följer serien som både manga och anime, då alla tre faktiskt är olika medium. Berättelsen är även uppbyggd så att du kan göra olika val i vissa strider: ”Legend” eller ”Hero” där du får en alternativ spinn på striden medan karaktärerna kommunicerar. En annan ny del som är exklusiv för Story Mode är så kallade ”mob battles”, som till utseendet påminner om ett hack’n’slash läge där det är du mot flertalet fiender och bossar på samma gång. Detta läge är en frisk fläkt men dyker enbart upp ett fåtal gånger och ganska långt ifrån varandra.

När du inte är mitt i stridens hetta så gör RPG/Free Roaming-funktionen comeback ifrån NSUNS2 då du kan vandra runt i de olika miljöerna och finna dolda ting eller göra sidouppdrag. För den som vill göra allt så kommer spelets singelplayer att räcka länge, då bara berättelsen (utan sidouppdrag) snittar på 8-10 timmar och längre om du vill göra allt. Det skall dock nämnas att visa scener är grymt långa, lite i sil med Hideo Kojimas Metal Gear Solid.

Multiplayerdelen ligger på som vanligt: du har VS och turneringslägen online med olika twists för att förändra striderna. I turneringarna så kan du t.ex ha en enarmad bandit som slumpar olika moment i striden (likt Mortal Kombat), så som att du tar skada av att generera chakra, ultimate jutsu dödar på en träff och så vidare. Utöver det så är det ganska likt föregångarna.

_namcobandai_Screenshots_41325[Group Battle] Sasuke vs Samurai 05

Så vad är det som är nytt då? Gameplaymässigt så har dina support-karaktärer fått egna hälsomätare som används dels när din support tar stryk istället för dig och som resurs för när din support räddar dig ifrån ett annat nytt system: ring out. Ring out är precis som det låter: en chans att slänga ut din motståndare för att vinna. Detta är dock inte så lätt som det låter då det finns vissa krav på moves och riktning som spelet tar upp. Dessutom så kan dina supports rädda dig, som jag nämnde ovan. Du har även möjlighet att ladda upp en team attack (förut kunde du enbart göra detta genom att ha full team-mätare och hög chakramätare) genom att hålla in attackknappen och följa instruktionerna på skärmen! Dessutom så finns det nu ett system som kallas ”Instant Awakening” som innebär att din karaktär inte längre måste invänta låg hälsa och sedan ladda chakramätaren till fullo för att gå in i awakening mode (som förstärker dig på olika vis från karaktär till karaktär). Du aktiverar instant awakening genom att dra i den högra spaken när du ser att du har möjlighet att gå in i awakening, detta ser du på din chakramätare: om det finns en liten utfyllnad i slutet så är det möjligt. Det har sina risker att använda den här mekaniken då din chakramätare gradvis sänks under tiden som du är i awakening mode men du kan när du vill dra i spaken för att hoppa ur det och låta din mätare fyllas ut igen med tiden.

Karaktärsmässigt så känns det på både gott och ont. Ja, det finns några helt nya spelbara karaktärer, samt några ”nyversioner” av redan existerande karaktärer där det nya inslaget kan vara en ny jutsu eller bara nya kläder. Överlag så känns det som om alla karaktärer är klistrade direkt ifrån Generations och i vissa fall även direkt ifrån NSUNS2 och det känns rätt trist. I Generations var det mer okej då det spelet mest fyllde en plats i väntan på nästa officiella uppföljning, då grejen med Generations var att man fick spela alla tidigare karaktärer också. Dessutom så har man valt att korta ner alla karaktärers combos med att både ta bort en hel combo och sedan korta ner animationerna i dem. Lite tråkigt, då en del av charmen med spelet är just de snygga striderna och alla olika combos. Sen kan man ju absolut argumentera för just förkortningen då det är väldigt svårt att landa en full, lång combo mot andra spelare då man kan komma ur dem ganska lätt innan den fullbordats, men att ta bort en hel combo kändes bara trist! Storyn är också full av nya karaktärer som enbart finns där, i storyn och ej som spelbara. Det känns också väldigt tråkigt då man ändå bara har klistrat in de gamla utan några direkt märkvärdiga förändringar. Jag hade hellre sett att man ladd tid på att lägga in de nya karaktärerna som spelbara än att ha samma karaktärslista två spel i rad. Men det är möjligt att vi skulle kunna få dem som DLC en dag.

Nivåerna är i stort sett också återanvända med undantag för ett fåtal. Några är helt nya medans några har fått ring out-funktion eller förtörbart innehåll, men annars inte mycket att hurra för i den kategorin.

_bmUploads_2012-10-17_58_(BossBattle) Kakashi vs Zabuza (reanimated) & Haku (reanimated) 02
Man kan inte neka till att fokus har legat på storyn i NSUNS3 – och de har gjort ett så grymt bra jobb med att leverera den och själva gameplayet att jag känner mig villig att smälta det negativa. Det finns fortfarande där, men jag tycker helt klart att det goda överväger det onda. Det är fortfarande en flashig fighter och otroligt underhållande och med den massiva storyn som tillägg så kan spelet leva länge. De nya tilläggen i spelmekaniken gör också att onlinedelen i spelet känns nytt och fräscht om man hoppar ifrån Generations eller NUNS2.

Största + Story Mode och nya gameplayfineser

Största – Direktkopierade karaktärer istället för nya

4av5

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *