Intervju med Tarsier Studios

Tarsier Studios är som bekant aktuella med LittleBigPlanet PS Vita som släpptes idag. PS3Sverige tog sig en pratstund med företagets chef angående framtiden och deras nuvarande titlar. Läs vidare för en exklusiv intervju med en av Sveriges hetaste spelstudios…


Hej! Presentera dig själv och lite av det ni håller på med!

– Jag heter Mattias Nygren och är executive producer och CEO på Tarsier Studios.

Vi har arbetat med LittleBigPlanet-serien tidigare men då främst med nedladdningsbart material i form av kostymer, extra stickers och liknande.

Hur många år Tarsier Studios funnits?

– Företaget startade på allvar år 2006 men vi träffades under 2004.

Ni är ju som bekant aktuella med LittleBigPlanet PS Vita men vilka andra spel har ni i bagaget?

– Vårt första spel var Rag Doll Kung Fu: Fists of Plastic som släpptes som en nedladdningsbar titel via PlayStation Network.

Vi hade dock en titel på gång innan, The City of Metronome, som dock aldrig blev ett fullständigt spel utan det hamnade på ritbordet. I och med detta så fick bland andra Sony upp ögonen för oss och detta var självklart oerhört roligt!

Hur många anställda är det på Tarsier Studios?

– Vi är i nuläget runt 50 personer, vi startade i Karlshamn men har nu även en filial i Malmö.


Vilka delar av LittleBigPlanet PS Vita utvecklade ni och vilka skötte Double Fine?

– Vi hade det övergripande ansvaret för allt spelmässigt så som design, nivåer, karaktärer och sådant medan Double Eleven skötte den tekniska aspekten och såg till så att allting fungerade.

Double Eleven har verkligen gjort ett suveränt jobb som vi är väldigt nöjda med!

Många av karaktärerna i spelet har väldigt rolig design, hur kom ni på idén till exempelvis Överste Flundra?

– Designen och handlingen i spelet stod vår Narrative Designer, Dave, för. Det var hans idé att skapa ett LittleBigPlanet med karnivaltema och vi valde en lite mörkare framtoning jämfört med tidigare spel i serien medan vi behöll ”glimten i ögat” som är så viktig.

När det gäller nivåerna så var många utomstående inblandade, bland annat en 16-åring som sommarjobbade hos oss som hade helt otroliga idéer samt två lärare i matematik vars banor var väldigt logiskt designade.

Tarsier Studios har alltid satsat på att hålla hög kvalitet på allt vi gör och så även med denna titel som vi är stolta över.

Musiken under introduktionsbanan, är det svenska Slagsmålsklubben eller är det bara väldigt likt?

– Ja, det stämmer!

Hur var det att arbeta med PlayStation Vita-plattformen?

– Vår partner Double Eleven skötte som sagt den tekniska aspekten och vi tycker att PlayStation Vita är en helt fantastisk plattform som har en oerhört prestanda. Vi hoppas att försäljningen kan ta fart snart så att fler personer upptäcker den.

Vi valde att fokusera på att göra ett spel som är bra rent spelmässigt och som låter spelarna skapa vad de vill och där bara fantasin sätter gränserna. Gameplayet gick alltid i första hand och när det gäller Vitans unika egenskaper som touchskärmen så ville vi inte bara att detta skulle bli en gimmick utan att den faktiskt utnyttjades på ett sätt där det tillförde spelandet mycket.

Det finns personer som gjort helt fantastiska minispel som utnyttjar skärmen, bland annat ”Ants in your Pants” som går ut på att du genom att ”nypa” med fingret på den bakre och främre skärmen ska försvara dig mot myror. Genialt helt enkelt och väldigt roligt i sin enkelhet!


Skulle ni kunna tänka er att göra spel till PlayStation Vita i framtiden?

– Ja, absolut. Som det ser ut nu verkar dock många utvecklare vara rädda för att satsa pengar på att utveckla till formatet då försäljningen gått så pass trögt i början.

Vad har ni för framtidsplaner i övrigt, något nytt spel på gång som ni kanske har börjat på redan nu?

– Vi har faktiskt en rad olika projekt, både förslag vi fått från andra på nya titlar samt egna idéer. Nu är personalen tillbaks efter en välbehövd semester och är redo att ta nya tag igen!

Något speciellt ni vill hälsa era fans som läser den här intervjun?

– Att vi är oerhört glada över att LittleBigPlanet PS Vita är färdigt och att folk tar chansen att testa spelet genom att köpa en PlayStation Vita. Vi hoppas vi bidrar till att försäljningen tar fart då LittleBigPlanet är ett så pass stort varumärke.

Det finns i nuläget över 7 miljoner banor ute som spelare har skapat till de tidigare spelen i serien och det är ju ungefär halvvägs till månen, vår förhoppning är att vi kommer fram hela vägen!

Alla foton i denna intervju tillhör Acromacy Media.

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *