Recension: Tomb Raider

tomb_raider

Jag har inte spelat någon utav de tidigare Tom Raider-spelen så min recension kommer inte att byggas på nostalgi utan på helt tomma blad. Det enda jag känner till om Lara Croft är att det på 90-talet var en stor grej vem som skulle bli Lara Crofts modell (likt Bond-tjejerna). Så det är inte direkt mycket jag vet om fröken Croft.  Spelet har annonserats som en blandning mellan Batman Arkham City och Uncharted och det tycker jag att de har lyckats bra med, mer om det senare.

Tryck på mer för att läsa vidare!

Tomb_Raider_01

Spelet börjar med en riktigt snygg introduktionsfilm där man hör Lara berätta om att när döden står på tröskeln så vaknar överlevnadsinstinkten och man gör allt för att kunna överleva och det är precis vad det här spelet går ut på: Att överleva!  Man får under tiden som Lara berättar se hur båten hon är på sjunker och hur hon och hennes team som är på båten blir strandsatta på en ö ute i japanska triangeln. Lara vaknar upp på stranden och ropar efter sitt team endast för att i ögonvrån se att någon slår till henne och allt blir svart.  Man får inte reda på så mycket om besättnigen eller vad deras uppdrag är i början, utan det får man reda på genom historiens gång samt att man kan finna små filer som berättar mer och mer om bakgrunden till vad de gör här. Bra och dåligt kan jag tycka då man inte alltid förstår vem Lara pratar om i början av historien då den här karaktären inte har blivit ordentligt presenterad än för oss dock så ökar det upptäckarglädjen och jag känner att jag vill finkamma områden för att hitta bitar av information, inte bara om besättningen utan kanske allra helst om ön som de befinner sig på.

Man får dock ganska fort reda på att Lara är en lärling för en känd arkeolog och att de letar efter den legendariska ön Yamatai som styrdes av drottningen Himiko. Det sades enligt legenden att hon kunde kontrollera vädret kring sin ö. Man kan även finna filer som handlar om tiden då Himiko regerade över ön och samtidigt hur hennes klan betraktades ifrån utomstående  ögon.

Tomb_Raider_02

Jag älskar miljöerna i det här spelet. De är varierande och smart uppbyggda. Man använder miljön man byggt upp mycket väl och det skapar upptäckarglädje. Man vill se hur det ena huset ser ut inuti eller kontrollera den där grottan vid sidan av strandkanten. Det är längesedan jag stött på ett spel som lyckats snärja mig så och verkligen lägger upp ett smörgåbord av vägar du kan välja, berg du kan bestiga och så vidare. Som de flesta spel så får man bättre utrustning ju längre man kommer i spelet och måste då ibland åter uppsöka platser där man nu kan ta sig till tidigare oupptäckta platser.

Spelet pendlar mellan att vara action och survival på ett väldigt bra sätt. Det är inte lika mycket action som i Uncharted, i alla fall inte på samma sätt. Här kämpar du för din överlevnad mot allt annat som finns på ön och som vill ha ihjäl dig, medan du i Uncharted alltid hamnar i trubbel på grund utav att du söker efter det. Här är det endast av en olycklig slump. Spelet pendlar mellan hopp och förtvivlan utan att avslöja någonting av berättelsen så känner man verkligen med Lara och man lider med henne genom helvetet hon får utstå.

Även om Lara i slutet kommer att ha en ganska bred arsenal så är min odödliga favorit bågen.  Inget slår känslan att spänna den där bågen och sedan avfyra det på ditt mål. Om det så är ett villebråd eller fiende. Naturligtvis finns det möjligheter att uppgradera dina olika vapen genom att samla ihop skräpdelar som du hittar i boxar samt från fällda fiender.

Det finns inte så mycket musik i det här spelet mer än vissa stämnings stycken. Annars är det mest naturljud och jag tycker det funkar perfekt. Är man ute i vildmarken och strandsatt så ska det inte vara en orkester utan det funkar med kraxandet från en ensam korp eller ljudet av hur en hjort flyr från en varg. Det gör det hela mer naturtroget. När det väl blir musik så är det inte för mycket utan precis lagom för att det ska gå kalla kårar längst ryggraden om det är det som är meningen med ljust den här biten.  Ljudet levererar helt enkelt!

Tomb_Raider_03

Kontrollen är lätt och animationerna flyter väl och man lär sig snabbt hur det ena och det andra funkar. Inlärningsbanan är spännande och lägger en bra grund utan att man egentligen tänker på att man just nu håller på med en inlärningsbana då man blir så hooked på att ”jag ska banne mig överleva!” Lara har en speciell förmåga som kallas överlevnads-instinkt. Den påminner väldigt mycket om Batmans detective mode från Arkham-spelen. Man kan genom att levela uppgradera denna förmåga så att Lara kan se villebråd eller gömda skatter kring sig eller se var man ska ta vägen. För att levela så kan du jaga i vildmarken, upptäcka gömda skatter, finna arkeologiska fynd i gravkammare och besegra fiender. De färdighetspoäng som du tjänar in på det sättet kan du använda vid lägereldar för att köpa nya färdigheter.

Sammanfattningsvis är detta ett spel som kommer passa de flesta som tidigare spelat Uncharted och Batman. Spelet har en väl arbetad berättelse och kontroll. Det enda minus jag kan finna är att jag hade velat ha lite mer survival i spelet- Kanske att Lara hade blivit långsammare eller fått halverat liv om hon inte åt på x-antal timmar i spelet. Jag hade önskat mig mer bestraffning och jag hoppas att framtidens spel har modet att gå steget längre.  Slutligen så är detta en värdig kandidat till att göra Lara Croft till den skattsökardrottning hon en gång var igen.

5av5

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *