Recension: Rise of the Guardians

Jag måste erkänna att trots min ålder på 29 år så har Dreamworks filmer varit helt underbara upplevelser för min del, det gröna träsktrollet Shreks musikaliska resa och senast Kung Fu Panda 2 (som var en av förra årets bästa filmer) är inte bara geniala och medryckande men även charmiga upplevelser.

Idag har Dreamworks senaste film Rise of the Guardians (De Fem Legenderna i Sverige) premiär på biograferna och det är inte utan anledning som jag känt hype inför filmen med tanke på studions tidigare resumé. Självklart har Torus Games även hakat på och gjort ett sedvanligt licensspel i samband med lanseringen men lyckas det bevara hedern eller faller det i samma fällor som dessa titlar gör i vanliga fall?


Rise of the Guardians har vansinnigt snygga menyer rent estetiskt och redan på titelskärmen tänkte jag att detta blir nog något extra. Min förvåning ersattes snart av skepsis då själva spelet startade och var fult som stryk milt uttryckt. Det vanligaste brukar vara att den här typen av licensspel är något slags plattformsspel men Rise of the Guardians är så långt ifrån man kan komma. Hela spelet utspelar sig ur fågelperspektiv och det för snarare tankarna till klassikern Gauntlet än till Jak & Daxter.

Premissen i spelet är att fem stycken legendariska ikoner inom barnkulturen, Jultomten, Tandfén, Påskharen, John Blund och Jack Frost måste stoppa en ond man vid namn Pitch då barnen runt om i världen börjar sluta tro på dom och därmed kan de upphöra att existera.

Jag har inte sett filmen ännu då den har premiär idag men det hela låter mycket lovande för ett effektfullt, animerat äventyr. Handlingen i spelet är dock rent uselt presenterad och förutom en kortare introduktion så kastas jag rakt in i striderna som aldrig verkar upphöra. De första 5 minuterna i Rise of the Guardians representerar helt och hållet vad hela spelet kommer att handla om i 10 timmar framåt vilket är oroväckande.

Du vandrar längs gator, palats, skepp med mera och den enda variationen är bakgrunderna medan allt det andra är exakt samma: besegra fiender och dö inte. Det finns ingen hoppknapp eller liknande i Rise of the Guardians utan allt du behöver göra är att i stort sett trycka frenetiskt på X-knappen och ibland fyrkant när din supermätare är full. På banorna finns det ett antal ryska dockor som ska samlas in, kistor som ska öppnas och barn som ska räddas (genom att döda allt som rör sig) men mer än så är det inte utan detta tema är återkommande på alla banor oavsett var i spelet du befinner dig.


Som ni kanske förstår så blir detta enformigt efter en kort stund och då främst genom att det helt saknar utmaning. Det finns inga svårighetsgrader att välja mellan och trots att du kan använda L1-knappen för att rulla undan fiendens attacker så behövs detta inte då du bara kan välja exempelvis tandfén och stå och skjuta på avstånd utan att fienderna ens har en suck. Rise of the Guardians svårighetsgrad kan enkelt beskrivas som en människa som trampar i en myrstack och lite så känner jag mig när jag besinningslöst skjuter eller slår ihjäl alla dessa skuggvarelser som kommer emot mig utan att ens ha en chans.

Trots att själva premissen låter hur bra som helst på papperet så har utvecklarna inte brytt sig ett dugg om att utveckla varken karaktärer eller spelsystem och då denna titel har en åldersgräns på 12 år så har jag svårt att se vem spelet är tänkt att tilltala då inte ens en 12 åring lär falla för så enkla knep som detta.

Det är möjligt att spela fyra spelare samtidigt i Rise of the Guardians men jag har svårt att se varför du skulle vilja samla ihop tre vänner och utsätta dom för detta i flera timmar då det finns betydligt bättre kooperativa spel ute (exempelvis PlayStation All-Stars Battle Royale). Spelar du själv så styr datorn de andra tre karaktärerna och det märks då de ständigt fastnar i väggar eller vägrar följa efter dig.


Kortfattat så är Rise of the Guardians ett bedrövligt spel på alla vis om man bortser från karaktärerna (som knappast är spelutvecklarens förtjänst). Även om man som spelare skulle vara helt fanatisk i Dreamworks nya film så har jag faktiskt svårt att se att man skulle gilla det här spelet då det mer skändar varumärket än gör det rättvisa.

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *